کد خبر: ۲۷۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۲۲
آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه :

ظریف توپ را در زمین مکرون انداخت/ طرح پاریس را نباید رد کرد/ ترامپ نمی خواهد فرانسه صحنه گردان بازی باشد

سخنگوی اسبق وزارت خارجه ضمن درست خواندن راهبرد دیپلماسی وزارت خارجه گفت که ایران برای مقابله با ترامپ با هرکشوری که لازم است باید گفتگو کند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه ضمن درست خواندن راهبرد دیپلماسی وزارت خارجه گفت که ایران برای مقابله با ترامپ با هرکشوری که لازم است باید گفتگو کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دکتر محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان روز جمعه اول شهرویور ماه سال جاری در پاریس با امانوئل مکرون رئیس جمهور و ژان ایو لودریان وزیر خارجه این کشور در پاریس دیدار کرد. این دیدار که در آستانه اجلاس نشست جی هفت انجام شد به دنبال گفتگوهای مکرون با روحانی انجام شد. گفته شده است که در رایزنی ظریف با رئیس جمهور فرانسه طرح این کشور برای حل تنش موجود ارائه شده است و قرار است مکرون در نشست آتی جی 7 که در فرانسه برگزار خواهد شد به طرف های اروپایی و آمریکایی پیام ایران را ابلاغ کند. برخی از ناظران معتقدند که اگر طرحی که رسانه های خبری تا کنون منتشر کرده اندبه تایید مقامات کشورهای دخیل برسد می تواند یک گام مثبت برای حل تنش باشد، اما وزیر خارجه کشورمان و مقامنات فرانسه تا کنون طرح هایی که در رسانه های خبری منتشر شده است را تایید و رد نکرده اند. در همینباره و بررسی این دیدار و گمانه زنی ها درباره نام های متفاوت طرح اخیر فرانسه با دکتر حمیدرضا آصفی سفیر اسبق فرانسه گفتگو کرده ایم؛

آصفی معتقد است: «تا کنون صحبت دقیقی از طرح فرانسه نشده است. برخی گمانه زنی ها وجود دارد اما تا جزئیات طرح گفته نشود نمی توان از آن ارزیابی دقیق داشت. با توجه به مصاحبه وزیر خارجه و اشاره داشت که طرح آقای مکرون در مسیر صحیح قرار گرفته است می توان این برداشت اولیه را کرد که احتمالا بعضی مولفه های مثبت در این طرح موجود است.

به هر حال ابتکار عمل و طرح  اقای مکرون را نباید رد کرد ، باید اگر میشود روی آن کار کرد. شاید نتیجه ای مثبت دریافت شد! اما درباره این طرح تردیدهای جدی وجود دارد .

یکی از تردیدهایی که در این زمینه وجود دارد بی ارادگی دولت های اروپایی است. یک نمونه آن اینستکس که هنوز عملیاتی نکرده اند. اگر هم شده است به حدی محدود است که قابل گفتن نیست. به نظرم فرانسه قبل از تصمیم ترامپ بر اینکه اصلا ایا او  رضایت می دهد یا نه؟!  خودشان باید اقدامات عملی را انجام دهند. چراکه تا اینجای کار هم اروپا زمان زیادی را از دست داده است.»

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با تاکید بر سابقه بد آمریکایی ها در مذاکرات، به نشست گروه 7  اشاره کرد و گفت: «باید دید که پس از این دیدار آیا اجلاس گروه هفت می تواند ترامپ را قانع کند یا خیر؟ به نظر می رسد که فرانسه، نظر اکثر کشورهای اروپایی را دارد و ان کشورها هم فرانسه را نماینده خود می دانند. آنچه که مشخص است؛ فرانسه باید به واقعیت های موجود توجه کند. جمهوری اسلامی در مسیری قدم گذاشته است که تا به حقوق خودش نرسد از مسیری که انتخاب کرده است دست برنمیدارد. فرانسه و اروپا در مقابل نیز،  باید حقوق ایران را به رسمیت بشناسند ضمن اینکه آنها دیگر نمی توانند با انگیزه های کم و به قولی معروف "شیرینی دادن" ایران را از مسیر اصلی خود خارج کنند.»

سفیر اسبق کشورمان در امارات درباره اقدام مثبت اروپا و فرانسه در مقابل ایران و آمریکا افزود: «اگر فرانسه و اروپا بتوانند کاری کنند که اقتصاد ایران عادی شود و تحریم های ظالمانه برداشته شود می توان به طرح فرانسه امیدوار بود. به هرحال جمهوری اسلامی نیز نشان داده که اهل مذاکره و گفتگو است و هم اینکه از حقوق خود نخواهد گذشت. از اینجای کار به بعد توپ در زمین فرانسه و شرکای اروپایی است. به این معنی که حقایق را آنطور که وجود دارد ببینند و همانگونه نیز در اجلاس جی هفت مطرح کنند. ایران تا این لحظه وظایف خود را در امر دیپلماسی انجام داده است و به نظرم از حالا به بعد این اروپا است که باید تعهدات خود را اجرایی کند.»

اصفی با اشاره به اینکه توپ در زمین اروپا است به گام سوم تعهدات برجامی نیز اشاره کرد و گفت: «با توجه به مهلت کمی که از گام سوم تعهدات برجامی مانده است کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه، در صدد این هستند که ایران را از اجرای گام سوم منصرف کنند. بالطبع تلاش های آنها بیشتر هم می شود و خواهد شد و یکی از دلایل عمده ای که انگلیس و فرانسه حاضر به همراهی ترامپ درباره برجام نیستند همین کاهش تعهدات برجامی است. ضمن اینکه رایزنی وزیر خارجه با چند کشور اروپا  و بعد سه کشور آسیایی، حاکی از علاقه جمهوری اسلامی به استفاده از ابزار گفتگو برای حل و فصل موضوع است. با اینحال باید دید فرانسه می تواند شریک آمریکایی خودش را قانع کند یا خیر؟شواهد و قرائن  اینطور می گوید که ترامپ خیلی علاقه ندارد که سیاست فشار حداکثری به تهران را کم کند. از طرف دیگر به هیچ وجه دوست ندارد که این صحنه گردان این بازی کشور فرانسه و اقای مکرون باشد!

به هر حال ابتکار عمل با گفتگوهای دیپلماتیک دست ایران است. بازهم تاکید می کنم تنها باید دید که پس از این دیدارها و مذاکرات طرف مقابل بعد از اجلاس گروه هفت چه بازخوردی از آن جلسه و نشست ها نشان می دهد.  فرانسه همیشه معروف بود و هست به اینکه نسبت به کشورهای اروپایی از یک استقلال نسبی برخوردار است. اگر بتواند استقلال خود را در این شرایط هم نشان دهد و فارغ از ملاحظات و بیمناکی از آمریکا تصمیم بگیرد، می توان امیدی داشت که قدمی بردارد.ولی متاسفانه در سالهای اخیر فرانسه نشان داده است که مانند سابق دارای ظرفیت تصمیم گیری نیست.»

آصفی درخصوص اینکه اروپا باید تا کنون چه اقداماتی برای حسن نیت خود درباره تهران انجام می داد گفت: «لازم بود نفت می خریدند، لازم بود اینستکس را در حوزه گسترده تر عملیاتی می کردند ، لذا اینها تردیدها را بیشتر می کند.  علی رغم این تردیدها باز هم می توان به ان زمان داد.  نکته مهم دیگر این است که ما باید تلاش خود را ادامه دهیم فرانسه و اروپا نه از سر دلسوزی و علاقه می خواهند برجام را احیا کنند از سر نگرانی که اگر برجام احیا نشود ایران غیر قابل مهار و کنترل می شود، به همین دلیل انها تنها نگران هستند نه دلسوز تحریم های ایران! این را ایران باید در ملاحظات خود داشته باشد»

این دیپلمات با سابقه کشورمان در پاسخ به این سوال که ایا ترامپ با مکرون خواهد شد یا خیر و ایا پیام ایران به طور واضح در اجلاس جی هفت دستاوردی دارد یا نه گفت: « حتی اگر مکرون از ترامپ چراغ سبز  را بگیرد که من شخصا خیلی تردید دارم! باز هم نمی توان طناب پوسیده ترامپ را گرفت.  ترامپ توافق دولت کشورش را به هم زد و از ان خارج شد چه طور می شود که مطمئن بود به قولی که مثلا به اقای مکرون می دهد پایبند باشد و چه طور به آن اعتماد کرد؟  و بر اساس ان جمهوری اسلامی راهبرد خود را بنا کند؟!

من فکر می کنم برای مقابله با ترامپ این گفتگوهای وزیر خارجه باید ادامه باشد، کاری است که باید در دستور کار وزارت خارجه قرار بگیرد ، باید کار سیاسی به طور جدی دنبال شود. گفتگوهای مکرر و متعدد در دستور کار باشد از ان غفلت نشود. گفتگو با چین، ژاپن ، هر کشوری، تاکید میکنم هر کشوری که لازم است باید گفتگو کنیم، در این میان گفتگو با کشورهای منطقه جدی تر دنبال شود به دلیل برجام تا حد زیادی از این کشورها غفلت کردیم، این باید در دستور کار قرار بگیرد. کمااینکه از مسیر اصلی خودمان منحرف نشویم و راه خودمان را برویم. این فرانسه است که به جای ارائه طرح، وظایف و مسولیت هایی که داشته عملا روی زمین گذاشته و انجام نداده است! اگر خودش شروع کند فضا طبعا خیلی عوض خواهد شد و بالاخره زمان پاسخ این مسائل را خواهد داد.»/خبرآنلاین