کد خبر: ۲۷۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۲۴

لباس جدید فضایی روسیه با کاربرد ۲گانه +عکس

سرگئی پوزدنیاکوف مدیر و طراح اصلی شرکت تحقیق و تولیدات هوا-فضایی زوزدا که در زمینه تجهیزات ایمنی هوا-فضا بویژه لباس‌های فضایی روسیه فعالیت دارد، در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت: نسل بعدی لباس فضایی این شرکت کاربرد دوگانه خواهد داشت و نه تنها در راهپیمایی‌های مورد نیاز در ایستگاه فضایی بین‌المللی و دیگر عملیات مداری قابل استفاده است بلکه در هنگام فرود روی سطح ماه و کار در این کره نیز می‌تواند استفاده شود.


به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ پوزدنیاکف گفت: "ما در مورد چشم انداز پرواز به ماه برنامه‌ریزی می‌کنیم به همین دلیل، نسل بعدی لباس فضایی اورلان طوری طراحی شده که می‌تواند برای فرود و کار روی سطح ماه نیز استفاده شود."

وی گفت: برای انجام این کار، طراحان پیشنهاد کرده‌اند که قسمت‌های سخت لباس با ظرافت بیشتر ساخته شود تا میزان تحرک را برای فضانورد افزایش دهد. علاوه بر این، بخش پایین تنه یا به اصطلاح شلوار، لولا خواهد داشت که به فضانورد امکان می‌دهد در سطح ماه چابک‌ترحرکت کنید. اما در حال حاضر ساخت چنین شلوارهایی لزومی ندارد و طرحی برای آینده است.

پوزدنیاکوف گفت: "اکنون شلوارهای مجهز به لولا مورد نیاز نیست، پاها در زمان راهپیمایی‌های فضایی، کاربرد چندانی ندارند و فقط برای نگهداری فضانورد در گیره‌های ویژه و در زمان نصب یا بررسی سامانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که به لطف آنها هر دو دست فضانورد برای کار آزاد می‌شوند."

لازم به ذکر است که در جریان راهپیمایی‌های فضایی، کیهان نوردان بر روی پایشان اتکا ندارند و نگهداری و حرکت آنها با دست و از طریق جابجایی تسمه‌هایی صورت می‌گیرد که به کمربندشان وصل است و سر دیگر این کمربندها با قلاب به گیره‌هایی وصل می‌شود که بر روی بدنه خارجی ایستگاه قرار دارند. تنها در زمان کار، پوتین فضانورد در "رکاب"های ویژه‌ای محکم می‌شود تا فضانورد بتواند جای ثابتی داشته باشد و دست‌هایش برای عملیات فنی آزاد شود.

ظاهرا روس‌ها تصمیم دارند اولین فضانورد خود را در سال ۲۰۳۰ بر روی ماه فرود آورند./ایسنا