کد خبر: ۲۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۹۳

مشاور سابق اوباما: بعید است طی یکسال آینده با ایران به توافق برسیم/روحانی و اوباما تحت فشار تندروها هستند

دسترسی به بازار 500 میلیارد دلاری ایران برای مدیران اجرایی شرکت های مختلف؛ از جمله در فرانسه و هلند، همزمان با از سرگیری گفتگوها برای دستیابی به توافق هسته با تهران وسوسه انگیز است.
بلومبرگ نوشت: دسترسی به بازار 500 میلیارد دلاری ایران برای مدیران اجرایی شرکت های مختلف؛ از جمله در فرانسه و هلند، همزمان با از سرگیری گفتگوها برای دستیابی به توافق هسته با تهران وسوسه انگیز است.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، محمد جواد ظریف،وزیر امور خارجه ایران روز هفدهم فوریه با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین دیدار و گفتگو خواهد کرد. روز هیجدهم فوریه نیز دیپلمات هایی از کشورهای موسوم به 1+5 با همتایان ایرانی خود گرد هم خواهند آمد.



این نخستین دور مذاکرات در پی موافقت نامه موقت ژنو است که دو ماه پیش، وارد مرحله اجرا شد. بر اساس این توافق، فعالیت برنامه هسته ای ایران به مدت شش ماه کاهش پیدا کرد و در مقابل، هفت میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده این کشور آزاد شد. با آنکه تا کنون بیش از یک صد هیئت تجاری از زمان روی کار آمدن حسن روحانی از ایران دیدن کرده اند، اما تا دسترسی شرکت های خارجی به بازار ایران هنوز راهی طولانی در پیش است.

گری سیمور که تا سال گذشت مشاور باراک اوباما در امور کنترل تسلیحات بود می گوید بعید به نطر می رسد در خلال یک سال آینده توافق جامعی به دست آید. وی گفت : "آمریکا خواستار محدودیت های جدی در زمینه برنامه هسته ای ایران است، اما ایران تا کنون هیچ تمایلی برای پذیرش این محدودیت ها از خود نشان نداده است".

گفتگو برای حل اختلاف درباره برنامه هسته ای ایران که یک دهه ادامه داشته است ،در پی گفتگوی تلفنی اوباما با حسن روحانی در سپتامبر گذشته شتاب گرفت. گفتگوی تلفنی 15 دقیقه ای روسای جمهوری ایران و آمریکا که نخستین گفتگو در این سطح بین مقامات دو کشور از سال 1979 میلادی به این طرف می باشد، زمینه را برای دستیابی به توافق هموار کرد.

هم باراک اوباما و هم حسن روحانی، اکنون تحت فشار کسانی چون نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و تندورها در ایران قرار دارند که درباره ارزش و اعتبارچنین توافقی تردید دارند.

به گفته گری سیمور که اکنون پژوهشگر دانشگاه هاروارد و ریاست گروهی به نام " اتحاد علیه ایران هسته ای" را که مقر آن در نیویورک است بر عهده دارد، آمریکا و متحدانش از ایران می خواهند تاسیسات زیر زمینی غنی سازی فوردو را تعطیل کند، ساخت راکتور آب سنگین اراک را کنار بگذارد و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را نیز محدود کند.

ایران میزان همکاری های خود با بازرسان بین المللی را افزایش داده و اعلام کرده آماده است دامنه فعالیت راکتور اراک و برنامه غنی سازی اورانیوم را محدود کند. با این حال، ایران به شدت در برابر طرح تعلیق همه فعالیت های غنی سازی هسته ای مقاومت می کند.

امیر محبیان از "مرکز مطالعات راهبردی آریا" در تهران در مصاحبه ای تلفنی گفت: " خود اوباما گاهی اوقات اظهار نظر هایی می کند که مقامات ایران را نگران می سازند. آنها از برچیدن، سخن به میان می آورند. این گونه سخنان نشان می دهد که چه سناریویی در راه است که می تواند زیانبار و خطرناک باشد".

موافقت نامه موقت که موجبات لغو برخی از تحریم ها در زمینه قطعات یدکی خودرو و هواپیما، فلزات گرانبها و محصولات پتروشیمی را فراهم آورده است، می تواند در صورت توافق جدید بین دو طرف در ماه ژوئیه ابعاد گسترده تری پیدا کند.

ایران در خلال سه ماه گذشته، میزبان هیئت های تجاری اروپا و دیگر کشورها از سراسر جهان بوده است. هیئت هابی از ترکیه، ایتالیا و فرانسه از ایران دیدن کرده اند. روحانی در جریان حضور خود در همایش مجمع جهانی اقتصاد در داووس در ماه گذشته تلاش کرد شرکت های خارجی از جمله کریستوفر مارجری، مدیر اجرایی شرکت توتال را برای بازگشت به ایران تشویق کند.

هنریش ماتی، مدیر موسسه " تحلیل های نظامی خاور نزدیک و خلیج" که دفتر آن در بروکسل است می گوید: این شرکت ها و دیپلمات های تجاری، از فرصت پدید آمده در پرتو موافقت نامه موقت برای یافتن جای پا دوباره در بازار ایران با شتباب روانه این کشور شده اند. نگرانی از اینکه مبادا در رقابت با دیگران، عقب بمانند ،باعث خواهد شد تا آنها مرزها و محدویت های تعیین شده برای ارتباط با ایران را نایده بگیرند.

اوباما در کنفرانس خبری مشترک خود با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در11 فوریه در واشنگتن به شرکت ها از نزدیک شدن بیش از حد به ایران هشدار داد. وی گفت: " شرکت ها می توانند برای تجارت با ایران و برای عقب نماندن از دیگران پس از امضاء موافقت نامه نهایی تلاش کنند. اما باید خطر این کار را به جان بخرند،چون ما همچون یک تن آجر روی سر آنها خراب خواهیم شد".

وزارت خزانه داری آمریکا روز ششم فوریه اعلام کرد شماری از شرکت ها از جمله شرکت های آلمانی، سوئیسی ، ترک و اماراتی را به علت نقض تحریم ها مجازات کرده است.

محبیان گفت: " فشار شرکت ها در کشورهایی که متحد آمریکا هستند برای ورود به بازار ایران افزایش یافته و موانع روانی از میان رفته اند و این می تواند موهبتی برای ایران باشد".

فرانسوا نیکولو، سفیر پیشین فرانسه در تهران می گوید بعید است که شرکت های اروپایی پیش از دستیابی به توافق نهایی هسته ای با ایران، خود را به از سرگیر تجارت با این کشور متعهد کنند.

وی گفت: "تحریم ها، هر گونه تجارت و سرمایه گذاری در ایران را منع می کنند و این نکته ای است که مقامات تجاری فرانسه که به تازگی از تهران دیدار کردند به خوبی از آن آگاهند".

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که ریاست هیئت مذاکره کننده این کشور را در گفتگوهای هسته ای در وین بر عهده خواهد داشت در جلسه پرسش و پاسخ سنای آمریکا گفت تلاش های ایران برای جذب شرکت های خارجی به جای اینکه آمریکا و متحدانش را زیر فشار قرار دهد ،خود ایران را برای دستیابی به توافق نهایی زیر فشار قرار داده است.

سفیر پیش فرانسه در تهران گفت: " تا کنون مذاکره کنندگان ایرانی نیروی محرکه و پیش برنده مذاکرات بوده اند. آنها می خواهند به گفتگوها شتاب ببخشند".