کد خبر: ۲۶۶۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۴۳

۱۰ فناوری نظامی جدید که شما را شگفت‌زده خواهد کرد

شاید بسیاری از فناوری‌های معرفی‌شده در این مقاله به ارتش‌های جهان افزوده شده باشند و بسیاری دیگر نیز به‌زودی در جنگ‌های مدرن، مورداستفاده قرار می‌گیرد. موضوعی که می‌تواند در کنار ترسناک‌تر شدن مفهوم جنگ، برای علاقه‌مندان به فناوری، جالب‌توجه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ جنگ و درگیری‌های نظامی، از شکل کهنه و قدیمی خود خارج‌شده و معانی جدیدی پیدا کرده است. در جنگ‌های آینده، حضور سربازان کاهش خواهد یافت و پیروز درگیری، با پیشرفت فناوری مشخص خواهد شد.

در حال حاضر و با فناوری‌های فعلی، یک ارتش کوچک، اما پیشرفته می‌تواند به‌راحتی، مجموعه زیادی از سربازان را نابود کند. با اضافه شدن ۱۰ فناوری معرفی‌شده در این مقاله، بدون شک مبارزات و درگیری‌های جدید، شکلی تازه به خود خواهد گرفت.

تمامی کشور‌های قدرتمند نظامی جهان، به‌جای تمرکز بر افزایش نیروی فردی نظامی، بر روی پیشرفت فناوری قابل‌استفاده در جنگ، متمرکز شده‌اند. درواقع جنگی پنهان برای خرید بهترین فناوری نظامی در جریان است.

شاید بسیاری از فناوری‌های معرفی‌شده در این مقاله به ارتش‌های جهان افزوده شده باشند و بسیاری دیگر نیز به‌زودی در جنگ‌های مدرن، مورداستفاده قرار می‌گیرد. موضوعی که می‌تواند در کنار ترسناک‌تر شدن مفهوم جنگ، برای علاقه‌مندان به فناوری، جالب‌توجه باشد.

EMP

قطع کردن فناوری الکترونیکی و مخابراتی کشور مقابل، با استفاده از یک سیستم از راه دور، رؤیای بسیاری از کشور‌های قدرتمند جهان بوده است. در تعداد زیادی از فیلم‌های علمی و تخیلی، شاهد هواپیما یا پهپادی هستیم که می‌تواند از راه دور، سیستم‌های دیجیتال کشور مقابل را از کار بیندازد.

کشور‌های بزرگ جهان در مبارزه برای ساخت این فناوری هستند، اما به نظر می‌رسد آمریکا در این جنگ دیجیتال، پیروز شده باشد. این محصول نظامی جدید که CHAMP نام دارد، یک موشک ماکروویوی و نامرئی است که می‌تواند از راه دور عمل کند و محصولات دیجیتال محل هدف را از کار بیندازد.

این فناوری که در شهر یوتا مورد آزمایش قرارگرفته است، موفق شد در بررسی اولیه، ساختمان‌های موردنظر را از انواع محصول دیجیتال و ارتباط اینترنتی، پاک کند. قدرت و دقت بالا در مشخص شدن هدف، باعث شده تا CHAMP به یک نقطه قدرتمند در توانایی‌های این ارتش تبدیل شود.

شاید در نگاه اول، محصولات دیجیتال، مخابراتی و اینترنتی، چندان پراهمیت نرسند، اما با کمی تفکر متوجه خواهید شد که عملاً بسیاری از سلاح‌های مدرن جهان، از طریق فرامین دیجیتال کنترل می‌شوند.

موشک‌های هایپرسونیک

رسیدن به سرعت صوت برای بسیاری از موشک‌ها و هواپیما‌های نظامی، امکان‌پذیر است و بسیاری از رادار‌های مدرن، فعالیت محصولاتی با سرعت صوت را ثبت می‌کنند.

از سوی دیگر، سرعت هایپرسونیک که تقریباً پنج برابر سرعت صوت است، موضوعی جدید در فناوری نظامی جهان به‌حساب می‌آید. آمریکا مدت‌ها است که می‌خواهد محصولی هایپرسونیک را تولید کند و سرمایه‌گذاری زیادی را بر روی این فناوری کرده است.

بااین‌حال این کشور چین است که به‌تازگی موفق شده اولین موشک هایپرسونیک جهان را تولید و آزمایش کند. متأسفانه باید به دیگر کشور‌ها اطلاع دهیم که آزمایش اولین موشک هایپرسونیک جهان، موفقیت‌آمیز بود و دیگر کشور‌ها باید به‌سرعت راهی برای ساخت یک سیستم دفاع موشکی با توانایی مقابله با موشک‌های هایپرسونیک، پیدا کنند.

میکرو پهپاد‌ها

سی سال پیش، تصور یک هواپیما بدون سرنشین که توانایی تصویربرداری و بمباران مناطق مختلف را داشته باشد، غیرممکن بود. با گذشت سه دهه، اما ما، پهپاد‌هایی را می‌بینیم که توانایی خارج شدن از رادار را دارند.

هرچند باید خوشحال باشیم که تاکنون سرعت پیشرفت پهپادها، با پیشرفت رادار‌های جدید برابر بوده و کمتر پهپادی هست که بتواند به‌طور کامل از دید رادار‌های ماهواره‌ای پنهان شود، اما به نظر می‌رسد که این بازی، شکلی جدید به خود گرفته است.

پهپاد‌های جدید کشور آمریکا که البته هنوز به تولید انبوه نرسیده است، اندازه‌ای ۱۶ سانتی‌متری دارد، به سیستم تعمیر خودکار مجهز شده است و می‌تواند در صورت نیاز، خودکشی کند.

ایالات‌متحده قصد دارد تا به‌زودی، آزمایش‌های لازم را برای مسلح کردن این پهپاد‌ها انجام دهد. موضوعی که می‌تواند شکل جنگ‌های از راه دور را به‌طورکلی تغییر دهد.

سرباز‌های رباتیک

هوش‌مصنوعی در سال‌های اخیر، پیشرفتی فوق‌العاده داشته و سربازان و سلاح‌های خودکار مجهز به این سیستم پیشرفته، چندان دور از انتظار نیستند. پرسش‌های زیادی در زمینه استفاده از هوش‌مصنوعی در جنگ وجود دارد که تاکنون بی‌پاسخ مانده‌است.

آیا می‌توان به قدرت تصمیم‌گیری سیستم‌های کامپیوتری اعتماد کرد؟ چه تضمینی وجود دارد که جان افراد بی‌گناه در این پروسه به خطر نیفتد؟ در صورت بروز خطا از یک سیستم رباتیک، چه کسی مقصر است؟

پاسخ به این پرسش‌های مهم، باید سرعت بیشتری پیدا کند، زیرا چندین کشور از جمله آلمان، پهپاد‌ها و سلاح‌های جدیدی را طراحی کرده‌اند که به سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی مجهز شده است.

نکته مثبت این است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی، علاقه‌ای به همکاری با سیستم‌های نظامی کشور‌های مختلف ندارند و همین موضوع، سرعت همه‌گیر شدن سلاح‌های مجهز به هوش مصنوعی را، کاهش داده‌است.

کنترل سلاح با ذهن انسان

درست مثل اغلب فیلم‌های جنگی، علمی و تخیلی، کنترل سلاح‌های مختلف با ذهن انسان، امکان‌پذیر شده است. سرباز‌های از راه دور، حتی نیازی به در دست گرفتن یک جوی‌استیک یا صفحه‌کلید ندارند و تمامی دستورات با سریع‌ترین سرعت ممکن، از طریق مغز انسان ساطع می‌شود.

در آزمایش‌های جدید، ذهن دو میمون به هم متصل شده است. موضوعی که از نظر علمی بسیار جذاب به نظر می‌رسد. نکته نگران‌کننده، علاقه ارتش آمریکا به این فناوری است. ایالات‌متحده قصد دارد در سال‌های آینده، کنترل هواپیما و موشک را به ذهن سربازان بسپارد.

زره‌های مدرن

ساخت و طراحی زره و بهبود این پوشش نظامی، موضوعی جدید نیست، اما ایده زره‌های رباتیک، نکته‌ای جدید در فناوری به‌حساب می‌آید. در بسیاری از فیلم‌های تخیلی از جمله آیرون‌من، شاهد زره‌هایی هستیم که نه‌تن‌ها سیستم دفاعی سرباز را بهبود می‌بخشند، بلکه توانایی‌های جسمی و نظامی را نیز افزایش می‌دهند.

هرچند علم هنوز با زره تونی استارک فاصله زیادی دارد، اما در سال ۲۰۱۸ روسیه یک زره جدید با نام RATNIK-۳ را رونمایی و آزمایش کرد. این بررسی و آزمایش، موفقیت‌آمیز بود و سرباز مورد آزمایش توانست یک وزنه سنگین را با استفاده از این زره جابجا کند.

علاوه بر سیستم حفاظتی و توانایی‌های جسمانی، RATNIK-۳ به یک سلاح مدرن نیز مجهز شده است که به سرباز اجازه می‌دهد تا تنها با استفاده از یک دست، شلیک کند.

دیدن اشخاص از پشت دیوار

جنگ‌های امروزی از جنگل، کوه و دریا، به شهر‌های مدرن و پرجمعیت منتقل‌شده است. این انتقال، شکل عمومی جنگ را تغییر داده و مفاهیمی جدید را به روش‌های دفاعی و تهاجمی، اضافه کرده است.

بسیاری از کشور‌ها در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا سیستمی هوشمند برای مشاهده پشت دیوار را کشف و راه‌اندازی کنند. یک فناوری خاص که به سرباز اجازه بدهد تا حرکات پشت دیوار و در خانه‌ها را مشاهده و بررسی کند.

در سال ۲۰۱۵ یک شرکت از کشور جمهوری چک موفق شد تا یک سیستم تشخیص تحرک از پشت دیوار را طراحی کند. این سیستم می‌توانست کوچک‌ترین حرکات را از پشت موانع، شناسایی کند.

ام‌آی‌تی نیز در سال ۲۰۱۸ یک سیستم رباتیک را طراحی کرد که می‌تواند اشخاص را تا ۸۳ درصد از پشت دیوار شناسایی کند. پیش‌ازاین نیز اخباری از تشخیص حرکت کاربران با استفاده از مودم‌های وای‌فای منتشر شده بود. تمامی اختراعات فوق می‌توانند در جنگ‌های مدرن، به یک راه شناسایی دشمن تبدیل شوند.

گلوله‌های هوشمند

گلوله‌های هوشمند از جمله مواردی است که در بازی‌های کامپیوتری نیز پیش‌بینی شده و حالا به واقعیت نیز تبدیل‌شده است. EXACTO نام یک گلوله هوشمند است که می‌تواند در میان راه، مسیر خود را تغییر دهد و به دنبال قربانی حرکت کند.

اگر این موضوع به‌اندازه کافی ترسناک نیست، باید به شما اطلاع بدهیم که این گلوله‌ها از سلاحی اتوماتیک بهره می‌برند که می‌تواند بدون نیاز به کنترل انسانی، اشخاص موردنظر را مورد هدف قرار دهد.

لیزر‌های منجمدکننده

برخلاف بسیاری از موارد ارائه شده در این مقاله، لیزر‌های منجمدکننده تنها در مراحل اولیه ساخت قرار دارند. در آزمایش‌های انجام شده، دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از لیزر، مایعات را در کمتر از چند ثانیه، منجمد کنند.

دانشمندان نظامی جهان باور دارند این فناوری در آینده نزدیک، به‌عنوان یک سلاح بازدارنده قابل‌استفاده باشد. این سلاح می‌تواند دشمن را برای مدتی از حرکت متوقف کند. موضوعی که به نظر انسانی‌تر از شلیک گلوله و قتل دشمن به نظر می‌رسد.

پوشش نامرئی

نامرئی شدن از آرزو‌های قدیمی انسان است و بسیاری از فیلم‌های مشهور نیز به این فناوری یا جادو پرداخته‌اند. در سال ۲۰۱۹ هنوز هم نمی‌توان این فناوری را تکمیل‌شده یا قابل‌استفاده در نظر گرفت.

برترین‌ها: بااین‌حال یک شرکت کانادایی، ماده‌ای را طراحی کرده که می‌تواند شکلی از نامرئی شدن را تداعی کند. این پارچه خاص در کمترین زمان ممکنِ، به شکل محیط اطراف خود در میاید و می‌تواند به‌عنوان راه پنهان شدن در جنگ مورداستفاده قرار بگیرد.

ارتش آمریکا به‌تازگی تلاش کرده تا این فناوری را خریداری کند. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده، شاهد استفاده از پوشش‌های نامرئی، در جنگ‌های چریکی باش
منبع: listverse