کد خبر: ۲۶۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۰

قدرت سخت افزاری پلی استیشن 5 مشخص شد

قدرت سخت افزاری کنسول بازی "پلی استیشن 5" بارها مورد سوال واقع شده است؛ تنها می دانیم که این کنسول از یک تراشه نیمه سفارشی AMD استفاده خواهد کرد؛ در یک جمع بندی سریع، تمام اطلاعات مهمی که از این کنسول بازی را داریم را مرور می کنیم؛ شایان ذکر است که بیشتر این اطلاعات از سوی مدیران و منابع رسمی مورد تایید است:

پردازنده: تراشه سفارشی AMD با گرافیک NAVI و پردازنده ZEN2
حافظه پرسرعت: استفاده از یک SSD سفارشی با سرعت نامشخص اما لودینگ بالای آن تایید شده است
عرضه در سال 2020
نهایت رزولوشن و نرخ فریم: 120 فریم در رزولوشن 4K

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در اوایل سال جاری یک APU سفارشی AMD از پایگاه داده 3D Mark رویت شد که با کد رمز Gonzalo مربوط به نسل PlayStation 5 بود. این پردازنده دارای 8 هسته فیزیکی بوده و در فرکانس های 1.8 الی 3.2 گیگاهرتز فعال است. برخی از مجموعه ها که به دنبال دریافت توان این پردازنده مجتمع رفته بودند، پس از بررسی های فراوان دریافته اند که توانایی پردازنده PS5 چه در چنته دارد.

تراشه Gonzalo یک APU با لیتوگرافی 7 نانومتری است که پس از بررسی با بنچمارک های 3D Mark Fire Strike، متوجه می شویم که از قدرتی مناسب برخوردار است. چیزی در حدود 85 الی 90 درصد توان یک کامپیوتر با پردازنده Ryzen 3700X و کارت گرافیک جدید Radeon 5700XT است. همانطور که می دانید اجرای بازی های 4K با نرخ 120 فریم در ثانیه، از عهده این سخت افزارها خارج است؛ پس قطعا بازی ها برای PS5 بهینه سازی شده و تنها در این شرایط است که امکان اجرای بازی های 4K با نرخ بالای 60 فریم ممکن می شود.

اما این سخت افزارها در صورتی که در کنار یک SSD و حافظه رم بالای 6 گیگابایت قرار گیرند، می توانند بازی ها را در سطح PC و با رزولوشن 4K و 60 فریم در ثانیه اجرا نمایند. هرچند که این اطلاعات به صورت رسمی از سونی ارائه نشده است، اما با توجه به قدرت و عملکرد Gonzalo، انتظار چنین قدرتی از آن می رفت./سخت افزار