کد خبر: ۲۷۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۳۸
ظریف:

اروپا باید راهی برای آسان‌تر شدن شرایط برای ایران بیابد/ اگر آمریکا به تروریسم اقتصادی خود علیه ایران پایان دهد می‌تواند به میز مذاکره بازگردد/ هیچ کس نباید یک ایرانی را تهدید کند/ فراموش نکنید موشکی که پهپاد بسیار مجهز آمریکا را سرنگون کرد، موشکی کاملا ایرانی بود

وزیر امورخارجه کشورمان با استقبال از پیشنهادات رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که اگر اروپا به تعهدات خود در برجام عمل کند، ایران نیز آماده است از گام‌هایی که برای کاهش اجرای تعهداتش برداشته است، بازگردد.
وزیر امورخارجه کشورمان با استقبال از پیشنهادات رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که اگر اروپا به تعهدات خود در برجام عمل کند، ایران نیز آماده است از گام‌هایی که برای کاهش اجرای تعهداتش برداشته است، بازگردد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که هفته گذشته به چند کشور اروپایی سفر کرده بود در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که پیشنهادات رئیس‌جمهور مکرون برای کاهش تنش‌ها پیرامون توافق هسته‌ای در مسیر خوبی پیش می‌رود اما کار بیشتری باید انجام شود.

ظریف در ادامه این گفت‌وگو که پس از دیدارش با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پاریس انجام گرفت، تصریح کرد: رئیس جمهور مکرون هفته گذشته پیشنهاداتی را به رئیس‌جمهور روحانی ارائه داد و ما بر این باوریم که آنها در مسیر درستی پیش می‌روند، هرچند که به‌طور قطع هنوز در جایی که باید قرار نداریم.

وی با بیان ینکه مذاکرات خوبی در پاریس داشته است، افزود: ما درباره احتمالات بحث کردیم. او (مکرون) اکنون قرار است با شرکای اروپایی و دیگر شرکا رایزنی کند تا ببیند از اینجا به کجا می‌توانیم برویم.

رایزنی‌ها میان وزیر امورخارجه ایران و رئیس جمهور فرانسه یک روز پیش از آن برگزار شد که مکرون قرار است طی سه روز میزبان سران کشورهای عضو گروه هفت، شامل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باشد. انتظار می‌رود در این دیدارها موضوع توافق هسته‌ای با ایران که دولت ترامپ سال گذشته (میلادی) به‌طور یک جانبه از آن خارج شد از موضوعات اصلی مورد بحث باشد.

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از این توافق و بازگرداندن تحریم‌های علیه تهران اجرای برخی تعهداتش در توافق را کاهش داده است. هرچند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی گزارشات خود تائید کرده است که جمهوری اسلامی به‌طور کامل به توافق عمل می‌کند و به آن پایبند است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ایران خواهان رهایی از تحریم‌های آمریکا است که به گفته محمدجواد ظریف، فشار زیادی را بر مردم ایران وارد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر اطمینان یابیم که اروپایی‌ها می‌توانند شروع به عمل به تعهداتشان در توافق هسته‌ای و سهم خود را ایفا کنند، ایران نیز می‌تواند از تصمیمات خود برای توسعه برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد. چنان که اروپا اجرای تعهداتش را آغاز کند، ایران نیز آماده است تا گام‌هایی را که برداشته لغو کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بدون ارائه جزئیات درباره اینکه پیشنهادات پاریس چه بوده است، تاکید کرد که اروپا باید راهی برای آسان‌تر شدن شرایط برای ایران بیابد حتی در شرایطی که آمریکا دیگر عضوی از توافق هسته‌ای نیست.

وی ادامه داد: ما نیز در حال یافتن راه‌هایی هستیم تا اروپا بتواند تعهداتش را به گونه‌ای اجرا کند که ما از گام‌هایی که برداشته‌ایم، بازگردیم. برای ما، آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم به تجارت خود با اتحادیه اروپا ادامه دهیم.

ظریف گفت که آنچه درباره‌اش رایزنی می‌شود این است که چگونه این کار می‌تواند با یا بدون آمریکا انجام گیرد.

وزیر امورخارجه ایران در پیامی به اروپایی‌ها تاکید کرد که حل‌وفصل این مسئله حتی بدون حضور آمریکا در توافق هسته‌ای نیز امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم که آمریکا تمام کارت‌ها را در اختیار داشته باشد. اگر اروپا و جامعه بین‌الملل تصمیم به انجام این کار بگیرند، قادر خواهند بود اقدامات لازم را برای حفظ توافق هسته‌ای به کار گیرند.

ظریف در ادامه گفت که آمریکا در حال آزار دادن کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی است که مانعی برای آزادی دریانوردی به شمار می‌آید.

وی در پاسخ به سوالی درباره مقصد نفتکش آدریان دریا که نزدیک به دو ماه پیش توسط نیروهای انگلیس در جبل‌الطارق توقیف و هفته گذشته سرانجام آزاد شد، اظهار داشت: ما مقصد این کشتی را اعلام نمی‌کنیم چراکه آمریکا بیش از این دست به تخریب فعالیت‌های اقتصادی ما خواهد زد.

به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران خواهان جنگ با آمریکا نیست، خاطر نشان کرد که افزایش حضور دریایی غرب در خلیج فارس خطر وقوع حوادثی را افزایش خواهد داد که به گفته تحلیلگران می‌تواند به می‌تواند آتش یک درگیری گسترده‌تر را روشن کند.

ظریف تاکید کرد که ایران به دنبال درگیری نظامی نیست.