کد خبر: ۲۶۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۷

آیا شیر لبنی هورمون دارد؟

استفانی بارنس در توییتر به ما گفت:" من فکر می‌کنم (شیر لبنی) هورمون دارد."

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ درست است که در بعضی کشورها از هورمون‌های رشد در دامداری‌ها استفاده می‌شود اما در دامداری‌های اتحادیهٔ اروپا از این هورمون‌ها استفاده نمی‌شود.

دکتر جود کپر می‌گوید:" بیشتر شیر موجود از گاوهای باردار تأمین می‌شود، پس می‌توان گفت مواد لبنی هورمون‌های طبیعی بدن گاو را دارند، یکی از راه‌های دریافت بارداری گاو آزمایش شیر آن است اما این هورمون‌ها مختص نشخوارکنندگان است و اثر زیستی بر گونه‌های دیگر ندارد.
ما در بدن‌مان دریافت‌کننده‌های مناسب برای این هورمون‌ها را نداریم و سلول‌های بدن ما "قفل" مناسبی که "کلید" این هورمون‌ها به آن بخورد، را ندارد".

کپر ادامه می‌دهد: " البته آنتی‌بیوتیک‌ها را باید در نظر گرفت. هر جا لازم باشد در دامپروری برای جلوگیری از بیماری‌ها از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شوند، تا شرایط و وضعیت حیوانات و سلامت منابع غذایی حفظ شود. با توجه به استفادهٔ بیش از حد در بخش پزشکی و دامپزشکی این مسئله قابل تأمل است.

با توجه به این که مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها مشکل بزرگ جهانی است، محصولات لبنی، صنایع بهداشت حیوانی و پژوهشگران در سراسر جهان در تلاش هستند تا آنتی‌بیوتیک‌هایی پرکاربرد و مهم در امور پزشکی را از چرخهٔ دامداری‌ها خارج کنند و درمان‌های جانشین دیگری به‌جای آنها پیدا کنند که تضمین‌کنندهٔ سلامت و رفاه حیوانات باشد".

مواد لبنی که برچسب "ارگانیک" داشته باشد از حیواناتی تهیه شده است که آنتی‌بیوتیک مصرف نکرده‌اند. هر کدام از دام‌های در مزرعه‌های ارگانیک نیاز به آنتی‌بیوتیک داشته باشد یا بیمار شود و دامپزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کند، شیر آنها به عنوان "ارگانیک" فروخته نمی‌شود.
انجمن خاک می‌گوید: "گاوهای ارگانیک رژیم غذایی فاقد هرگونه مواد شیمیایی و افزودنی و ژنتیکی دارند و مصرف روزانهٔ آنتی‌بیوتیک در سیستم ارگانیک ممنوع است".

محصولات جانشین شیر لبنی فاقد آنتی‌بیوتیک هستند اما ممکن است مواد افزودنی دیگری داشته باشند. طعم‌دهنده‌ها، غلیظ ‌کننده‌ها و کاراگینان و روغن‌های گیاهی و صمغ‌ها در نوشیدنی‌های غیرلبنی وجود دارد که در نتیجه آنها را در طبقه‌بندی مواد غذایی فوق‌فرآوری شده قرار می‌دهد.

سویا حاوی استروژن گیاهی و ترکیبات مشابه استروژن است. پژوهش‌های بالینی خطرات و فایده‌های خوردن استروژن گیاهی را نشان داده است اما هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد./عصر ایران