کد خبر: ۲۷۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۰

معروف‌ترین بدافزارهای فاجعه‌آفرین در جهان

توسعه قارچی‌شکل و روزافزون بدافزارها در سال‌های اخیر موجب شده است که آمار حملات سایبری و بدافزاری نیز به شدت رشد و افزایش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اخبار و گزارش‌های بسیاری درباره حملات سایبری هرروزه از گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد و این امر برای امنیت سایبری کشورهای جهان، زنگ هشدار بزرگی محسوب می‌شود.

بدافزارها، باج ‌افزارها و حملات DDOS از جمله تهدیدهای امنیتی بودند که در سال‌های اخیر کاربران فضای مجازی را در معرض خطر حملات سایبری قرار داده‌اند و موجب لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه آنها شده است.

همانطور که در اخبار گذشته اشاره شده است، سالانه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در آمریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارتهای دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها و شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در آمریکا اشاره کرد.

بر اساس برآورد کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه امنیت سایبری، آمار حملات سایبری و بدافزاری در دو سال اخیر به شدت اوج گرفته و به بیشترین میزان خود رسیده است.

در زیر نام مهلک‌ترین و معروف‌ترین بدافزارهایی که در سال‌های گذشته خسارات و صدمات جبران‌ناپذیر فراوانی را بر جای گذاشتند، آورده شده است:

واناکرای

حمله سایبری باج‌افزار و بدافزار واناکرای (WannaCry) به طور قطع یکی از مهلک‌ترین حملات سایبری جهان به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر صورت گرفته و صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری را در بخش‌های مختلف جوامع بسیاری ایجاد کرده است. بعنوان مثال، باج‌افزار مذکور توانست بخش سلامت، بهداشت و درمان خدمات بیمارستان‌های انگلستان را برای چندین روز از کار بیندازد و عمل‌های جراحی بسیاری از شهروندان را مختل کرده و یا به تعویق بیندازد و بیماران فراوانی را با مشکلات عدیده‌ای همچون سرقت اطلاعات موجود در پرونده‌های پزشکی مواجه سازد.

در آخرین گزارش‌ها، بدافزار واناکرای در بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه رایانه و در ۱۵۰ کشور جهان نفوذ یافته و توانسته هکرها و مجرمان سایبری را به اهداف خود برساند.

نوت پتیا

باج‌افزار و بدافزار نوت پتیا (NotPetya) که به عنوان یک نسخه به‌روزرسانی شده نرم افزار مالیاتی در اوکراین آغاز به کار کرد، تا بحال نزدیک به هزاران رایانه را در صدها کشور مورد تهاجم قرار داده است. این باج افزار که نوعی دیگر از بدافزار پتیا (Petya) است و نسخه‌های دیگر آن نیز تحت عنوان ایکس پتیا شناخته می‌شود، تاکنون به زیرساخت‌های بسیاری در کشورهایی همچون اوکراین، روسیه، انگلستان و تعدادی دیگر از کشورهای جهان حمله کرده است. از بزرگترین قربانیان این حمله سایبری می‌توان به شرکت‌هایی عظیمی نظیر روس نفت بعنوان بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه، مرسک بعنوان یکی از غول‌های کشتیرانی اتریش، شرکت Wpp بعنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تبلیغاتی انگلیسی، بانک‌های روسی و اوکراینی، فرودگاه بین‌المللی اوکراین و بسیاری از شرکت‌های آلمانی و فرانسوی اشاره کرد.

دارک هتل

هکرها و مجرمان سایبری با استفاده از این بدافزار، به سرقت اطلاعات کاربران و نفوذ به حریم شخصی گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های آنها از طریق اتصال به اینترنت وایرلس وای‌فای در هتل، فرودگاه و کافه رستوران‌ها پرداخته‌اند و تاکنون توانسته‌اند اطلاعات و داده‌های هزاران رایانه و موبایل را در جهان تحت تصاحب خود قرار دهند و به اهداف خود دست یابند.

میرای

این بدافزار نیز یکی دیگر از بدافزارهای خطرناکی است که در سال‌های اخیر توانسته است به هکرها و مجرمان سایبری کمک کند تا به اطلاعات و حریم خصوصی کاربران دسترسی و نفوذ پیدا کنند. در واقع، هکرها آن دسته از گوشی‌ها و دستگاه‌های بدون حفاظت و آنتی‌ویروس نصب شده را از میان سایر دستگاه‌ها انتخاب می‌کنند تا به وسیله روبات‌های توسعه داده شده مبتنی بر بدافزار مربوطه، به اطلاعات آنها نفوذ یابند./ایسنا