کد خبر: ۲۶۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۸

دفتر مشق بیش از ۲۰۰درصد گران شد

رئیس اتحادیه صحاف شهرستان تهران با بیان اینکه وزارت ارشاد برای تولید دفتر مشق کاغذ در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی‌دهد، گفت: فرآیند تولید دفتر مشق از چند ماه گذشته آغاز شده و پیش‌بینی‌ها بر آن است که بازار با کمبودی مواجه نخواهد بود اما قیمت تمام شده محصولات رشد قابل‌توجهی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ جلیل غفاری رهبر گفت:

* اعضای اتحادیه صحاف شهرستان تهران انواع دفتر مشق، دفتر روزنامه و انواع سررسید را تولید می‌کنند که از ابتدای اردیبهشت‌ماه برنامه طراحی و تولید را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

* (با بیان اینکه اوج کار تولید دفتر مشق در مردادماه است): از میانه مردادماه کار عرضه دفتر مشق آغاز می‌شود که با توجه به شرایط بازار مواد اولیه، قیمت محصول نهایی نسبت به سال گذشته رشد خواهد داشت.

* با ایجاد مشکلاتی در بازار کاغذ، اتحادیه رایزنی و درخواست‌هایی از وزارت ارشاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته که متأسفانه وزارت ارشاد اعلام کرده کاغذ دولتی به تولید دفتر مشق اختصاص نمی‌دهد و وزارت صنعت نتوانست ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تجار برای واردات کاغذ قرار دهد.

* رفع نیاز تولیدکنندگان از بازار آزاد انجام می‌شود که هزینه خرید هر بند کاغذ از ۴۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان است و این در حالی است که قیمت تمام شده یک دفتر مشق ساده منگنه‌ای در سال گذشته ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان بود و در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان افزایش یابد.

* (با بیان اینکه ساده‌ترین دفتر مشق برای مصرف‌کننده در سال جاری قیمتی در حدود ۴۰۰۰ تومان خواهد داشت و چیزی حدود 200 درصد گران می‌شود): تعداد معدودی از تجار توانسته‌اند ارز نیمایی برای واردات کاغذ دریافت کنند و محصولات را به بازار عرضه کنند که تا حدودی از التهاب بازار کاسته است.

* مشکلی در تأمین نیاز واحدهای تولیدی نیست اما قیمت مواد اولیه و محصول نهایی به شدت افزایش یافته است./ایسنا