کد خبر: ۲۷۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۱

چرا نباید تا یک ساعت بعد از بیدار شدن موبایل خود را چک کنید؟

بیشتر آدم‌های روی کره زمین اغلب اوقات به موبایل خود چسبیده‌اند و به ندرت پیش می‌آید که آن را زمین بگذارند. با اینکه تلفن همراه بسیاری از کارهای انسانِ امروزی را انجام می‌دهد و مشکلات زیادی از او را مرتفع می‌کند، اما یکی از عوامل اصلی حواس‌پرتی و استرس نیز هست.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اسمارت‌فون،خدمتگزاری عالیست اما حاکم بسیار بدی بشمار می‌رود.

فارغ از تمام مزایای این وسیله‌ی همراه، باید بدانید که موبایل بر سلامت ذهنی و عملکرد آدم‌ها اثرات منفی بسیار زیادی دارد. در نتیجه بررسی‌های موسسه تحقیقاتی IDC مشخص شده حدود ۸۰ درصد از کاربران اسمارت‌فون حدود ۱۵ دقیقه پس از بیدار شدن در رختخواب موبایل خود را چک می‌کنند که این یک معضل بزرگ بشمار می‌رود.

مساله‌ساز بودن این کار سه دلیل اصلی دارد که در زیر به طور کامل برایتان توضیح داده‌ایم.

دلیل اول: باعث افزایش میزان استرس و اضطراب می‌شود
وقتی بعد از باز کردن چشم‌هایتان در ابتدای ساعات اولیه صبح موبایل خود را چک می‌کنید، با انواع و اقسام پیام‌ها، خبرها، لیست کارهای در دست انجام و ایمیل‌هایی مواجه می‌شوید که احساس استرس و نگرانی شدید را به شما منتقل می‌کنند.

رصد کردن اخبار و پیغام‌ها در رختخواب سبب می‌شود تا فرصت کافی برای آرامش و شادی نداشته باشید.

به گفته‌ی دکتر «نیکول بندرس هادی» در این رابطه گفته:

وقتی صبح خود را با چک کردن موبایل شروع می‌کنید در واقع روز خود را خراب کرده‌اید و باعث می‌شوید تا ذهنتان احساس کند چقدر کار برای انجام دارد و همین حس سبب ایجاد مشغولیت فکری می‌شود.

همچنین محققان دانشگاه کوتنبرگ سوئد نیز تاثیر استفاده از تلفن هوشمند روی افراد در بازه سنی بالاتر از ۲۰ سال را طی چندین سال مورد مطالعه قرار دادند. نتیجه این آزمایشات نشان داد استفاده زیاد از موبایل رابطه مستقیم با افزایش میزان افسردگی افراد دارد. این آمار همچنین ثابت کرد در این مورد هیچ فرقی بین زنان و مردان وجود ندارد و هر دو به یک اندازه در خطر افسردگی قرار دارند.

بنابراین، اگر نمی‌خواهید روز خود را با استرس، نگرانی و عجله آغاز کنید توصیه اکید داریم که بلافاصله پس از بیدار شدن موبایل خود را چک نکنید. اجازه دهید مغزتان آرام باشد و یک روز عالی برایتان رقم بزند.


نکته قابل اشاره این است که شمار زیادی از کاربران رابطه عشق و نفرت با شبکه‌های اجتماعی دارند؛ اما همانند اعتیاد به هر چیز دیگری حتی در مواقعی که از شبکه‌های اجتماعی متنفر هستند، نمی‌توانند آن را ترک کنند. دلیل را شاید بتوان در این دانست که شبکه‌های اجتماعی به فضایی برای ایجاد روابط، شکل دادن به هویت، بیان احساسات، عقاید و آموختن درباره جهان اطراف تبدیل شده است. چنین موضوعاتی اساسا با سلامت روان مرتبط است.

دلیل دوم: زمان و حواس شما به غارت می‌رود
وقتی بعد از بیدار شدن سریعا موبایل به دست می‌گیرید و محتوای شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، پیغام‌های دیگران و عکس‌ها و فیلم‌ها را چک می‌کنید در واقع خود را به دست نظرات و عقاید دیگران می‌سپارید و ذهن و فکر خود را آلوده می‌کنید.

هر پیغام و ایمیل و عقیده جدیدی که روی موبایل ظاهر می‌شود یک بخش بزرگ از تمرکز، توجه و قدرت ایده‌پردازی شما را می‌رباید. به زبان ساده‌تر، شما با چنین کاری ذهن خود را در اختیار افکار دیگران می‌گذارید؛ این در حالیست که باید به افکار و اهداف خود بیندیشید نه دیگران!

به جای اینکه صبح را با فکر کردن به اینکه چه کسی چه چیزی گفته، چه پستی گذاشته، کجا رفته و چه کرده سپری کنید، بدون نگاه کردن به موبایل بیدار شوید، صبحانه بخورید و بیرون بروید و اجازه دهید کارهای اصلی زندگی و کار در کمال آرامش انجام شوند.

بدون شک شما به هیچ عنوان دوست ندارید در ابتدای صبح صدها نفر وارد خانه شما بشوند و با نظرات و درخواست‌هایشان خانه را منفجر کنند. پس چرا اجازه می‌دهید از طریق موبایل وارد ذهنتان شوند و همه جا را اشغال کنند؟!


کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیامک و استفاده از سایر امکانات این گونه نرم افزار‌ها به جای صحبت با افراد و دیدار با یکدیگر یکی از علت‌های اصلی تنهایی و افسردگی بین انسان‌ها به ویژه جوانان است. به گفته دانشمندان استفاده از وسایل الکترونیکی و امکانات موجود در آن نه تنها جایگزین ارتباط‌های واقعی بین انسان‌ها نیست بلکه می‌تواند زمینه ساز آسیب‌های رفتاری و از دست رفتن سلامت روان آنها شود. با شروع به کار نسل جدید شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند در دنیا افراد بیش از پیش دچار تنهایی و انزوا شده‌اند. در واقع استفاده از پیامک به جای مکالمه سبب کاهش فعالیت‌های اجتماعی افراد و افت توان ارتباطی آن‌ها با دیگران شده است.

علاوه بر تمرکز و حواس، زمان شما هم با موبایل به سرقت می‌رود. پیش خود تصور می‌کنید ۵ دقیقه شبکه‌های اجتماعی را چک کنم اما بعد می‌بینید ۱۵ دقیقه یا حتی ۳۰ گذشته و شما همچنان در رختخواب از این صفحه به آن صفحه و از این پست به آن پست می‌روید.

این وقتی که از شما گرفته شده باعث می‌شود تا استرس به موقع سرکار حاضر شدن بگیرید و همین می‌تواند روزتان را خراب کند.

به جای این کار از ساعات اولیه صبح برای آماده کردن خود و ساختن یک روز موفق بهره بگیرید.

به ذهن خود بیاموزید تا با فعالیت‌های کم‌هیجان‌تر همچون مطالعه کتاب، مدیتیشن، اولویت‌بندی کارها، برنامه‌ریزی برای روز و صرف زمان برای یک صبحانه سالم و مقوی خوشحال باشد.

این فعالیت‌ها برخلاف وبگردی و وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند میزان استرس شما را کاهش دهند و به تمرکز بیشتر شما کمک کنند. همچنین کمک می‌کنند تا شفاف‌تر بیندیشید و در نتیجه روز خود را بهتر و شادتر آغاز کنید.

دلیل سوم: ذهن خود را برای حوس‌پرتی در بقیه ساعات روز آماده می‌کنید
وقتی اولین ساعات روز خود را با حواس‌پرتی آغاز کنید، در ادامه هم با همین وضعیت ادامه خواهید داد. بیشتر مردم تصور می‌کنند می‌توانند در ساعات بعدی روز دوباره تمرکز کنند و کارها را با دقت انجام دهند. اما واقعیت این است که چنین امری ممکن نیست. دکتر نیکول بندرس-هادی گفته: «وقتی پیش از هر فعالیتی ذهن خود را با انواع اطلاعات اضافی پر می‌کنید، در واقع توانایی اولویت‌بندی کارها را از مغز خود می‌گیرید.»

به زبان دیگر، وقتی اول صبح موبایل خود را چک می‌کنید بسیار سریع‌تر از زمان‌های دیگر مستعد حواس‌پرتی می‌شوید.

اسمارت‌فون، دوپامین و مغز
زمانی که شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل را چک می‌کنیم، مغز مقدار زیادی دوپامین ترشح می‌کند- دوپامین یک ماده شیمیایی است که احساس پاداش گرفتن به انسان منتقل می‌کند.

مغز از داشتن دوپامین هیجان‌زده می‌شود، همچون یک کودک ۸ ساله که آبنبات می‌بیند. همین اشتیاق سبب می‌شود تا فرد کارهایی را انجام دهد که دوپامین بیشتری ترشح شود.

وقتی روز خود را با اسکرول کردن بین ایمیل‌ها و صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌کنید، مغز سعی می‌کند این کار را در طول روز نیز تکرار کند زیرا با این کار احساس خوب پیدا می‌کند.

اما این را باید بدانید که جنگیدن با احساس اشتیاق و هیجان مغز برای دوپامین چیزی نیست که به راحتی از عهده آن بر بیایید.

بنابراین، از چک کردن موبایل در رختخواب و پس از بیدار شدن دست بکشید تا مغزتان به حواس‌پرتی عادت نکند. به جای آن صبح را با آرامش و شادی آغاز کنید.

چگونه از چک کردن موبایل تا یک ساعت پس از بیدار شدن دست بکشیم؟
۱- قبل از خواب موبایل را در حالت پرواز بگذارید. با این کار وقتی از خواب بیدار می‌شوید با حجم زیادی پیام و ایمیل روی صفحه موبایل مواجه نمی‌شوید. یا دست‌کم وای‌فای موبایل را قطع کنید.

۲- یک فعالیت جایگزین برای این کار پیدا کنید. اگر نتوانید یک کار جالب برای این منظور پیدا کنید، پس از مدتی حوصله‌تان سر می‌رود و دوباره سراغ این کار مضر می‌روید.

بنابراین، دست‌کم ۷ فعالیت را به جای چک کردن موبایل برای خود لیست کنید تا برای انجام کارهای بیشتر همچون موارد زیر وقت کافی داشته باشید:

ورزش کردن
مدیتیشن
مطالعه کتاب
گوش کردن به پادکست
درست کردن یک صبحانه سالم و مقوی
ارتباط برقرار کردن با همسر یا اعضای خانواده
برنامه‌ریزی برای روز
نوشتن
اولویت‌بندی کارها
تعیین هدف
درست کردن یک فنجان قهوه
حتی می‌توانید هر کدام از کارهای بالای را جایگزین چک کردن موبایل کنید.

همین الان این کار را انجام دهید
برای اینکه از انجام یک کار مطمئن شوید، باید بتوانید آن را اکنون انجام دهید. برای این منظور از همین الان تا ۶۰ دقیقه موبایل خود را چک نکنید./روزیاتو