کد خبر: ۲۷۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۱

وقتی استرس به کمرتان می‌زند!

اکثر مواقع استرس قابل کنترل است و بعد از مدتی، بدن و روان به حالت عادی بر می گردد. در برخی از موارد به خصوص اگر استرس در حال تکرار یا مزمن باشد شما احساس ضعف بیشتری در برابر کنترل این حالت خواهید داشت. این حالت برای شما مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ترس و اضطراب در بسیاری از نقاط مختلف بدن مسائل و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد ، هر قسمت از بدن از سردرد گرفته تا ریزش مو و حتی مشکلات گوارشی ناشی از اضطراب و ترس است. اگر شما بتوانید تأثیر استرس بر سلامت جسمی خود را درک کنید ممکن است بتوانید مشکلات خود را شناسایی کنید.

ما در اینجا قصد داریم تا نگاهی به برخی از متداول ترین روش هایی که استرس می تواند بر سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد، بیندازیم.

سردرد
بسیاری از افراد استرس را به سردردهای مکرر معنی می کنند. کارشناسان دریافتند که استرس غالبا منجر به سردردهای تنشی می شود. در هنگام تنش عضلاتی که در قسمت فوقانی کمر و گردن وجود دارند منقبض می‌شوند. حتی این انقباض در عضلات پوست سر هم وجود دارد و باعث سردردهای دردناک می‌شود.

اگر اضطراب حالتی مداوم داشته باشد می تواند منجر به سردردهای میگرنی دردناک شود ، که راه خلاص شدن از این درد نیز سخت است و می تواند ساعت ها ، حتی روزها ادامه داشته باشد. برای اینکه سردردهای تنشی کاهش یابد، پزشکان بیماران را ترغیب می کنند که بیشتر فعالیت کنند یا در فعالیت های آرامش‌بخش مانند گرفتن ماساژ یا حمام گرم حضور پیدا کنند.

اسپاسم پلک
اسپاسم پلک یکی از آزار دهنده‌ترین حال‌های ممکن برای یک فرد است. طبق مطالعات انجام شده ، اسپاسم پلک‌ها به طور معمول در یک چشم اتفاق می افتد و چند دقیقه طول می کشد. این معمولاً ناشی از استرس است ، اما متخصصان واقعاً مطمئن نیستند که چرا.

بهترین راه برای مقابله با این مشکل استراحت کردن است. برای این کار کافی است چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید. چهار ثانیه عمل دم را انجام دهید و هفت ثانیه نفس خود را نگه دارید و در هشت ثانیه بازدم را انجام دهید. این کار را چهار بار در حالی که نوک انگشت خود را روی پلکتان نگه داشتید انجام بدهید.

اگر این روش موثر نبود ، از داروهای بدون نسخه می توانید کمک بگیرید. اشک مصنوعی ممکن است به کاهش اسپاسم ها نیز کمک کند. اگر اسپاسم در قسمت‌های دیگر چشم گسترش یافت حتما به پزشک مراجعه کنید.

افسردگی
مقابله با استرس می تواند فرد را به احساس خشم ، افسردگی ، حتی ناامیدی نزدیک کند. هر چه زمان می گذرد استرس باعث می شود فرد احساس کند که بیشتر گرفتار شده است و این باعث می‌شود که قدرت تصمیم‌گیری فرد پایین بیاید و بنابراین فرد در همه امور حرفه‌ای و شخصی نگران می‌شوم. در نتیجه استرس می تواند فرد را با آسیب رساندن به روابط شخصی و حرفه ایش بیشتر دچار بحران کند.

برای این‌که بتوانید با تاثیرات استرس بر روی روحیه خود مقابله کنید باید خود را درگیر فعالیتهایی کنید که به شما کمک می کند منبع استرس را به فراموشی بسپارید.مانند فعالیت بدنی یا مراقبه. فعالیت هایی را امتحان کنید که ذهن شما را برای مدت زمان طولانی مشغول کند.

وزن و متابولیسم
استرس و مشکلات وزنی معمولا دست به دست هم می دهند. این امر به دلیل احساس استرس ، اضطراب و افسردگی است که باعث می شود فرد برای رفع مشکل خود به دنبال غذا می‌گردد و غذا در این موارد غذاهای ناسالم معنی می شود که قند ، چربی و کالری زیادی دارند.

همچنین استرس می تواند تأثیر مخربی بر سوخت و ساز بدن بگذارد. یعنی می تواند باعث شود بدن ما چربی بیشتری ذخیره کند و این کار فقط احساس اضطراب را تشدید می کند. شما با فعالیت خود می توانید به سوزاندن کالری و بازگرداندن اعتماد به نفس ، به این مشکل کمک کنید.

کمردرد
عوامل استرس زا علاوه بر افزایش فشار خون و ضربان قلب می توانند باعث درد عضلات شوند. این نوع درد می تواند در افرادی که پشت یک میز کار می کنند شایع باشد.

بهترین راه برای درمان کمر درد ناشی از استرس ، حرکت بیشتر است. اگر فردی هستید که پشت یک میز کار می کنید و از کمردرد رنج می برید ، سعی کنید از یک ساعت خود بلند شوید و قدم بزنید. ورزش های ساده ای را انجام دهید.

مشکلات فشار خون
کسانی که مدت طولانی مدت استرس را تجربه می کنند ممکن است با مشکلات سلامتی از جمله مانند فشار خون بالا روبرو شوند. دلیل آن این است که هورمون‌های استرس می توانند فعالیت قلب را افزایش دهند و با گذشت زمان ، این امر می تواند شریان‌ها را محدود کند.

اگر درمان صورت نگیرد ، فشار خون بالا می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود که هر دو می توانند کشنده باشند. اگر درد مداوم در قفسه سینه حس کردید، هر چه سریع‌تر با پزشک صحبت کنید./بهداشت نیوز