کد خبر: ۲۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا روحانی پارس جنوبی را احیا می کند؟

هفته ی گذشته، با توجه به برف سنگینی که بیشتر ایران را پوشانده ونیز هوای سردی که باعث افزایش مصرف انرژی شده بود، ایرانِ دارای منابع عظیم نفت و گاز، گاز را سهمیه بندی کرد.
فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: هفته ی گذشته، با توجه به برف سنگینی که بیشتر ایران را پوشانده ونیز هوای سردی که باعث افزایش مصرف انرژی شده بود، ایرانِ دارای منابع عظیم نفت و گاز، گاز را سهمیه بندی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، حدود 2000 جایگاه سی ان جی در سراسر کشور تعطیل و عرضه گاز به برخی از مراکز صنعتی و نیروگاه های برق متوقف شد تا مسئولان بتوانند مصرف گاز خانگی را تأمین کنند. در این مدت، وزارت نفت از مردم خواست که به منظور تضمین تأمین گاز در استان های شمالی کشور که بر اثر سنگین ترین برف 60 سال گذشته ، آسیب دیده اند،در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

این کمبود ها دست کم تا حدودی ناشی از تحریم های بین المللی در زمینه برنامه هسته ای ایران است که بخش انرژی کشور را از سرمایه گذاری و تجهیزات محروم ساخته و باعث شده است درپایین ترین حد ظرفیت خود کار کند.

مقام های محلی در عسلویه تأثیر تحریم ها را کوچک وانمود می کنند، اما اذعان دارند که این تحریم ها مانع از واردات تجهیران حیاتی از اروپا و آسیا شده است.

علیرضا عبادی، رئیس میدان ساحلی فاز 12 ، بزرگترین فاز در پارس جنوبی می گوید:" واردات بخشی از قطعات تحت تأثیر تحریم هاست. ده کمپرسور درآلمان مانده است ، اما 22 کمپرسور درحال فعالیت است که پیش بینی می شود که درماه های آینده تا حدودی به مرحله بهره برداری برسند.

او که در کنار محل پالایشگاه واقع در تنگه نسبتاً باریکی میان منطقه کوهستانی عسلویه و آب های خلیج فارس ایستاده است می گوید :" حتی اگر تحریم ها ادامه یابد، ما برای تحقق طرح های تولیدی شیوه هایی را اندیشیده ایم ."

مقام های عالی رتبه در بخش گاز درباره این که دولت حسن روحانی چگونه تأثیر این تحریم ها و نیز غیبت ده ساله متخصصان را به علت شرایط نامطلوب قرارداد های بیع متقابل ایران، جبران می کنداز ابراز هرگونه اظهار نظری خودداری کرد. حسن روحانی قول داده است اقتصاد ایران را بهبود بخشد.

در حالی که به گفته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، کشور « در بدترین و سخت ترین زمستان » دهه های اخیر دچار کمبود گاز است ، توسعه میدان گازی پارس یکی از بالاترین اولویت ها در چهار سال آینده است .

کارکنان و مقامات پارس جنوبی امیدوارند توافق هسته ای شش ماهه ای که اواخر سال گذشته با قدرت های جهان صورت گرفت، به توافقی نهایی و کاهش تحریم ها در بخش نفت منجر شود.
ماه گذشته، ایران در ازای لغو بخشی از تحریم ها، ازجمله آزاد کردن 2/4 میلیارد دلار از سرمایه های وقیف شده و نیز کاهش محدودیت ها دربعضی بخش ها، ازجمله صنایع پتروشیمی و خودرو سازی، روند کاهش فعالیت برنامه هسته ای خود را آغاز کرد،اما تحریم ها در حوزه نفت و بانکداری تا زمان دستیابی به توافق نهایی به قوت خود باقی خواهند ماند.

تحلیل گران معتقدند ایران امیدواراست جاذبه های بخش انرژی کشور، که براساس ارزیابی آنها طی چهارسال آینده نیاز به 230 میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد ،احتمال دارد شرکت های مهم اروپایی را ترغیب کند که با این تحریم ها مخالفت کنند. هرچند که در سال های اخیر، شرکت های بین المللی متعددی ازجمله Eni ایتالیا، Total فرانسه ،Royal Duthch Shell ، StatoilHydro نروژ و Inpex ژاپن از امضای قراردادهای بزرگ با ایران اجتناب کرده اند .

امروز، هیچ شرکت غربی در پارس جنوبی که مراحل اولیه آن را شرکت های توتال و استات اویل هیدرو توسعه داده اند ،دیده نمی شوند. اما مسئولان گفته اند سرگرم مذاکره با شرکت عمده اروپایی درباره معاملاتی هستند که وقتی تحریم ها کاهش یابد، احتمالاً صورت خواهند گرفت و قول داده اند قرارداد خدماتی جدیدی را ایجاد کنند .

در این مدت ، زنگنه درتلاش برای جبران عقب ماندگی های سال های اخیر، توسعه فازهای 12، 15، 16، 17، و 18 را دراولویت قرارداده است. آن ها به دست شرکت های های دولتی توسعه یافته اند.

حمید رضا مسعودی، مدیر فاز 19 پارس جنوبی که به دست شرکت های دولتی پترو پارس توسعه یافته است به این مساله افتخار می کند که « کلیه » کارهای مهندسی، ساخت و نصب دستگاه ها درسال های اخیر به همت متخصصان ایرانی انجام شده است. وزیر نفت ایران می گوید ازتابستان گذشته که مسئولیت را به دست گرفته، باعث ایجاد انگیزه های جدیدی شده است.

مسعودی می گوید زنگنه تاکنون با حل مسائل مالی و برگزاری نشست های مرتب به توسعه فاز نوزده میدان گازی پارس جنوبی، بسیار کمک کرده است. او می گوید:" قطعاً ما شاهد پویایی و فعالیت های بیشتری خواهیم بود

روحانی در سخنرانی تلویزیونی گفت :" جای تأسف است که کشوری که بزرگترین ذخایر گازی را دراختیار دارد، با مشکل کمبود گاز مواجه شود"
برچسب ها: روحانی ، تیک
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
1 نفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
0
2
به هیچ وجه نمی تونمممم باور کنم که پارس جنوبی اینگونه احیا شود !!!
با این پیمانکاران و با این شیوه ای که در حال حاضر داره پی گرفته می شود ...
خدا عاقبت همه رو بخیرررر کنه