کد خبر: ۲۶۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۳

سفیر ایران در کپنهاگ: دولت دانمارک در حال بررسی پیوستن به اینستکس است

سفیر کشورمان در دانمارک در صفحه اینستاگرام خود نوشت: رسانه های دانمارک گزارش دادند، دولت دانمارک در حال بررسی پیوستن به اینستکس است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مرتض مرادیان در ادامه نوشت: اینستکس یک ساز و کار مالی ست که توسط کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس برای تسهیل تجارت اروپا و دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران، تشکیل شده است.

یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک، بعد از ملاقات روز جمعه۲۸ تیر با همتای فرانسوی خود، ژان ایو لودریان، گفت نباید هرگز به ایران اجازه داده شود بمب هسته ای تولید کند.

در حالی که ترامپ کشورهائی که تحریم های آمریکا علیه ایران را دور می زنند تهدید به "عواقب جدی" کرده اما کوفود گفت دولت دانمارک در حال ارزیابی "جزئیات فنی" پیوستن به اینستکس می باشد و این گونه ابتکار با "چالش های زیادی" روبروست.

بدنبال تحریم های آمریکا، ایران غنی سازی را فراتر از حد مجاز در توافق ۲۰۱۵ با قدرت های بزرگ شروع کرده است.

با وجود خروج رئیس جمهور آمریکا به طور یک‌جانبه از توافق هسته ای، اما کوفود گفت مهم است در نظر داشته باشیم که ایران سلاح های هسته ای تولید نکرده است.

وی افزود: به همین دلیل ما باید توافق ۲۰۱۵ که برای ایران محدودیت هائی ایجاد می کند را حفظ کنیم. آمریکا یک استراتژی دیگری در پیش گرفته که مایه تاسف است.

کوفود در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با پیوستن به اینستکس شما تنها در صدد حفظ برجام بر نمی آئید بلکه تحریم های آمریکا را دور می زنید و آیا دولت یک کشور کوچک، نگران پا گذاشتن روی پای آمریکا نیست ،گفت: ما خواهان حفظ توافق هسته ای هستیم و در این راستا هم اقدام می کنیم. امیدواریم آمریکائی ها به این خواسته ما احترام بگذارند./ایسنا