کد خبر: ۲۷۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۳

لاوروف: مذاکرات صلح روسیه و ژاپن به بن‌بست نخورده

وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد: اگر چه توکیو همچنان از به رسمیت شناختن حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل امتناع می‌کند اما مذاکرات مسکو-توکیو در خصوص امضای نهایی یک پیمان صلح دایم به بن بست نخورده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک اجلاس آموزشی برای جوانان روس که در منطقه مسکو برگزار شد، گفت: مشکل این است که همتایان ژاپنی ما نمی‌خواهند نتایج جنگ جهانی دوم را به رسمیت بشناسند و این مانع ما از امضای این پیمان صلح می‌شود.

به نظر من این وضعیت به بن بست نخورده است. ما پیرو دستوراتی هستیم که رئیس جمهوری در نتیجه مذاکراتش با نخست وزیر ژاپن به ما می‌دهد. در این دستورات آمده است که به توسعه روابط با ژاپن در تمامی زمینه‌ها ادامه دهیم.

روابط روسیه و ژاپن با این حقیقت که دو کشور یک پیمان صلح دایم امضا نکرده‌اند مدتهاست که مخدوش است چرا که آنها نسبت به مجمع الجزایر کوریل که روسیه آن را جزء خاکش می‌داند اما ژاپن نیز ادعای مالکیت بر آن دارد اختلاف نظر دارند.

لاوروف همچنین اظهار کرد، روسیه در محافل بین‌المللی خواهد خواست تا توافقات مینسک اجرایی شوند. این کشور همچنین برای دیدارهایی در چارچوب نورماندی درباره دونباس آماده است اما باید آنچه رهبران نورماندی از سال‌ها پیش بر سر آن توافق کرده‌اند اجرا شود.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: وزیر خارجه آلمان طی روزهای آینده به مسکو سفر می‌کند./ایسنا