کد خبر: ۲۷۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۴

مشکلاتی که روده‌های ناسالم برای شما حکایت می‌کنند!

سلامت روده‌ها عامل اصلی تندرستی است به گونه ای که در صورت ایجاد کوچکترین مشکل برای این عضو از بدن ممکن است اتفاقات ناخوشایندی برای فرد رخ دهد.

آغاز سلامتی انسان از روده ها!
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دستگاه گوارش به مغز دوم انسان شهرت یافته است، مجموعه ای که از چندین اندام تشکیل شده است که شامل دهان، مری، معده، روده کوچک، پانکراس، کبد، کیسه صفرا، و روده بزرگ می‌شود؛ این مجموعه‌ای مهم از اندام‌ها در بدن انسان است که وظیفه گوارش، جذب، سوخت و ساز و دفع هر چیزی که روزانه مصرف می‌کنید بر عهده دارد.

این شامل غذاها، نوشیدنی ها، مکمل‌ها و دارو‌ها می‌شود.

دستگاه گوارش وظیفه تغذیه بدن را با مواد مغذی ضروری و مورد نیاز برای حفظ سلامت بر عهده دارد که در همین راستا، اگر مشکل و اختلالی در این مجموعه ایجاد شود می‌تواند اثر منفی بر سلامت کلی انسان داشته باشد.

بسیاری از پزشکان بر این موضوع معتقدند که سلامتی از روده آغاز می‌شود؛ باکتری‌های موجود در روده ۱۰ برابر تمام سلول‌های بدن هستند.

این باکتری‌ها به عملکرد نرمال دستگاه گوارش کمک می‌کنند، ما را از التهابات حفظ می‌کنند، سیستم سوخت وساز بدن را تنظیم می‌کنند و ۷۵ درصد سیستم ایمنی بدن را تامین می‌کنند.

سلامت روده‌ها عامل اصلی تندرستی به حساب می‌آید، در واقع ۷۰ درصد از سیستم ایمنی ما در روده‌هاست، بنابراین خفظ سلامت روده‌ها، رمز پیدا کردن بسیاری از مشکلات جسمی محسوب می‌شود.

روده‌ها به صورت کُد، ارتباط برقرار می‌کنند؛ از سکوت کامل گرفته تا قار و قور کردن هنگام گرسنگی و عادت‌های دفع، همه و همه نشان می‌دهند در درون ما چه خبر است.

نشانه‌های روده ناسالم
روده‌های ناسالم منجر به بیماری‌های خودایمنی می‌شوند
بیماری‌های خودایمنی زمانی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی بدن شما سلول‌های سالم بدنتان را به عنوان عامل خارجی شناسایی می‌کند در نتیجه به سلول‌های سالم حمله کرده آنها را از بین برده و باعث التهاب می‌شوند.

مهم‌تر از همه این که سیستم ایمنی بدنتان به طور کامل تجزیه شده و شما را نسبت به بیماری‌های مختلف آسیب پذیر می‌کند؛ از آن گذشته هنگامی که سیستم ایمنی به سلول‌های سالم حمله می‌کند برای دفاع در مقابل پاتوژن های خارجی ناتوان می‌شود.

پاتوژن Pathogen:یا بیماری‌زا یا بیمارگر٬ عامل تولید بیماری بوده و به دو دستهٔ زنده مانند باکتری و غیرزنده مانند سم تقسیم می‌شود.

افزایش تعدد باکتری‌های بد در روده‌ها می‌تواند منجر به بیماری‌های خودایمنی شود؛ عوامل مختلفی برای بیماری‌های خودایمنی وجود دارد با این حال متخصصان پزشکی معتقدند که روده یکی از عوامل اصلی دخیل در ایجاد این بیماری هاست؛ زمانی که پزشکتان بیماری خودایمنی را در شما تشخیص داد مراقبت‌های مناسب از روده برای شما الزامی خواهد بود.

پزشک شما برنامه‌ای برای درمان و بهبود سلامت روده شما تنظیم خواهد کرد؛ مراقبت‌های پزشکی اولیه می‌تواند شدت و گسترش مشکل را محدود کند.

بیش از ۸۰ بیماری خودایمنی شناخته شده وجود دارد.

بسیاری از آن‌ها علایم مشابهی دارند؛ بنابراین تشخیصشان مشکل است.

تعدادی از آن‌ها عبارتند از:
بیماری هاشیموتو Hashimoto’s Disease: التهاب غده تیروئید
بیماری گریوز Graves’ Disease: فعالیت بیش از حد غده تیروئید
بیماری آدیسون Addison’s Disease: نارسایی هورمون آدرنال
آرتریت روماتوئید Rheumatoid Arthritis: التهاب مفاصل و بافت‌های اطراف
دیابت نوع ۱: انقباض سلول‌های تولید کننده انسولین در پانکراس
کم خونی کشنده Pernicious Anemia: کاهش گلبول‌های قرمز خون
بیماری کرون Crohn’s Disease: بیماری التهابی مزمن روده
کولیت اولسراتیو (Ulcerative Colitis): بیماری التهابی روده

احساس افسردگی یا استرس: روده‌های شما مقصرند
مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب، افسردگی و استرس مسلما نتیجه سبک زندگی سریع دنیای امروز است؛ با این حال اغلب مردم تشخیص نمی‌دهند سلامت روده هایشان هم می‌تواند مسئول سلامت ذهنیشان باشد.

تحقیقات به طور قطعی ارتباط بین روده و سلامت ذهنی را نشان داده اند؛ اجاره دهید جزئیات بیشتری در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

حدود ۵۰۰ میلیون نورون یا عصب در دیواره روده وجود دارد؛ این عصب‌ها سیستم عصبی روده‌ای enteric nervous system یا ENS را تشکیل می‌دهن که سیستم عصبی روده‌ای ۳۰ نوع انتقال دهنده عصبی متفاوت تولید می‌کند.

در نتیجه سیستم عصبی روده‌ای مسئول حفظ تعادل سلامت ذهنی ماست که می‌تواند استرس و اضطراب را کاهش داده و سلامت کلی ذهن را تضمین کند؛ بنابراین هنگامی که سلامت روده شما به خطر بیفتد، وضعیت روانی شما هم دچار مشکل خواهد شد.

برخی از علایم ایجاد مشکل در روده‌ها عبارت است از:

افسردگی
اضطراب
استرس
خستگی ذهنی
مغز مه آلود

مراقب روده‌های خود باشید تا مراقب وزنتان باشد
محققان مطالعات زیادی برای یافتن ارتباط بین تعداد باکتری‌های موجود در روده و وزن کلی یک فرد انجام داده اند.

بر اساس نتایج افرادی که وزن سالمی دارند نسبت به افرادی که اضافه وزن دارند باکتری‌های سالم و متنوع بیشتری در روده هایشان دارند؛ در واقع باکتری‌های روده کوچک افراد چاق تفاوت زیادی با افراد لاغر دارند.

برا ساس مطالعات دو خانواده از باکتری‌ها در روده کوچک وجود دارد که محققان ارتباط بین وزن بدن و آن‌ها را پیدا کرده اند:

فیرمیکوتس Firmicutes: نوعی باکتری که در مقادیر بالاتری در افراد چاق دیده می‌شوند. فیرمیکوتس‌ها در استخراج کالری از قند‌های پیچیده، کارآمدتر عمل کرده و بدنتان این کالری‌ها را به عنوان چربی ذخیره می‌کند در نتیجه روند افزایش وزن سرعت می‌گیرد.
باکتروئیدس Bacteroidetes: نوعی دیگر از خانواده باکتری‌ها که در افراد چاق خیلی کمتر دیده می‌شوند.
در یک آزمایش، محققان باکتری فیرمیکوتس را وارد بدن موش‌ها با وزن طبیعی کردند در نتیجه موش‌ها حتی با وجود ثابت بودن رژیم غذایی شروع به افزایش وزن سریع کردند .

در یک آزمایش دیگر محققان بیان کردند که افراد چاق که کاهش وزن داشتند مقدار باکتروئیدس در روده هایشان افزایش پیدا کرده است و همزمان مقدار فیرمیکوتس کاهش پیدا کرده است.

نتیجه گیری:
باکتری‌هایی در روده شما وجود دارد که می‌تواند بر چگونگی ذخیره چربی و سطح گلوکز در خون تاثیر بگذارند؛ این باکتری‌ها روی هورمون‌های احساس سیری و گرسنگی شما هم تاثیر گذارند.

اگر توازن فلور روده به هم بخورید، ممکن است منجر به چاقی و مشکلات مرتبط با آن شود.

به منظور از بین بردن چاقی و سایر بیماری‌ها باید تعادل باکتری‌های روده تان را تنظیم کنید؛ این کار با مصرف مکمل‌های پروبیوتیک مناسب که در آخرین نکته در موردشان می‌خوانید، به صورت روزانه امکان پذیر است.

حقیقت درباره عملکرد ضعیف روده شما و دیابت
مطالعات ارتباط مستقیمی بین دیابت نوع ۲ و یک روده ناسالم پیدا کرده اند؛ آن‌ها متوجه شدند میزان باکتری‌های متخاصم در افراد مبتلا به دیابت بالاتر است. وزن یکی دیگر از عوامل مهم ابتلا به دیابت است.

ما در مورد چگونگی عدم تعادل باکتری‌های روده که منجر به ابتلا به چاقی می‌شوند بحث کردیم. به همان طریق باکتری‌های روده شما عامل ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را تعیین می‌کنند.

پوست و روده شما: فلور ناسالم باعث به وجود آمدن لک و آکنه می‌شود
پوست بزرگترین ارگان بدن شماست. پوست مثل یک حصار از ورود سموم به بدن جلوگیری می‌کند، ولی از حساسیت بسیار بالایی هم برخوردار است بنابراین به راحتی به بیماری‌های پوستی زیادی مبتلا می‌شوید.

در بسیاری موارد مشکلات روده از قبیل رفلاکس معده، نفخ، تنفس بدبو و یبوست مسئول مشکلات پوستی هستند.

برخی از بیماری‌های پوستی ناشی از ضعف روده عبارتند از:

روزاسه
درماتیت Dermatitis
آکنه
روزاسه rosacea: یا آکنه بزرگسالی، عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت

مطالعات متعددی وجود دارد که ارتباط بین پوست و روده را نشان می‌دهد؛ بر اساس نتایج آن‌ها مشکلات قطعا نشانه‌ای از مشکلات مربوط به روده باشند. همان طور که در یک مطالعه مشخص شد ۵۴درصد بیمارانی که از آکنه رنج می‌برند از نوعی بیماری به اسم رشد بیش از حد باکتری روده کوچک* Small Intestine Bacteria Overgrowth هم رنج می‌برند.

رشد بیش از حد باکتری روده کوچک Small Intestine Bacteria Overgrowth:این بیماری معمولا ناشی از یک بیماری دیگر است که بر روی عملکرد روده کوچک تاثیر می‌گذارد.

کارشناسان متوجه شده اند که با مصرف مکمل‌های پروبیوتیک به طور معنی داری از بیماری‌های پوستی کاسته می‌شودچون به بازسازی تعادل باکتری‌های روده کمک می‌کنند. یک رژیم غذایی سالم مساوی با داشتن یک پوست سالم است. رژیم غذایی سالم عبارت است از: اجتناب از مصرف خوراکی‌هایی که منجر به التهاب می‌شوند از قبیل لبنیات و روغن‌های هیدرولیز، مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات، مایعات و آب.

رفلاکس اسید معده: نشانه‌ای از مشکلات دستگاه گوارش
رفلاکس اسید معده یکی از مشکلات دردناک سوء هاضمه است که نتیجه تولید بیش از حد اسید در معده است. اسید اضافه وارد مری شده و باعث ایجاد سوزش در وسط قفسه سینه می‌شود. رفلاکس اسیدی می‌تواند ناراحتی زیادی به وجود بیاورد که معمولا بعد از غذا یا در طول شب رخ می‌دهد. نکته شگفت انگیز اینجاست که علت اصلی رفلاکس اسیدی در روده شماست.

رفلاکس اسیدی همراه با نفخ، آروغ و گاز زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های روده شما در فرایند هضم وارد می‌شوند. باکتری‌های روده خوراکی‌ها را تجزیه نموده و به هضم آن‌ها کمک می‌کنند در نتیجه این فعالیت باکتری‌ها گاز‌هایی در روده کوچک آزاد می‌کنند.

به طور کلی گاز و آروغ کاملا طبیعی هستند. به طور متوسط هر فرد حدود ۱۵ تا ۲۰ بار روزانه از بدنش گاز خارج می‌شود. با این حال اگر به طور مداوم از آروغ زدن، گاز یا نفخ رنج می‌برید ممکن است به دلیل درست کار نکردن روده شما باشد.

مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده پیشنهاد می‌دهد که عدم تعادل باکتری‌های معده و پایین مری باعث ایجاد رفلاکس اسیدی می‌شوند. معمولا گروه‌های متفاوتی از باکتری‌ها در انتهای مری و معده وجود دارند که از اختلالات شکمی جلوگیری می‌کنند. غلظت این باکتری‌ها در افراد مبتلا به رفلاکس بسیار کمتر است.

رفلاکس اسید معده GERD و فلور روده: ارتباطی بینشان وجود دارد؟
اگر رفلاکس اسیدی به طور مکرر هفته‌ای دو بار ایجاد شد نشانه پیشرفت بیماری رفلاکس معده است که به صورت خلاصه به نام GERD یا Gastroesphageal Reflux Disease شناخته می‌شود، یک بیماری مزمن دستگاه گوارش.

سایر نشانه‌های رفلاکس اسید معده عبارتند از:

سوزش سر دل که ساینده دندان هاست
بوی بد دهن
درد قفسه سینه
درد در قسمت فوقانی شکم
حالت تهوع
دشواری تنفس و بلع
سوزش سر دل مداوم
GERD در اثر فقدان اسید معده و رشد بیش از حد باکتری در معده و روده کوچک به وجود می‌آید؛ بنابراین درمان مناسب آن برگرداندن تولید اسید معده به اندازه مناسب و از بین بردن رشد بیش از حد باکتری هاست.

اگر به طور منظم با این مشکلات برخورد می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید؛ پزشکتان پیشنهاد لازم برای تغییر رژیم غذایی به شما می‌دهد. باید از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که این علایم را تشدید می‌کند پرهیز کنید.

ممکن است مجبور به مصرف متناوب آنتی اسید‌ها یا سایر دارو‌های کاهش دهنده تولید اسید معده شوید؛ در برخی موارد پزشکتان ممکن است دارو یا عمل جراحی را توصیه کند؛ به منظور اجتناب از مشکل به طور کامل باید روزانه دوبار فلور روده هایتان را بازسازی کنید.

حساسیت روده: عدم تعادل باکتری منجر به یبوست می‌شود
گاهی بعد از غذا خوردن احساس نفخ یا ناراحتی دارید و ممکن است متوجه شوید دچار یبوست شده اید. این‌ها نشانه‌های درست کار نکردن روده شماست؛ یک روده سالم با تعادل مناسب می‌تواند فرایند دفع را آسان و راحت کند.

یبوست یکی از نشانه‌های قابل توجه روده ناسالم است به خصوص زمانی که مدفوع سفت یا بدون آب باشد. مدفوع سفت نشان از این دارد که باکتری کمتری برای شل کردن و حفظ رطوبت آن وجود دارد در غیر این صورت سلول‌های باکتری رطوبت مدفوع را حفظ خواهند کرد.

سندرم روده تحریک پذیر: یک مشکل در حال رشد در روده
اگر چند ماه و ماهی حداقل ۳ بار ناراحتی یا درد شکم دارید ممکن است مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر شده باشید که به نام IBS هم شناخته می‌شود یک بیماری شایع در دستگاه گوارش است.

علایم IBS متفاو است ممکن است یک روز از یبوست رنج ببرید و روز بعد مدفوعتان سفت باشد. نفخ و اسهال هم جزو علایم این بیماری هستند.

علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر هنوز مشخص نیست؛ با این حال واقعیت این است که سلامت روده نقش مهمی در بدن ما دارد به همین دلیل:

استفاده از آنتی بیوتیک ممکن است فلور روده را به هم ریخته و افراد را به سمت IBS سوق دهد.
در بسیاری از موارد IBS ناگهان بعد از عفونت روده یا معده توسط باکتری‌ها به وجود می‌آید.
رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک ممکن است باعث ایجاد روده تحریک پذیر شود.
ممکن است التهاب خیلی کم دیوراه روده‌ها در برخی بیماران دیده شود که معمولا به دلیل ارتباط غیر طبیعی باکتری‌های روده ایجاد می‌شود.
معمولا برای درمان این مشکل آنتی بیوتیک یا پروبیوتیک تجویز می‌شود، پزشکتان با تجویز این دارو‌ها ترکیب باکتری‌های روده را تغییر می‌دهد.

علاوه بر این باید روی رژیم غذایی مناسب تمرکز و از خوراکی‌هایی که گاز تولید می‌کنند اجتناب کنید؛ رژیم غذایی تان باید کم چرب، ولی غنی از فیبر باشد.

برخی از خوراکی‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از:

شیرین کننده‌های مصنوعی
کافئین
محصولات لبنی
الکل
می‌توانید با مصرف ماست که پر از باکتری‌های خوب است به بهبود وضعیت روده خود کمک کنید؛ استرس می‌تواند منجر به IBS شود.

اگر دلیل مشکل شما استرس است بهتر است از درمان‌ها و دارو‌های ضد افسردگی با مشورت متخصص بهره‌مند شوید.

به روده خود گوش دهید: عدم تعادل منجر به دیورتیکولیت می‌شود
دیورتیکولیت* Diverticulitis ناشی از وجود کیسه‌های کوچک به نام دیورتیکولا diverticula است.

این کیسه‌های کوچک می‌توانند هر جایی در سیستم گوارش به وجود آیند؛ به وجود آمدن آن‌ها نیازمند نقاط ضعف در پوشش دیواره دستگاه گوارش است؛ دیورتیکولا به طور معمول در دیواره روده بزرگ بوجود می‌آید.

دیورتیکولیت Diverticulitis: دیورتیکولوز یا همان بیماری دیورتیکولی عبارت است از وجود بیرون‌زدگی‌های کوچک کیسه مانند (دیورتیکول) در دیواره روده بزرگ. وجود این دیورتیکول‌ها ممکن است علامتی به همراه نداشته باشد. دیورتیکولیت نیز یعنی التهاب دیورتیکول. دیورتیکولوز مسری یا سرطانی نیست.

اگر دیورتیکولا دارید، ولی هیچ علامتی مشاهده نمی‌کنید به یک بیماری به نام دیورتیکولوز diverticulosis مبتلا شده اید. این بیماری خفیف است و به ندرت مشکلی ایجاد می‌کند از سویی دیگر اگر این کیسه‌ها شروع به خونریزی یا التهاب کنند، دیورتیکولیت شروع می‌شود؛ چاقی یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیورتیکولیت است.

پزشکان فکر می‌کنند که التهاب زمانی شروع می‌شود که باکتری‌ها یا مدفوع در دیورتیکولا گیر می‌افتند؛ برای فرایند عبور صحیح مدفوع و سلامت رود و پیشگیری از حمله باکتری‌های بد، دستگاه گوارش به باکتری‌های خوب نیازمند است؛ کاهش این باکتری‌ها موجب برانگیختگی دیورتیکولیت می‌شود.

نشانه‌های دیورتیکولیت
درد شکم
تب
خونریزی رکتوم

درمان دیورتیکولیت
آنتی بیوتیک‌ها به درمان خفیف دیورتیکولیت کمک می‌کنند.
باید از رژیم مایعات استفاده کنید تا روده بزرگ فرصت بهبود پیدا کند.
یکی از علل ایجاد دیورتیکولیت کمبود فیبر است بنابراین باید از خوراکی‌های غنی از فیبر استفاده کنید تا فیبر مورد نیاز در طول درمان شما را تامین کنند.
یک درمان گر می‌تواند فلور روده شما را بهینه سازی کرده و التهاب را کاهش دهد.
در موارد شدید دیورتیکولیت برای برداشتن بخش مبتلا شده به جراحی نیازمند هستیم./باشگاه خبرنگاران