کد خبر: ۲۷۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۰

حالِ داعش در عراق و سوریه خوب است

تعدادی از مسؤولان رسمی و کارشناسان تاکید دارند گروه تروریستی داعش در واقع هرگز شکست نخورده و بازگشت آن با همین عنوان یا یک نام دیگر مساله‌ای است که زمان آن را مشخص می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بر خلاف دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که گفت گروه افراطی داعش شکست خورده، گزارش‌های متعددی که از سوی مراکز تحقیقاتی و نیز از طرف سازمان ملل و حتی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) منتشر شده‌اند، حاکی از این هستند که داعش شاید از منطقه‌ای که بر آن کنترل داشت، محروم شده اما همچنان فعال است و هزاران نیرو، میلیون‌ها دلار بودجه و نیز یک شبکه تبلیغاتی دارد که همچنان فعال است.

مرکز تحلیل صوفان در گزارشی تاکید کرد، داعش همچنان در قید حیات بوده و حالش در عراق و سوریه خوب است.

در ادامه این گزارش آمده است، نمی‌توان درباره بازگشت داعش به عراق و سوریه صحبت کرد زیرا داعش و نیروهایش هرگز این کشورها را ترک نکردند.

در گزارش یاد شده آمده است، نیروهای داعش با عقب‌نشینی و در ادامه از دست دادن مناطق تحت کنترل خود در سوریه پراکنده شده و با استفاد از مدیریت بد مناطق آزاد شده و عقب‌نشینی جزئی نیروهای آمریکایی و نیز اختلافات میان دشمنانشان، در خفا فعالیت می‌کنند.

در گزارشی که اخیرا منتشر شد، بازرس کل وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، داعش گرچه مناطق تحت کنترل خود را از دست داده اما بازگشته و قدرت خود را برای آغاز حملاتی در عراق و ازسرگیری فعالیت‌هایش در سوریه طی فصل جاری تقویت کرد.

در ادامه گزارش پنتاگون آمده است، داعش در زمینه ازسرگیری عملیات‌های خود در دو کشور عراق و سوریه موفق عمل کرد، به ویژه که نیروهای بومی آنجا نمی‌توانند برای مدت زمان طولانی در حالت آماده‌باش بمانند و حفاظت از مناطق تحت کنترل خود را تضمین کنند.

در گزارشی که به اواسط ژوئیه گذشته بازمی‌گردد، شورای امنیت نیز تاکید کرد، داعش به وضعیت جدید عادت کرده و در تلاش است شرایط را برای ازسرگیری فعالیت‌های خود در پایگاه‌های سابقش در سوریه و عراق فراهم کند.

کارشناسان سازمان ملل نیز در گزارش خود تاکید کردند: این عملیات پیشرفت بیشتری در عراق دارد به شکلی که ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه تروریستی و بیشتر فرماندهان آن در عراق اقامت دارند.

آنها افزودند: مناطقی در عراق و سوریه وجود دارند که مسؤولان به شکل خوبی بر آنها کنترل ندارند و گروهک‌های داعش در آنجا رفت و آمد دارند.

گروهک‌های داعش موجود در این مناطق اکنون به عملیات‌های ترور، انفجارها، ایجاد کمین‌ها و نیز اخذ مالیات روی آورده‌اند.

همچنین این گروه تروریستی در تابستان جاری جهت ضربه زدن به مسؤولان محلی در این مناطق، تضعیف آنها و نیز انعکاس ناتوانی آنها در بازسازی مناطق ویران شده در درگیری‌ها، محصولات کشاورزی را در سوریه آتش می‌زدند.

مرکز تحلیل "رَند" نیز هفته گذشته گزارشی با عنوان "بازمی‌گردد و توسعه می‌یابد" را با تغییر شعار معروف داعش یعنی "باقی می‌ماند و گسترش می‌یابد" منتشر کرد.

کارشناسان این مرکز پس از بررسی وضعیت مالی داعش پس از کسب قدرت و نیز فرصت‌های موجود برای این گروه تروریستی اظهار کردند: داعش همچنان بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به شکل‌های مختلف در سوریه و عراق و حتی کشورهای مجاور آن را در اختیار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، در صورتی که داعش تصمیم به بازگشت بگیرد که ما باور داریم این امر رخ خواهد داد، این گروه تروریستی شیوه‌های خوبی را در پیش خواهد گرفت که از جمله آنها می‌توان به صرف بودجه روی پروژه‌هایی که می‌توانند درآمدهای ثابتی را برایش ایجاد کنند، اشاره کرد.

همچنین در گزارش یاد شده آمده است، گمان شد داعش شکست خورده است درحالی که همچنان با اقدامات مجرمانه خود همانند آدم‌ربایی‌ها، سرقت‌ها و قاچاق برای تامین درآمد داخلی قادر است بودجه مورد نیاز خود را تامین کند.

در ویدیویی که داعش روز یکشنبه منتشر کرد و در دومین ویدیوی این گروه تروریستی پس از شکست نظامی در مارس گذشته داعش تهدید کرد، عملیات‌های خود علیه ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و نیز عملیات‌هایش علیه کردها را افزایش خواهد داد./ایسنا