کد خبر: ۲۶۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۵

۳۰درصد محتوای اینستاگرام مسائل غیراخلاقی است

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفت: وزارت ارتباطات غیر از بحث محتوای اینترنت که به درستی می گویند وظیفه ورود به این موضوع را ندارند، راجع به سالم سازی این فضا، اینترنت کودکان و اینکه چه اقدامی تاکنون در این خصوص انجام شده است، توضیح دهند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ جواد جاویدنیا روز یکشنبه در بیست و ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با موضوع فضای مجازی و حقوق کودک افزود: اکنون ۲۵ میلیون کودک در کشور ما هستند و این کودکان با همان استانداردی که بزرگسالان برای دسترسی به اینترنت دارند، در حال استفاده از فضای مجازی هستند.

وی ادامه داد: هرچند سیاست های فیلترینگ ایرادهای جدی دارد اما متاسفانه در حال حاضر فیلترینگ به جای اینکه جنبه مردمی و مطالبه عمومی داشته باشد، بیشتر جنبه حاکمیتی دارد.

جاویدنیا اظهار داشت: در بسیاری از کشورها مردم خواستار فیلترینگ هستند و مطالبه مردمی است؛ به عنوان مثال، در بسیاری از کشورها مردم و سازمان های مردم نهاد در مورد استفاده کودکان از اینستاگرام و مخاطراتی که این فضا برای کودکان دارد، عکس العمل نشان می دهند.

جاویدنیا اضافه کرد: ۲۵۰ میلیون محتوا روزانه در اینستاگرام منتشر می شود که پنج درصد آن مسائل غیراخلاقی است؛ بنابراین روزانه ۱۲ و نیم میلیون محتوای خلاف ارزش‌ها منتشر می شود که باید ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: مدت‌هاست موضوع اینترنت طبقه بندی شده مطرح شده اما هیچ اقدام عملی و اجرایی در این زمینه انجام نشده است.

معاون دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون جدیدترین فیلترشکن ها و وی پی ان ها در اختیار کودکان قرار دارد حتی بزرگترها وقتی برای استفاده از فیلترشکن به مشکلی برمی خورند، از کودکان کمک می گیرند.

جاویدنیا گفت: دسترسی به نرم افزارهای جستجوگر و گوگل پلی برای انواع و اقسام بازی های مختلف در کودکان آسان است و همچنین دسترسی به نرم افزارهای غیراخلافی نگران کننده است.

وی افزود: در اینترنت کودکان مانعی وجود ندارد و باید مکانیزم های تشویقی در این زمینه ایجاد شود و این اقدام نیازمند تدوین سند یا اقدام دیگری نیست بلکه باید هرچه سریعتر اقدام لازم انجام شود.

جاویدنیا با تاکید بر وظیفه اصلی دستگاه‌های تولید محتوا در فضای مجازی و لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اینترنت کودکان اظهار داشت: ارتقای سواد فضای مجازی برای کودکان امر شایسته ای است و باید انجام شود و نباید کودکان در این فضا رها شوند.

بیست و ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با محوریت حقوق کودک و فضای مجازی با حضور وزیر دادگستری، دبیر مرجع ملی، نمایندگان ١۶ دستگاه عضو مرجع ملی و نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه حقوق کودک در وزارت دادگستری برگزار شد./ایرنا