کد خبر: ۲۶۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۴۷

تله‌ آمریکایی برای رویارویی انگلیس با ایران در بدترین زمان ممکن/ چگونه تندروهای اطراف ترامپ در حال کشاندن بریتانیا به ورطه‌ای خطرناک علیه ایران هستند؟

با توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا در جبل الطارق جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ دولت بریتانیا را برای رویارویی با ایران مورد تحسین قرار داد.
با توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا در جبل الطارق جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ دولت بریتانیا را برای رویارویی با ایران مورد تحسین قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ روزنامه بریتانیایی "گاردین" در مقاله‌ای با هشدار به دولت فعلی بریتانیا درباره پیروی از موضع آمریکا در قبال ایران می‌نویسد: "جان بولتون" مشاور امنیت ملی کاخ سفید و یکی از تندروهای طرفدار جنگ امریکا علیه عراق؛ مردی برای ماموریت‌ها است. او کاری کرد که توانست امریکا را به رویارویی با ایران بکشاند. او شهوت بی‌پایانی نسبت به مقابله و فشار بر تهران دارد و در این مسیر توجه کمی به آسیب‌ها و پیامدهای وارده از چنین رویکردی می‌کند؛ حتی اگر چنین آسیبی متوجه متحد نزدیک امریکا یعنی بریتانیا شود".

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "به همین خاطر است زمانی که او شنید نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا یک تانکر نفتی ایران را در جبل الطارق در روز استقلال امریکا توقیف کرده است، میزان شادی‌اش غیرقابل وصف بود. او در توئیتر نوشت این خبر خوبی است چرا که بریتانیا نفتکش ایرانی‌ای را توقیف کرده که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده بود و خواستار انتقال نفت به آن کشور بوده است.

به نظر می‌رسد بولتون امیدوار است که بتواند بریتانیا که در مسیر انتخاب نخست‌وزیر تازه قرار دارد و سرگرم مسئله برگزیت یا خروج آن کشور از اتحادیه اروپا است را به تله‌ای امریکایی برای رویارویی با ایران بکشاند. به نظر می‌رسد بریتانیا در حال کشیده شدن به این تله است.

پیامدهای توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق نمایان شد. سپاه ایران نیز یک نفتکش بریتانیایی به نام Stena Impero را در تنگه هرمز توقیف کرد. ایران پیشتر اقدام بریتانیا علیه نفتکش خود را مصداق "دزدی دریایی" دانسته بود و اکنون در حال انتقام‌گیری است. اکنون بریتانیا به یک بحران بین‌المللی کشانده شده که برای مقابله با آن در بدترین زمان ممکن قرار دارد. نخست‌وزیر تازه انتخاب نشده است. به احتمال زیاد "بوریس جانسون" نخست‌وزیر تازه خواهد بود و این هفته به داونینگ استریت برای برعهده‌گیری کرسی نخست‌وزیری خواهد رفت.

آفتاب‌نیوز: بریتانیا در آستانه خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد و از سوی شرکای نزدیک اروپایی خود به عنوان یک غریبه قلمداد خواهد شد. در نتیجه، ارتباط این کشور با دولت ترامپ به شکلی بی‌سابقه تنگاتنگ خواهد شد و این موضوع می‌تواند باعث نگرانی شود. بریتانیا مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از برجام با ایران بود؛ خروجی که منجر به بحران کنونی شد.

بریتانیا پیش از این با نگاهی محتاظانه و هشداردهنده به سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های بولتون و ترامپ علیه ایران می‌نگریست و معتقد بود که این موضوع ایرانیان میانه‌رو را رادیکال‌تر خواهد ساخت. با این حال، حتی زمانی که اتحادیه اروپا در تلاش برای نجات برجام بود نیز "ترزا می" و "جرمی هانت" نخست‌وزیر و وزیر خارجه بریتانیا تلاش داشتند در دو مسیر حرکت کنند تا بتوانند ترامپ را راضی نگه دارند. آنان به طور علنی از گلایه ترامپ مبنی بر ادعای بی‌ثباتی‌سازی منطقه توسط ایران و انتقاد از برنامه موشکی ایران حمایت کردند و زمانی که نوبت به بیان علت تضعیف برجام می‌رسید ایران را سرزنش می‌کردند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "بریتانیا در حالی ادعای امریکا در مورد حرکت نفتکش ایرانی توقیف شده به مقصد سوریه را تکرار کرد که ایران این موضوع را تکذیب کرد. خشم ایران به میزان کمی از سوی "جوزف بورل" وزیر خارجه دولت سوسیالیست اسپانیا نیز به اشتراک گذاشته شد. بورل که دولت‌اش حاکمیت بریتانیا بر جبل الطارق را برسمیت نمی‌شناسد از این موضع ابراز ناخشنودی و سعی کرد تا اسپانیا را از ماجرا دور کند.

پاسخ تلافی‌جویانه ایران در توقیف نفتکش بریتانیایی نمایانگر انزوای دیپلماتیک بریتانیا و آسیب‌پذیری اقتصادی و نظامی این کشور بود. دولت بریتانیا در مقابل تنها توصیه کرد که نفتکش‌های آن کشور از تنگه هرمز به طور موقت عبور و مرور نکنند. این در حالی است که روزانه 15 تا 30 نفتکش با پرچم بریتانیا از آن ناحیه عبور می‌کنند و اگر عبور و مرور از آنجا متوقف شود بر قیمت حامل‌های انرژی تاثیر شدیدی خواهد گذاشت.

درخواست هانت وزیر خارجه بریتانیا برای جلب حمایت بین‌المللی گوش شنوایی نداشته و جز ابراز نگرانی فرانسه آلمان، چین و ژاپن، سایر کشورها که متکی به نفت خلیج فارس هستند کمکی به بریتانیا ارائه نداده‌اند. ایده تشکیل ائتلاف چندملیتی برای حفاظت از حمل و نقل دریایی به رهبری امریکا نیز طرفداران کمی دارد. وعده ترامپ برای حمایت از بریتانیا نیز ارزش عملی اندکی دارد و دارای خطراتی ذاتی است.

این روزنامه در پایان می‌نویسد: "به نظر می‌رسد قمار بولتون در نهایت موفقیت‌آمیز بود. او توانست بریتانیا را در کنار واشنگتن برای مقابله با ایران قرار دهد. روند قطبی شدن در دو طرف تسریع می‌شود و برجام به فروپاشی نزدیک می‌شود و با تهدید ایران درباره پیامدهای جدی بدون دانستن آنکه واقعا ممکن است چه روی دهد بریتانیا کورکورانه در حال افتادن به دام جنگ طلبانه‌ای است که بولتون آن را طراحی کرده است".‌