کد خبر: ۲۷۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۹

امن‌ترین شهرهای جهان از نگاه اکونومیست

شهر توکیو پایتخت ژاپن به عنوان پرجمعیت‌ترین کلان‌شهر جهان با 92 از 100 امتیاز در کل بالاترین رتبه را در فهرست اکونومیست به خود اختصاص داده است و پس از آن نیز سنگاپور و اوساکا با 91.5 و 90.9 امتیاز قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ هفته نامه اکونومیست چاپ لندن، امن‌ترین شهرهای جهان در سال 2019 را براساس چهار شاخص معرفی کرد که دو شهر توکیو و اوساکا ژاپن در کنار سنگاپور در این فهرست جایگاه اولین‌ها را اشغال کردند.

واحد اطلاعات نشریه اکونومیست گزارشی با عنوان «فهرست شهرهای امن 2019» منتشر کرد که 60 شهر جهان را براساس 57 معیار که ذیل چهار شاخص «امنیت دیجیتال»، «امنیت بهداشتی»، «امنیت زیرساخت» و «امنیت فردی» دسته‌بندی شده‌اند، دربرمی‌گیرد.

براساس گزارش هفته‌نامه اکونومیست چاپ لندن، توکیو در سال ۲۰۱۹ با ۹۲ امتیاز امن‌ترین شهر جهان شناخته شده است.

اکونومیست گفته است که یافته‌های این گزارش محصول تحقیق و مصاحبه‌های عمقی با کارشناسان رشته‌های مرتبط بوده و زیر هر یک از شاخص‌ها 60 شهر جهان به ترتیب برخورداری از معیارهای مربوطه فهرست شده اند.

در این فهرست شهرهای توکیو و اوساکا ژاپن در کنار سنگاپور جایگاه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند و چند شهر آمریکایی، اروپایی و چینی نیز در جایگاه‌های پایین‌تر قرار گرفته‌اند.

مقام اول تا سوم در امنیت دیجیتال به ترتیب به توکیو، سنگاپور و شیکاگو رسید و واشنگتن دی‌سی جایگاه چهارم را در اختیار گرفت. شهرهای لس آنجلس و سانفرانسیکو آمریکا نیز به صورت مساوی پنجمین شهر در این شاخص هستند.

دو شهر اوساکا و توکیو ژاپن به ترتیب اول و دوم در شاخص امنیت بهداشتی هستند و سئول مقام سوم را دارد. آمستردام و استکهلم در اروپا نیز به صورت برابر در جایگاه چهارم قرار دارند.

جایگاه اول و دوم شاخص امنیت زیرساخت نیز به دو شهر آسیای شرقی اختصاص دارد. سنگاپور و اوساکا به ترتیب در این جایگاه‌ها هستند. بارسلونا در اسپانیا مقام سوم را دارد و باز یک شهر آسیایی دیگر که توکیو است در جایگاه چهارم است. مقام پنجم نیز متعلق به مادرید اسپانیا است.

سنگاپور یک مقام اول دیگر نیز دارد که مربوط به شاخص امنیت فردی است. مقام‌ها دوم تا پنجم این شاخص شهرهای کپنهاگ پایتخت دانمارک، هنگ کنگ در چین، توکیو و ولینگتون پایتخت و دوم شهر پرجمعیت نیوزیلند هستند.

شهر توکیو پایتخت ژاپن به عنوان پرجمعیت‌ترین کلان‌شهر جهان با 92 از 100 امتیاز در کل بالاترین رتبه را در فهرست اکونومیست به خود اختصاص داده است و پس از آن نیز سنگاپور و اوساکا با 91.5 و 90.9 امتیاز قرار دارند.

این سه شهر در دو گزارش پیشین اکونومیست در سال‌های 2015 و 2017 نیز سه جایگاه اول را کسب کرده بودند.

در گزارش اکونومیست عنوان شده که نام چهار شهر که در فهرست شهرهای امن جهان در سال ۲۰۱۷ وجود داشت در گزارش سال ۲۰۱۹ حذف شده است. این چهار شهر آتن، جده، دوحه و تهران هستند.

بر پایه این گزارش، در عوض نام چهار شهر کپنهاگ، دبی، لاگوس و باکو به فهرست شهرهای امن افزوده شده است.

اکونومیست می‌گوید که با اولویت یافتن مسائلی همچون تروریسم و تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر، گردآورندگان این فهرست توانایی یک شهر در بازیابی خود پس از فجایع طبیعی یا ایجادشده به دست انسان‌ها را نیز در معیارها درنظر گرفته‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که اگرچه ثروت یک شهر تاثیر چندانی بر امنیت آن ندارد، اما شهرهای کشورهای در حال توسعه مقام‌های پایین‌ترین نسبت به کشورهای توسعه یافته در این گزارش کسب کرده‌اند./ایرنا