کد خبر: ۲۷۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۶

پاستا را دم نکنید تا دچار اضافه وزن نشوید

  بچه ها وبیشتر بزرگ ترها به خوردن پاستا علاقه مند هستند اما نگران افزایش وزنی هستیم که خوردن پاستا به همراه دارد. به تمام فراورده‌های خمیری حاصل از آرد گندم مانند ماکارونی، اسپاگتی، ورمیشل، لازانیا و نودل، پاستا می‌گویند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رشته‌های توخالی و لوله‌ای شکل پاستا، ماکارونی، رشته های توپر و کم قطرتر، ورمیشل و رشته های کمی پهن و نواری شکل، لازانیا نام دارد.‌ به گفته دکترمحمد حسین عزیزی متخصص صنایع غذایی این فراورده‌ها از نظر مواد اولیه و ارزش تغذیه‌ای هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و طبق استاندارد باید از مخلوط آرد گندم، آب و رنگدانه زرد بتاکاروتن، بدون هیچ‌گونه افزودنی دیگر تهیه شود.

به طور متوسط هر 300 گرم پاستای پخته حاوی 376 کیلوکالری است وهمین موضوع باعث می شود که خانواده ها نگران مصرف پاستا برای کودکان باشند اما در ادامه به راهکارهایی برای این که بتوانید به راحتی پاستا بخورید و وزن تان هم اضافه نشود، اشاره می کنیم .

پاستا را به همراه سالاد مصرف کنید
مصرف سالاد همراه با پاستا باعث می شود احساس سیری کنید و در طول روز کمتر به سراغ مواد غذایی دیگر بروید. جالب است بدانید خوردن هویج خام با یک وعده غذای نشاسته ای مانند پاستا، می تواند سطح قند خون بعد از خوردن غذا را کاهش و حس سیر شدن را بهبود دهد.
پاستای سبوس دارتهیه کنید
مصرف پاستای سبوس دار نه تنها باعث سیری زودتر شما می شود بلکه فشار خون را هم کاهش می دهد.

پاستا را سرد مصرف کنید
اگر چه بهتر است پاستا را در یک وعده مصرف کنید اما بهتر است بدانید که کاهش دما، ساختار شیمیایی پاستا را تغییر می دهد و نشاسته موجود در آن را تبدیل به نشاسته مقاوم می کند که بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه و متابولیسم (Nutrition & Metabolism) باعث افزایش اکسیداسیون چربی می شود. دفعه اول پاستا را به همان شکل داغ ولی اگر مقداری برای وعده دیگر باقی ماند به صورت سرد مصرف کنید.

مصرف سبزیجات را همراه با پاستا فراموش نکنید
بر اساس گفته محققان دانشگاه پنسیلوانی، افرادی که به غذای اصلی خود سبزیجات اضافه می کنند، نسبت به کسانی که سبزیجات را در وعده غذایی خود ندارند، روزانه 350کالری کمتر مصرف می کنند. می توانید پاستا را با رشته های کدویا کلم بروکلی ، گوجه فرنگی و پیاز مصرف کنید.

پنیر کمتر
بهتر است پنیر را بعد از سرو پاستا، روی آن بپاشید. با این کار در هر لقمه مقدار کمی پنیر خواهید داشت . این روش افزون بر کاهش کالری بدون تغییر طعم، میزان چربی های اشباع غذایتان رانیز کاهش می دهد.


سس کم کالری بدون افزودنی
سس پاستا را خودتان درست کنید . گوجه فرنگی ، ریحان ، سیر . فلفل، پیاز و زردچوبه برای تهیه این سس بهترین گزینه هاست.از سس خامه ای کمتر استفاده کنید و به جای آن با سبزیجات و مرغ، آن را طعم دار کنید.

استفاده از فلفل
سس با فلفل چیلی قرمز درست کنیدکه حاوی ترکیبی تند و سرکوب کننده اشتها به نام کپسایسین (capsaicin) است. این ماده برای تبدیل چربی به انرژی و افزایش متابولیسم مناسب است .

نصف لیوان از این سس، حاوی 45 کالری، 2 گرم چربی و 3 گرم شکر است که در مقایسه با دیگر سس ها واقعا فوق العاده است. اگر تحمل تندی این سس برایتان سخت است به جای اضافه کردن فلفل به سس، برای بهره مند شدن از مزایای فلفل، کمی پرک فلفل خشک روی ظرف تان بپاشید.

نکته طلایی
هرگز پاستا را دم نکنید، زیرا هرچه پاستا یا برنج بیشتر دم بکشد ترکیبات نشاسته‌ای (قندهای پیچیده) آن راحت‌تر به قندهای ساده تبدیل و این امر موجب افزایش ناگهانی و سریع‌تر قند خون می‌شود.
*خراسان