کد خبر: ۲۶۷۸۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۰

چرا صداوسیما نمی‌خواهد پاسخگوی بودجه باشد؟

واقعا چرا صدا و سیما به این رویه غلط عادت کرده است و نمی‌خواهد مانند دیگر وزارت‌خانه‌ها و نهادها و دستگاه‌ها، تن به شفافیت بدهد و دخل و خرج و عملکردش را در بوته بررسی و نقد بگذارد؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در چند روز اخیر، اِعمال نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد که از چند سال قبل برای همه اداره‌ها و دستگاه‌های کشور اجرا می‌شود، موجب نگرانی مدیران صدا و سیما شده است. در حالی که این شیوه تخصیص بودجه‌، باعث شفافیت و کارآیی بیشتر می‌شود، معلوم نیست چرا به‌جای حرکت بر اساس آن، به بحث‌های حاشیه‌ای دامن زده شده است. آیا سازمان صدا و سیما، به پیروی نکردن از قانون، معتاد شده است؟

اگر مدیران صدا و سیما از نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، به عنوان زیر سیستم «نظام مدیریتی مبتنی بر نتایج» آگاه نیستند، بهتر است درباره آن کمی توضیح دهیم.

در این نظام، اعتبارات بر مبنای عملکرد واحدهای سازمانی در راستای تولید محصولات (خدمات) و یا دستیابی به پیامدها تخصیص می‌یابد و بدین ترتیب سازمان‌ها به سمت افزایش شفافیت در نحوه مصرف منایع برای انجام فعالیت‌ها، تولید خروجی‌ها و دستیابی به اهداف و استراتژی‌ها و نیز پاسخ‌گویی بیشتر سوق می‌یابند.

وقتی همه ارکان حکومت و دولت، زیر چتر این نظام بودجه‌ریزی قرار می‌گیرند و در برابر پولی که دریافت می‌کنند، باید شفافیت نشان دهند و پاسخ‌گوی عملکرد خود بر اساس سیاست‌ها، برنامه‌ها و اهداف اجرایی مصوب و معین باشند، چرا صدا و سیما همچنان می‌خواهد ساز مخالف بزند و اگر هم نتوانست خود را از نظارت معاف کند، بر طبل وامصیبتا بکوبد و با فریاد مظلومیت، از قطع شدن بودجه‌اش بگوید.

این رویه غلط اداره صدا و سیما، این سازمان را در چند سال گذشته، به چند جزیره جدا از هم تبدیل کرده است که حتی یک سیاست واحد داخلی هم بر آن اعمال قدرت نمی‌کند؛ یک جا، مدیر یک شبکه همه‌کاره است، در جایی دیگر، تهیه‌کننده نقش محوری دارد، در برنامه‌ای سلبریتی‌سالاری حاکم است و در پروژه‌ای دیگر، اسپانسرها هستند که امر و نهی می‌کنند.

تنها راه اداره درست و منطقی صدا و سیما و پرهیز از بلعیده شدن بودجه‌های دولتی و درآمدهای دیگر، تمکین به قانون و نظارت است که مدیران این سازمان به دور از غوغا سالاری، باید به آن تن دهند. در این صورت، بر خلاف هیاهو راه افتاده، بی‌شک، بیشترین نفع را کارمندان زحمت‌کش صدا و سیما و هنرمندان برنامه‌ساز خواهند برد./خبرآنلاین