کد خبر: ۲۶۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۲

جهرمی: نباید از فضای مجازی بترسیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شفافیت از فرصت‎های شبکه‎های مجازی است اما اگر نورافکن شبکه‌های اجتماعی در بین مسئولان سابق بود چه بسا عملکردشان شدیدتر از آنچه امروز است، نقد می‎شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدجواد آذری جهرمی امروز در جلسه شورای اداری کاشمر که در سالن همایش‌های مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: محور اقتصادی آینده توسعه کشور که توسط جوان‌های این مرزو بوم ساخته خواهد شد در گرو اقتصاد دیجیتال است. فناوری اطلاعات امروز کمربند اجرایی تمامی حوزه‎هاست و با ورود به همه عرصه‎ها به خصوص بخش کشاورزی موجب افزایش بهره‎وری می‎شود.

او عنوان کرد: تحول اقتصاد دیجیتال موجب می‎شود شبکه توزیع هم تغییر کند، کاری که امروز اتفاق افتاده و شاهد آن هستیم و ظرفیت‎های بسیاری را به خصوص برای جوانان به وجود آورده است.

وی گفت: در عرصه اقتصادی وظیفه داریم ابتدا دسترسی را بالا ببریم، اگر امروز فرش کاشمر دارد به فراموشی سپرده می‎شود، با تحول دیجیتال می‌شود آن را زنده کرد و به بازارهای مطلوب عرضه کرد.

آذری‌ جهرمی افزود: اگر به توسعه دسترسی توجه داریم چون هدف والاتری را پیگیری می‌کنیم، در همین راستا طی 1.5 سال گذشته اتصال مناطق شهری کشور به شبکه ملی اطلاعات از 50 درصد به 100 درصد و مناطق روستایی از 32 درصد به 78 درصد رسیده و این موجب شده بازار شرکت‎های اینترنتی دو برابر شود.

وی با تاکید براینکه باید فرآیند و مکانیزم رشد نخبگان در کشور را تسهیل کنیم، افزود: از پیرمردانی که به صندلی‎های خود چسبیده‌اند و حاضر نیستند، بلند شوند نمی‎توان چنین انتظاراتی را داشت.

طرح «نوآفرین» توانایی ایجاد ۶۸ هزار شغل در سال را دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: برای رشد و رفع مشکلات نخبگان در کشور باید در این عرصه وارد شویم و اقدامات لازم را انجام دهیم که این کار انجام شده و مصوبه دولت برای طرح نوآفرین با هدف حمایت از کسب و کارهای نوپا گرفته شده است. برای گرفتن این مصوبه که 9 ماه تلاش شد تا روز گذشته بیش از 1000 شرکت فن‌آور از سراسر کشور در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

وی گفت: در طرح نوآفرین استارت‌آپ‌هایی را مد نظر داریم که اندازه اقتصادی آن‌ها از صفر تا 500 میلیون تومان درآمد سالانه است و این استارت‌آپ‌ها سه سال فرصت دارند تحت حمایت قرار بگیرند تا خودشان را از درآمد صفر به 500 میلیون تومان برسانند و اگر زودتر به این مقدار رسیدند، خدمات نوآفرین برای آن‌ها به پایان می‌رسد و وارد مرحله بعدی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه طرح «نوآفرین» با هدف حمایت از کسب و کارهای نوپا، توانایی ایجاد ۶۸ هزار شغل در سال را دارد، عنوان کرد: به زودی اقتصاد دیجیتال جایگزین اقتصاد نفتی خواهد شد.

نباید از فضای مجازی ترس و هراس داشت

آذری جهرمی در ادامه به ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت: اکنون ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به حدی رسیده که وزیر امور خارجه و مسئول دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را تحریم می‎کنند تا صدای وی از طریق فضای مجازی به گوش مردم و سیاستمداران سایر کشورها نرسد.

وی افزود: اگر در استفاده از فضای مجازی توانمند باشیم، بدون شک می‌توانیم برای کسانی که خیر و صلاح مردم ما را نمی‌خواهند، ایجاد تهدید کنیم و حرف حق خود را بزنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: نباید از فضای مجازی ترس و هراس داشت، فقط باید شیوه بیان را دانست و به جنبه‎های مهم آن توجه داشت که بسیار حائز اهمیت است.

وی عنوان کرد: برای تغییر سبک زندگی باید برنامه داشت و از فرصت‎های فرهنگی استفاده کرد در غیر این صورت رشد ما کاریکاتور گونه خواهد بود.

او راه حل فضای مجازی از نظر مسائل اجتماعی و فرهنگی را حضور جریان‌ساز ذکر کرد و گفت: هرچند برخی به فعالیت من در فضای مجازی ایراداتی می‎گیرند اما روایت‌گری زندگی مسئولان در فضای مجازی یک فرصت است.

وی بیان کرد: چون برخی افراد نمی‎توانند زندگی خود را به تصویر بکشند، بر من خرده می‎گیرند که چرا این اقدامات را انجام می‌دهم، در صورتی که مسئول مشکل این افراد من نیستم.

آذری جهرمی عنوان کرد: به عنوان یک مسئول تلاش می‎کنم از روش‎های مختلف با مردم ارتباط برقرار کنم تا مردم بدانند در ذات عملکرد ما چه است.

وی افزود: شفافیت از فرصت‎های شبکه‎های مجازی است، بدون شک اگر نورافکن شبکه‌های اجتماعی در بین مسئولان سابق بود چه بسا عملکردشان شدیدتر از آنچه امروز است، مورد نقد قرار می‎گرفت.

او عنوان کرد: امروز مسئولان بسیار مراقب رفتار و منش خود هستند، هرچند شایعاتی هم وجود دارد اما بازهم همان ابزار فضای مجازی کمک می‎کند تا بتوان در برابر شایعه‌سازان نیز ایستاد.

وی اظهار کرد: اگر می‎خواهیم آینده روشنی داشته باشیم باید ایران هوشمند را ساخت، این فن‎آوری چون مبتنی بر خلاقیت، فکر و مغز است، قابل تحریم نیست./ایسنا