کد خبر: ۲۶۶۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۲۲
روحانی:

سختی داریم اما دلمرده نیستیم / بدهی خارجی کشور ۲۵ درصد کاهش یافت / در طول این یک سال به رغم سختی ها بیکاری کاهش یافته

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۱۴ ماه گذشته آمریکا سخت ترین تحریم ها را علیه ملت ایران اعمال کرده است اما در هر مسیری که آمریکایی ها چه اجتماعی چه سیاسی و چه حقوقی پیش رفتند، منجر به شکست شد.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۱۴ ماه گذشته آمریکا سخت ترین تحریم ها را علیه ملت ایران اعمال کرده است اما در هر مسیری که آمریکایی ها چه اجتماعی چه سیاسی و چه حقوقی پیش رفتند، منجر به شکست شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از خبرگزاری ها، حسن روحانی که روز یکشنبه به خراسان شمالی سفر کرده است، در اجتماع مردم شیروان در استادیوم شهدای کارگر این شهر اظهارداشت: ۱۴ ماه است که سخت‌ترین تحریم را بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیال علیه ملت ایران تحمیل کرده است؛ تحریمی که اگر علیه هر ملت دیگری می شد، آن ملت را از پا در می آورد اما ملت قهرمان و قهرمان و هوشمند و مقاوم ایران اسلامی در طول این مدت با قدرت در برابر آنها ایستادگی کرده است.

روحانی تاکید کرد: آمریکایی ها در این ۱۴ ماه در هر مسیری چه اجتماعی چه سیاسی و چه حقوقی پیش رفتند، منجر به شکست شدند.

وی افزود: در سازمان ملل، اجتماعات گوناگون و در هفته اخیر حضورشان در آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داد هیچ کشوری در دنیا به ادعای آنها اعتنا نکرد و در اجلاس شورای حکام آژانس اتمی جز آمریکا و یکی دو کشور دیگر، همه کشورهای جهان از ملت ایران حمایت کردند.

وی تاکید کرد: این به معنای پیروزی و موفقیت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رییس جمهوری ادامه داد: در دادگاه بین المللی که ما از آمریکا شکایت بردیم، در مرحله اول آمریکا محکوم شد؛ در افکار عمومی دنیا این کشور محکوم شد؛ در منطقه ما هم آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه و اخیراً در یمن دچار شکست شد.

روحانی خطاب به مردم ایران اظهار داشت: اگر امروز کسی ادعا کند ملت ایران در سایه این فشارها در اراده آن تزلزل ایجاد شده است، این سخن ناروا، ناصحیح و دروغ است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر کسی امروز مدعی شود که در ایران اسلامی نظام ما، ملت ما و دولت ما ناکارآمد است و نتوانسته است به مشکلات مردم توجه کند سخنی ناصحیح و نارواست.

روحانی اظهار داشت: ما در این کشور مشکل داریم؛ در شرایط بسیار سختی زندگی می کنیم اما در عین حال دست به دست هم داده ایم و در کنار هم ایستاده ایم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

آمار بیکاری و بدهی خارجی کشور کاهش یافت
رییس جمهوری در ادامه به ارایه آماری از خصوص شاخص های اقتصادی کشور طی یک سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: در این ۱۴ ماهی که فشار تحریم بر ما شدید شده است، آیا بدهی های خارجی ما کاهش یافته یا نه؛ اگر کاهش یافته یعنی ملت ما ملت پیروز و موفقی بوده است.

وی یادآور شد: هر کشوری که در مضیقه قرار می گیرد، بدهی هایش افزایش می یابد چون درآمدش کم می شود.

روحانی اظهار داشت: در سال ۹۶ ما ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون (دلار) بدهی خارجی داشتیم که اکنون این رقم ۹.۵ میلیارد دلار است؛ یعنی حدود ۲۵ درصد بدهی خارجی ما کاهش یافته است.

رییس جمهوری ادامه داد: این بدان معناست به رغم اینکه در سختی قرار گرفته ایم به سمت بیگانگان، خارجیان و صندوق های بین المللی دست دراز نکردیم، روی پای خود ایستادیم و مخارج خود را تا حد امکان تامین کردیم و در عین حال بخشی از بدهی های گذشته را هم تامین کردیم.

روحانی اظهار داشت: در طول این یک سال به رغم سختی ها اشتغال و افزایش و بیکاری ما کاهش یافته است.

وی افزود: مسلماً امروز یکی از مشکلات ما بیکاری است و همه باید تلاش کنیم تا جوانان عزیز ما مشغول کار و تلاش باشند.

رییس جمهوری اظهار داشت: آمار بیکاری پارسال ۱۲.۱ درصد بوده اما اکنون ۱۰.۸ درصد است یعنی ۳۲۱ هزار اشتغال از بهار پارسال به امسال افزایش یافته است.

روحانی با قدردانی از همه کارآفرینان و مردم در ایجاد اشتغال اظهار داشت: این شما بودید که اشتغال ایجاد کردید و زمین ایران را آباد کردید و ما را در گندم خودکفا کردید و حتی در سیل بنیان کن همه در کنار هم قرار گرفتید.

سختی داریم اما دلمرده نیستیم
روحانی در ادامه به سیل بهار امسال اشاره کرد و گفت: در استان هایی که دچار مشکل شدند، در پناه خداوند توانستیم راهی را انتخاب کنیم که بسیاری از مردم امروز به خانه هایشان برگشتند و آنهایی که خانه هایشان ویران شده انشاءالله تا پایان سال به خانه های خود برمی گردند.

رییس جمهوری از همه مردم، نیروهای مسلح و نهادها و دستگاههای مرتبط با سیل تشکر کرد و گفت: در این شرایط سخت همه توان خود را به کار گرفتند.

رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: ما سختی داریم اما دلمرده نیستیم دل زنده هستیم؛ ما سختی و مشکلات داریم اما روحیه بلندی در برابر دشمنان خود داریم.

روحانی گفت: ما در هوای گرم و سرد، در روز روشن و شب تاریک و در همه شرایط در کنار یکدیگریم؛ ما همه برادریم؛ فارس، کرد، ترکمن، کرمانج، شیعه و سنی همه متحدیم و همه برادریم و همه اقوام و مذاهب در کنار هم هستیم.

وی تاکید کرد: امروز راهی که خداوند پیش روی ما گذاشته وحدت اتحاد، تعاون و کمک به یکدیگر است و پیروزی هم از آن اوست که خداوند ما را پیروز خواهد کرد.

دستاوردهای سفر دولت تدبیر و امید به استان
رییس جمهوری با اشاره به برنامه های سفر امروز دولت به خراسان شمالی، خطاب به مردم گفت: خادم شما افتخار دارد که اعلام کند امروز ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه افتتاح خواهد شد.

روحانی ادامه داد: با وجود سختی هایی که داشتیم و داریم، امروز یک طرح بزرگ اقتصادی و صنعتی یعنی شمش آلومینیوم در جاجرم افتتاح می شود که برای آن ۱,۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: با افتتاح این کارخانه، خراسان شمالی به یکی از مراکز بزرگ کشور در تولید پودر آلومینیوم و شمش آلومینیوم خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: ملت ایران به کارگران، مهندسان، سرمایه گذاران، تلاشگران و دانشجویان و جوانان این استان افتخار می کند که تلاش می کنند این استان را زنده و سرزنده نگه داشته اند.

رییس جمهوری اظهار داشت: امروز در بخش برق و آب سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهد شد؛ بخش فاز دوم نیروگاه گازی شیروان و پست برق آن به عنوان بخش بزرگی که می تواند برق استان را تامین کند، فاز تکمیلی در شیروان افتتاح خواهد شد.

روحانی ادامه داد: سد و همچنین کانال های انتقال آب در منطقه سد چندیر امروز افتتاح می شود که در سایه آن آبرسانی به ۳۰ روستا با جمعیت ۲۱ هزار نفر و آبیاری ۵۶۰ هکتار و اشتغالزایی ۲۵۰۰ نفر تامین می شود.

توجه ویژه دولت به حمل و نقل استان
رئیس جمهوری تاکید کرد: در این سفر دولت تصمیم گرفته است ۸۱۱ میلیارد تومان طرح و پروژه را آغاز کند.

روحانی اظهار داشت: بخشی از قول‌هایی که در سفر قبلی (سال ۹۴) به مردم استان دادیم اجرایی شده و بخشی نیمه کاره است اما مقدار اعتباری که برای آن در نظر گرفته بودیم از ۶۲۵ میلیارد تومان به ۷۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی یکی از اولویت‌های دولت برای این استان را اتمام طرح‌های نیمه تمام سفر پیشین عنوان کرد و افزود: در جلسه‌ای که برای این سفر با حضور وزیران و استاندار و مقامات محلی استان داشتیم، اعلام شد که دو پروژه در حوزه حمل و نقل از اولویت ویژه برای استان برخوردار است لذا مقرر شد در باقیمانده دولت دوازدهم اینها تکمیل شود.

وی ادامه داد: اولین طرح، بزرگراه بجنورد به گرگان است که در این سفر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این جاده اختصاص یافت زیرا هم برای مردم استان و هم برای زائران اهمیت دارد.

وی افزود: دومین طرح راه آهن است که در نخستین گام بخش جوین به اسفراین متصل شود که ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن نیاز است.

روحانی، اختصاص هفت میلیارد تومان برای تکمیل استادیوم‌های ورزشی استان را از دیگر برنامه‌های دولت برشمرد و گفت: ان شاء الله در جلسه شورای اداری استان که عصر امروز برگزار می‌شود، اجرای بقیه طرح‌هایی را که به مردم استان قول آن را داده‌ایم، عملی خواهیم کرد.

رئیس جمهوری گفت: مجموعه اعتباراتی که برای این استان در نظر گرفته شده شامل منابع دولتی، صندوق توسعه ملی و یا نهادهای غیردولتی اعم از منابع ارزی و ریالی، پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که نشان می‌دهد این دولت به فکر مردم ایران و مردم خراسان شمالی است.

رئیس جمهوری در ابتدای سخنان خود با تبریک سالروز میلاد با سعادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) از آن حضرت به عنوان مایه فخر ایرانیان یاد کرد و گفت: امروز، روز بسیار مبارکی برای همه ما بویژه مردم استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی است و این روز بزرگ را به همه ملت بزرگ ایران، مردم عزیز استان خراسان شمالی و مردم دلاور شیروان تبریک و تحنیت عرض کنم.

رئیس جمهوری با اشاره به گرمی هوا، از مردم برای حضور در استادیوم قدردانی و ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای این سفر مایه خیر و برکت برای مردم استان باشد.