کد خبر: ۲۷۱۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۴
ترامپ:

اعطای نمایندگی به مکرون برای گفت‌وگو با ایران صحت ندارد/ من از تلاش نخست‌وزیر ژاپن برای تعامل با ایران حمایت کردم؛ او با ایران صحبت می‌کند، ما خودمان هم تعامل خواهیم داشت

رئیس‌جمهور فرانسه گزارش‌های منتشرشده در مورد توافق گروه هفت برای ارسال پیام به ایران از طریق فرانسه را رد کرد، اما گفت کشورها می‌توانند با ایران گفت‌وگو کنند و واشنگتن نمی‌تواند مانع این کار شود.

رئیس‌جمهور فرانسه گزارش‌های منتشرشده در مورد توافق گروه هفت برای ارسال پیام به ایران از طریق فرانسه را رد کرد، اما گفت کشورها می‌توانند با ایران گفت‌وگو کنند و واشنگتن نمی‌تواند مانع این کار شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رئیس‌جمهور فرانسه گزارش‌های منتشرشده در مورد توافق گروه هفت برای ارسال پیام به ایران از طریق فرانسه را رد کرد، اما گفت کشورها می‌توانند با ایران گفت‌وگو کنند و واشنگتن نمی‌تواند مانع این کار شود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه گروه ۷ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را برای تحویل پیام به ایران مأمور کرده، تکذیب کرد.

او که در حاشیه اجلاس سران گروه هفت در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سؤال که آیا او پذیرفته که ماکرون به نمایندگی از این گروه با ایران صحبت کند، گفت: «نه، من در این مورد بحثی نکرده‌ام. من چنین کاری نکرده‌ام.»

وی با این وجود افزود: «من از تلاش نخست‌وزیر آبه [شینزو، نخست‌وزیر ژاپن] برای تعامل با ایران هم حمایت کردم. او هم دارد با ایران صحبت می‌کند... ما خودمان هم تعامل خواهیم داشت. اما شما نمی‌توانید از اینکه افراد با هم گفت‌وگو کنند، ممانعت کنید. اگر می‌خواهند [با ایران] صحبت کنند، می‌توانند این کار را کنند.»

ساعتی پیش یکی از دستیاران ماکرون در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شد که سران گروه هفت در نشست شب گذشته توافق کرده‌اند که رئیس‌جمهور فرانسه پیام این گروه را به ایران برساند. شخص ماکرون نیز امروز گفت اعضای این گروه بر لزوم کاهش تنش با ایران تأکید داشته‌اند و ترامپ نیز تصریح کرده که به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست.

در ماه‌های گذشته ماکرون تلاش کرده تا در نقش یک میانجی میان واشنگتن و تهران عمل کند. با این وجود، ترامپ پیش از این هم میانجی بودن پاریس را رد و تأکید کرده است که هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که به نمایندگی از آمریکا صحبت می‌کند./فارس