کد خبر: ۲۷۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۸

زیباکلام: مردم دیگر برای اصلاح طلب و اصولگرا تره هم خرد نمی کنند

صادق زیباکلام تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب گفت: شعار اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا گرفته است و من از این بابت اصلا خوشحال نیستم. مردم دیگر برای اصلاح طلبان و اصولگرایان تره هم خرد نمی کنند و این همان چیزی است که مطلوب نظر براندازان بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرا در میزگرد «مشارکت سیاسی و انتخابات» ایرنا بر رویگردانی مردم از دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا تاکید اما بیان کردند که باید در انتخابات شرکت کرد.

در ابتدای این میزگرد ابوالقاسم رئوفیان با بیان این که مردم دیگر اصولگرایی و اصلاح طلبی را کشتی نجات خود نمی دانند گفت: روزگاری مردم این دو جریان را باعث نجات خود می دانستند اما امروز به دلایلی از جمله رفتار سران اصلاح طلبی و اصولگرایی، دیگر چنین دیدگاهی بین مردم غالب نیست.

در ادامه صادق زیباکلام تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب گفت: شعار اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا گرفته است و من از این بابت اصلا خوشحال نیستم. مردم دیگر برای اصلاح طلبان و اصولگرایان تره هم خرد نمی کنند و این همان چیزی است که مطلوب نظر براندازان بود.

زیباکلام با اشاره به اظهارات اخیر سیدمحمدخاتمی رییس دولت اصلاحات در نقد فراکسیون امید و دولت دوازدهم گفت: بنده در این باره توئیتی کردم که آقای خاتمی آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا و نوشتم که چرا شما این قدر دیر وارد عمل شدید؛ جالب این است که از حدود ۵ هزار کامنتی که زیر این توئیت گذاشته شد مردم در ۹۹ درصد آن هر چه ناسزا بود را نثار من و ایشان کرده بودند.

او البته مشارکت در انتخابات اسفندامسال را نیز ناشی از رقابت های محلی دانست و تاکید کرد که مشارکت مردم زیر ۵۰ درصد نخواهد بود.

رئوفیان هم با تاکید بر این که نظام به بن بست نرسیده است، بلکه شعارها تکراری شده است و باید طرحی نو انداخت تصریح کرد: باید نمایندگانی سالم به مجلس راه یابند و نماینده ای که چند میلیارد تومان توسط حامیانش برای او خرج شده تا به مجلس راه یابد و پس از ورود به مجلس به فکر بازگرداندن این پول به آنهاست،‌ به درد لای جرز دیوار می خورد!

زیباکلام اما گفت: علت به بن بست رسیدن دوجناح اصلاح طلب و اصولگرا ناشی از ساختار سیاسی کشور است. زیرا بخش انتصابی نظام قسمت اعظم قدرت را در دست دارد و اغلب تصمیمات مهم را هم می گیرد و به کسی پاسخگو نیست ولی بخش انتخابی اختیارات محدودی دارد و پاسخگو هم است.

او ادامه داد: اگر دو جناح اعتبار خود را از دست داده اند به این دلیل است که روزنه امیدی برای پیشرفت وجود ندارد هر چند خود من معتقدم اگر یک نفر هم در سراسر کشور وجود دارد که شایسته است باید به او رای داد. برای همین من معتقدم با رای دادن ما عقب نرفته ایم.

زیباکلام گفت: رد صلاحیت ها مجلس را از نیروهای کارآمد تهی کرده است و این یکی از دلایلی است که سبب شده این نهاد نه در راس بلکه در قعر امور باشد.

رئوفیان اما پاسخ داد:با رای به آقای روحانی عقب رفته ایم. این نوسان قیمت ارز مردم را به ستوه آورده است.

او وجود دستگاههای موازی را از دلایل پیش نرفتن امور دانست و گفت: اقدام های اخیر رییسی در برخورد با فساد باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات تا 60 درصد خواهد شد.

زیبا کلام در پاسخ به رئوفیان گفت: مشکل آقای رئوفیان این است که هزینه تصمیماتی را که از دایره قدرت روحانی خارج است، به گردن ایشان می اندازد./ایرنا