کد خبر: ۲۷۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۱

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حتمی است

یک کارشناسی نظامی مصری بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را حتمی برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «السید خضر» کارشناس نظامی مصری و رئیس جمعیت دوستی مصر و سوریه در گفتگو با روسیا الیوم با اعلام اینکه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حتمی است، تصمیم این اتحادیه در تعلیق عضویت دمشق در سال ۲۰۱۱ را اشتباه عنوان کرد.

وی گفت: این تصمیم با پروتکل و منشور اتحادیه عرب که ماده دوم آن بر حفظ استقلال و حاکمیت کشورهای عضو در مقابل هرگونه تجاوز تاکید دارد، مغایر بود.

این کارشناس نظامی همچنین گفت که طبق ماده هشتم میثاق اتحادیه عرب، اعضا باید به حاکمیت یکدیگر احترام گذاشته و متعهد شوند که هیچ اقدامی در راستای تغییر حکومت‌ها انجام ندهند و اقدام برخی اعضای اتحادیه عرب در راستای براندازی دولت سوریه و تهدید تمامیت ارضی آن مخالف قوانین اتحادیه عرب است.

خضر همچنین افزود که این تصمیم شکاف عمیقی را در سازوکار اقدام عربی مشترک ایجاد کرد و تهدید مستقیمی برای امنیت ملی کشورهای عربی بود که توازن قدرت در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس را با خلل مواجه کرد.

این کارشناس نظامی مصری در عین حال تصریح کرد که با توجه به شرایط موجود وقت آن رسیده است که اتحادیه عرب مسیر خود را تصحیح کند و برای نجات سازوکار اقدام عربی مشترک و حفظ وحدت در مقابل خطر نفوذ نیروهای منطقه ای و بین المللی در مقابل تمام تهدیداتی که امنیت آنها را تهدید می کند به منشور خود عمل کند./مهر