کد خبر: ۲۷۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۴

آیا رادیو زنده می ماند؟

این یک پرسش مهم برای خانواده رادیویی ها و البته شنوندگان آن است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ برخی با توجه به توسعه فناوری های ارتباطی و به ویژه شبکه های اجتماعی، رادیو را رسانه ای رو به زوال می دانند. در این جا ذکر دو نکته مهم، صورت بندی مسئله را شفاف می کند:
ویژگی های منحصر به فرد رسانه رادیو
تعامل و همگرایی رادیو با رسانه های جدید
رادیو زنده می ماند و خود را با رسانه های نوین، همگرا می سازد چرا که رادیو به گفته مارشال مک لوهان رسانه ای گرم است، یعنی بخشی از تفسیر داده و تصویر سازی را به مخاطب می سپارد به دلیل آن که تنها از طریق صدا، معنا را منتقل می کند و این مسئله ویژگی منحصر به فرد رادیوست. نکته دوم آن که رادیو رسانه ای منعطف است یعنی می تواند خود را با فعالیت های روزمره سازگار سازد. به عنوان مثال هنگام رانندگی یا انجام کاری دیگر، در شرایطی که بسیاری از رسانه ها این قابلیت را ندارند. همچنین باید ذکر کرد رادیو رسانه ای شخصی است، یعنی به تعداد شنوندگان، تصویر برساخت شده از پیام ارائه شده از سوی رادیو در ذهن مخاطبان نقش می بندد. بنابراین رادیو رسانه ای است که ویژگی های منحصر به فرد او، جایگاهش را در سبد مصرف رسانه ای مخاطب حفظ خواهد کرد. مسئله دیگر نوع مواجهه رسانه دیرین رادیو با رسانه های نوپایِ نوین است. در این جا باید از رویکرد نظری همگرایی رسانه ای بهره گرفت. در این نظریه بیان می شود که در سپهر رسانه های نوین، رسانه ها جایگزین یکدیگر نمی شوند بلکه با یکدیگر همگرا می شوند و همدیگر را تقویت می کنند. کاربرد رسانه های نوین در برنامه سازی رادیو را باید به دو بخش کلان تقسیم کرد: کاربرد در تولید و کاربرد در پخش. در تولید، رسانه های نوین می توانند در شناخت مسائل افکار عمومی برای برنامه سازی، تولید تعاملی و ترغیب به مشارکت مخاطبان از طریق رسانه های اجتماعی، ارتباط آنلاین با مدعوین، کارشناسان و همچنین دریافت بازخورد آنلاین از مخاطبان و اثرسنجی پسا پخش، کاربرد داشته باشند. از سوی دیگر رسانه های نوین می توانند در فرایند پخش برنامه های رادیویی و توزیع هوشمندانه آن ها برای مخاطب یا مخاطبان هدف، نقش موثری را ایفا کنند.برخی از این کاربرد ها عبارت اند از؛ تقویت و توسعه پایگاه آنلاین شبکه های رادیویی برای تعامل با مخاطبان، طراحی و توسعه رادیو نما، اپلیکیشن های تلفن همراه (که بهترین و پرکاربردترین آن ها اپلیکیشن ایران صداست) بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای توزیع هدفمند پادکست برنامه های تولیدی، تولید و بارگذاری کتاب های صوتی و نمایش های رادیویی در فضای مجازی و...

بنابراین و بنا به نظر نگارنده به دلیل همگرایی رادیو با رسانه های نوین و همچنین ویژگی های منحصر به فرد آن، دوستداران رادیو می توانند آسوده باشند که معشوق شان تا همیشه پایدار است./خراسان