کد خبر: ۲۷۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۴

چرا دهانم بو می‌دهد؟

بسیاری از ما هرازگاهی بوی بد دهان را به دلایل مختلف تجربه کرده‌ایم. کارشناسان می‌گویند این مشکل برای یک‌سوم افراد ایجاد می‌شود. در ادامه با عوامل اصلی ایجاد بوی بد دهان و راه‌های مقابله با آنها آشنا می‌شوید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ باکتری‌هایی که روی زبان زندگی می‌کنند:به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، زبان به‌ویژه قسمت عقب آن دارای شیارها و شکاف‌هایی است که باعث می‌شوند مکان مناسبی برای زندگی باکتری‌های دهانی ایجاد شود. این باکتری‌ها با شکستن مواد غذایی ترکیبات سولفوری ایجادکننده بوی بد دهان را آزاد می‌کنند. مسواک‌زدن زبان می‌تواند تاحدودی به رفع مشکل کمک کند، اما استفاده از مواد خوراکی‌ای که با باکتری‌ها مقابله و ترکیبات سولفوری را خنثی می‌کنند راه حل موثرتری است.

پلاک‌های دندان: پلاک‌های دندانی لایه‌ای از باکتری‌ها هستند که به‌طور طبیعی روی دندان‌ها تشکیل می‌شوند و می‌توانند عامل تولید ترکیبات سولفوری‌ای باشند که بوی بد دهان را ایجاد می‌کنند. حفظ بهداشت دهان به‌طور روزانه و استفاده از خمیردندان‌هایی که دارای خواص ضد باکتری هستند می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خشکی دهان: بزاق از بین‌برنده طبیعی بوی بد دهان است، زیرا باکتری‌ها را از بین می‌برد، اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف از خشکی دهان رنج می‌برند. جرعه جرعه نوشیدن آب به طور مکرر، جویدن آدامس‌های بدون قند و مکیدن آب‌نبات‌های بدون قند در بین وعده‌های غذایی می‌تواند باعث تولید بزاق شده و مشکل را برطرف کند.

مصرف داروها: برخی داروها نیز عامل ایجاد بوی بد دهان هستند. جویدن آدامس زایلیتول و نوشیدن مقادیر زیاد آب در طول روز به حل مشکل کمک می‌کند.

مشکلات سلامت: گاهی اوقات بوی بد دهان نتیجه مستقیم مشکلات لثه است. اما مشکلاتی همچون آلرژی‌ها، عدم تحمل لاکتوز و دیابت نیز می‌توانند عامل بوی بد دهان باشند. اگر به شکل مزمنی دچار بوی بد دهان هستید و راه‌حل‌های بالا کمکی به حل مشکل نمی‌کنند بهتر است به یک دندانپزشک یا یک متخصص داخلی مراجعه کنید تا با تشخیص علت اصلی بوی بد دهان، آن را درمان کند./تبیان