کد خبر: ۲۶۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۷

سوزش سردل نشانه یک کمبود است

 سوزش سردل به عنوان یکی از علائم بیماری رفلاکس اسید شناخته می‌شود، این مشکل وقتی اتفاق می‌افتد که اسید معده بالا آمده و وارد مری می‌شود. حرکت مایعات گوارشی به سمت بالا تحت هر شرایطی غیرعادی و مشکل‌ساز است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بالا آمدن اسید معده با علائمی چون سوزش و فشردگی قفسه سینه (سوزش سردل)، اشکال در بلع غذا، احساس مزه ترش در دهان و سوزش گلو همراه است.

سوزش سردل ممکن است به خاطر مصرف نوشیدنی یا غذایی تحریک آمیز، فعالیت شدید یا استرس، ایجاد شود. دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف غذا نیز می‌تواند به ایجاد این مشکل منجر شود.

اما این موارد هیچ‌کدام دلیل اصلی ورود اسید معده به مری نیستند.
کارشناسان سلامت اغلب به بیماران توصیه می‌کنند تا برای کاهش میزان اسید معده خود از دارو استفاده کنند؛ اما کاهش اسید همیشه هم ضرورتی ندارد. رفلاکس اسید همیشه هم ناشی از زیاد بودن اسید معده نیست و ممکن است در اثر کم بودن میزان مایع گوارشی در بدن یک فرد ایجاد شود.

گروهی از ماهیچه‌ها در معده مسئولیت نگهداری از مایعات گوارشی را برعهده دارند که اگر اسید کافی برای هضم غذا موجود نباشد، اجازه ورود آنها را به مری می‌دهند؛ فرآیندی که به بروز رفلاکس اسید منجر می‌شود.

به این ترتیب از آنجا که با بالا رفتن سن، ناخودآگاه از میزان تولید اسید در معده کاسته می‌شود، هر چه سن یک فرد بیشتر باشد، احتمال بروز رفلاکس اسید یا سوزش سردل نیز در وی بیشتر می‌شود.

علاوه بر این، ابتلا به برخی بیماری‌ها از قبیل کم‌کاری غده تیروئید، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، سیبو و خستگی آدرنال نیز می‌تواند بر میزان تولیدات اسید در معده افراد اثر گذاشته و رفلاکس اسید را تشدید کند.