کد خبر: ۲۷۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۶
رسانه افغانستانی:

توافق آمریکا و طالبان بر سر برنامه خروج نیروهای آمریکایی طی ۱۵ تا ۲۰ ماه بود

شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان از توافق آمریکا و طالبان، در پایان دور نهم مذاکرات بین طرفین بر سر برنامه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ ماهه خبر داد.
 شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان از توافق آمریکا و طالبان، در پایان دور نهم مذاکرات بین طرفین بر سر برنامه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ ماهه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ شبکه خبری "طلوع" افغانستان روز یکشنبه به نقل از مقامات آگاه که نامی ازآنها اعلام نکرد ، گزارش داد، دور نهم مذاکرات صلح آمریکا و طالبان شنبه پایان یافت و طرفین بر سر خروج نیروهای خارجی از افغانستان طی چارچوب زمانی ۱۵ تا ۲۰ ماهه و نیز ضمانت طالبان برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم به توافق رسیدند.

بر اساس این گزارش ، دو طرف طی چند روز آینده توافقنامه صلح امضا می کنند که بر اساس آن، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۱۴ هزار به ۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

"اشرف غنی"، رئیس جمهوری افغانستان، اخیرا در گفت وگو با طلوع اعلام کرد، نیروهای مستقر در پنج پایگاه کوچک آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد و خروج آنها تاثیری بر زندگی افغان ها ندارد.

غنی با اشاره به توافقنامه صلح احتمالی که انتظار می رود طی روزهای آینده بین آمریکا و طالبان امضا شود، خاطر نشان کرد، توافق بین یک دولت و یک گروه، مبنای قانونی ندارد.

"عبدالسلام ضعیف" که در اواخر دهه ۱۹۹۰ و حاکمیت طالبان بر افغانستان، سفیر این گروه در پاکستان بود، شنبه از نهایی شدن توافقنامه بین آمریکا و طالبان طی چند روز آینده خبر داده بود.

به گفته ضعیف، "ملا عبدالغنی برادر"، معاون رهبر گروه طالبان، توافقنامه صلح با آمریکا را امضا می کند و پس از امضای این توافقنامه بین آمریکا و طالبان، مذاکرات بین افغانی شروع خواهد شد.

در حالی که برخی مقامات آگاه از مذاکرات شنبه در گفت وگو با شبکه الجزیره از توافق نمایندگان آمریکا و طالبان در دور نهم مذاکرات دوحه بر سر دوره انتقالی و تشکیل دولت موقت افغانستان خبر دادند، "سهیل شاهین"، سخنگوی طالبان، توافق با آمریکا بر سر تشکیل حکومت موقت را رد کرد.

نمایندگان آمریکا و طالبان با هدف امضای توافقنامه صلح و پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان، از اکتبر ۲۰۱۸ مذاکرات را در دوحه قطر آغاز کردند. دور نهم این مذاکرات پنجشنبه در دوحه آغاز شد و شنبه پایان یافت.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با القاعده، اعلام آتش‌ بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان، چهار محور اصلی توافقنامه صلح آمریکا و طالبان اعلام شده است.

منبع: ایرنا