کد خبر: ۲۶۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۷۶

یک حادثه، چند روایت/ توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران را چگونه باید تحلیل کرد؟

در حالی که تنش‌ها در خلیج فارس به واسطه اقدام غیر قانونی انگلستان در توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق بالا گرفته، اخیرا توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران به نزاع جدیدی در منطقه تنگه هرمز تبدیل شده است.

در حالی که تنش‌ها در خلیج فارس به واسطه اقدام غیر قانونی انگلستان در توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق بالا گرفته، اخیرا توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران به نزاع جدیدی در منطقه تنگه هرمز تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ خلیج فارس در تنش میان ایران و غرب در حال سوختن است و بازتاب اخبار منطقه در رسانه‌های جهان، به دلیل نقشی که در شکل دهی افکار عمومی دارند بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.

«نگار مرتضوی» خبرنگار روزنامه ایندیپندنت انگلیس نوشته وضعیت تنش میان ایران و آمریکا پیچیده است، اما رخداد‌های اخیر توضیحات ساده‌ای دارد؛

۱- انگلیس دو هفته پیش در جبل الطارق یک کشتی ایرانی را توقیف کرد.

۲- ایران وعده داد که به اقدام انگلیس پاسخ درخوری بدهد.

۳- ایران امروز یک کشتی انگلیسی را توقیف کرد.

۴- ایران و انگلستان خواستار پس گرفتن کشتی‌هایشان هستند.
 
چندی پیش بن رودز مشاور امنیت ملی وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما در واکنش به اخبار تند علیه اقدامات متقابل ایران در برابر آمریکا و متحدانش در توییتر خود نوشت: فراموش نکنید این ترامپ بود که از توافق هسته‌ای خارج شد و این ایران است که به توافق هسته‌ای پایبند است.

جالب است بدانید که در بحران اخیر میان ایران و انگلیس، رسانه‌های بریتانیایی (به احتمال زیاد متاثر انتخاب پیش روی نخست وزیری در انگلیس و تاثیر اخبار آن‌ها بر این انتخابات) به عملکرد بریتانیا در توقیف کشتی ایرانی که به توقیف متقابل کشتی بریتانیایی توسط ایران منتهی شده، تاخته‌اند، این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی، جنبه دفاعی تحرکات ایران را نادیده گرفته و اقدام ایران را یک اقدام یکجانبه تنش‌زا معرفی کرده‌اند.

بی بی سی در گزارشی با عنوان «آیا بحران نفتکش‌ها با ایران قابل اجتناب است؟» به توالی درگیری‌های بین ایران و بریتانیا توجه کرده و نوشت: اوایل ماه مقامات جبل الطارق با کمک نیرو‌های دریایی سلطنتی بریتانیا یک کشتی نفتکش حامل نفت ایران را توقیف کردند. بهانه آن‌ها نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. به محض این اتفاق ایران تهدید کرد که در مقابل جلوی کشتی‌های با پرچم بریتانیا را خواهد گرفت.

بی بی سی در این گزارش تاکید کرده با توجه به اینکه تهدید‌های ایران برای توقیف کشتی با پرچم بریتانیا محقق شده، این وضعیت برای دولت بریتانیا بسیار خجالت آور است و اولویت دولت باید سالم برگرداندن کشتی توقیف شده توسط ایران باشد. به همین دلیل وزیر خارجه بریتانیا با وجود غیر قانونی خواندن اقدام ایران، اعلام کرده ادامه مذاکرات باید از طریق دیپلماسی انجام شود نه زور.

دیگر رسانه انگلیسی یعنی روزنامه گاردین نیز حقوق ایران در اقدام متقابل علیه انگلیس را به رسمیت شناخته و در سرمقاله‌ای به قلم پاتریک وینتور نوشته زمانی که کشتی ایران در جبل الطارق توقیف شد احتمالا دیپلمات‌ها از تبعات این تصمیم بر روابط ایران و بریتانیا مطلع بودند. امروز که کشتی بریتانیایی به دست ایران توقیف شده احتمالا بزرگترین ترس آنها بدل به واقعیت شده است.

به گزارش این رسانه، از نظر ایرانی‌ها اقدام بریتانیا هیچ ارتباطی به اتحادیه اروپا نداشته و تنها در راستای منویات آمریکا در تحریم نفتی ایران بوده است. اعتماد میان ظریف و جرمی هانت بسیار پایین است. استدلال وزیر خارجه ایران این است که کشتی حامل نفت ایران به سمت سوریه نمیرفته، اما به درخواست جرمی هانت برای ارائه مدارکش دال بر عدم حرکت این کشتی به سمت سوریه وقعی ننهاده و گفته ایران قرار نیست روش‌های دور زدن تحریمهایش را افشا کند.

برخلاف رسانه‌های بریتانیایی، رسانه‌های آمریکایی روایت اقدام ایران در مقابل اقدام غیر قانونی انگلیس را نادیده گرفته و به روایت خودشان از تلاش ایران برای افزایش تنش‌ها با غرب در خلیج فارس دامن می‌زنند.

نیویورک تایمز در حالی که شرح مفصلی از توقیف دو کشتی بریتانیایی توسط ایران ارائه کرده، در بخش کوتاهی به اقدام بریتانیا در توقیف کشتی ایرانی اشاره کرده است.

این گزارش به درگیری ایران و آمریکا و یک بام و دو هوای بریتانیا به عنوان یکی از اعضای برجام و همزمان یکی از مهمترین متحدان آمریکا در مواجهه با ایران اشاره کرده است.

در بخشی از گزارش گفته شده بریتانیا که یکی از کشور‌های پیشنهاد دهنده ساز و کار ویژه مالی با ایران بوده، نزدیک‌ترین سمپاتی را به آمریکا دارد و اگر بریتانیا تصمیم به اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران بگیرد احتمال حفظ برجام بسیار پایین خواهد آمد.

واشنگتن پست نیز در گزارشی تحت عنوان «ایران نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرده است» نوشته سیگنال‌های ایران برای افزایش تنش در دو ماه اخیر با افزایش تهدید‌ها و حملات علیه ناو‌های آمریکایی و متحدانش در خلیج فارس همراه شده است. ایران به دنبال اقدام متقابل علیه تحریم‌های جدید آمریکاست و این در حالی است که دائما هرگونه دست داشتن در حملات علیه آمریکا را رد می‌کند.

این رسانه به ادعای ترامپ درباره سرنگونی یک پهپاد ایرانی توسط ناو باکسر آمریکایی نیز اشاره کرده و نوشت: صدا و سیمای ایران تصاویری را منتشر کرده که نشان می‌دهد ناو آمریکایی باکسر تحت نظارت دقیق پهپاد‌های ایرانی است و هیچ یک از پهپاد‌های ایرانی سرنگون نشده‌اند. به ادعای واشنگتن پست تنش‌ها در پی سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا بر فراز تنگه هرمز توسط ایران افزایش یافته است.

فاکس نیوز رسانه دسته راستی و نزدیک به دولت ترامپ نیز در گزارشی به قلم فرد فلیتز اقدام ایران علیه کشتی نفتکش انگلیس را بدون در نظر گرفتن سابقه تنش در خلیج فارس، اقدامی «احمقانه» توصیف کرده و گفته اروپا باید بعد از این رخداد از ترامپ حمایت کند.

این رسانه نوشته واضح است که در هفته‌های اخیر صبر اروپایی‌ها در برابر رفتار‌های ایران سر آمده و این شاید خبر بدی برای ایران باشد اما خبر خوبی برای ترامپ است.

لس آنجلس تایمز نیز در گزارشی توقیف کشتی‌های بریتانیایی توسط ایران را نیت خوانی کرده و مدعی شده کارشناسان می‌گویند مقام‌های ایران می‌خواهند به آمریکا و متحدانش نشان دهند ایران می‌تواند اهرم‌هایی را علیه کمپین حداکثر فشار آمریکا علیه ایران به کار ببرد. یک کارشناس امور ایران گفته استراتژی ایران این است که جامعه جهانی و اروپایی‌ها را مجبور کند اقدامی علیه سیاست‌های آمریکا داشته باشند.