کد خبر: ۲۷۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۰

مبلغ معروف به دلیل انتقاد از بن‌سلمان دستگیر شد

یک مبلغ معروف عربستانی که چندی پیش از ولیعهد سعودی انتقاد کرده بود بازداشت شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مأموران سعودی روز چهارشنبه «عمر المقبل» مبلغ معروف سعودی و استاد دانشگاه «القصیم» را به علت انتقاد چندی پیش وی از سازمان موسوم به «هیأت سرگرمی» سعودی بازداشت کردند.

صفحه توئیتری «معتقل الرأی» که به زندانیان سیاسی و عقیدتی در عربستان می‌پردازد با اعلام این خبر نوشت که دولتمردان سعودی باید توضیح دهند که با استناد به کدام قانون کسی که از «هیأت سرگرمی» انتقاد می‌کند را باید بازداشت کرد.

دکتر «عبدالله العوده» پسر «سلمان العوده» روحانی معروف عربستانی که از دو سال گذشته در زندان به سر می‌برد، نیز بازداشت «عمر المقبل» را نشانه ادامه سرکوب و بازداشت‌های خودسرانه تمامی افراد مأثر در جامعه دانست.

او تأکید کرد: «بازداشت عمر المقبل نشان داد، تیمی که پدر من را بازداشت و ترور خاشقچی را برنامه‌ریزی کرد؛ همچنان پرونده‌های امنیتی را مدیریت می‌کند.»

«عمر المقبل» روز یکشنبه گذشته در انتقاد از سازمان «هیأت سرگرمی» گفته بود: «ما مخالف سرگرمی نیستیم، بلکه می‌گوییم باید سخن و عمل طبق ضوابط شرعی باشد. ما مخالف بی هویت شدن جامعه و ذبح حیا به بهانه سرگرمی هستیم.»

انتقاد مبلغان دینی و مفتی‌ها از هیأت سرگرمی سعودی در سال‌های گذشته، بسیاری از آنها را روانه زندان کرده است.

هیأت سرگرمی سعودی با نام «هیئه الترفیه» در هفتم می ۲۰۱۶ تأسیس شد و از مهم‌ترین اقدامات محمد بن سلمان در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ محسوب می‌شود. همان سال دولت سعودی از اختیارات هیأت امر به معروف و نهی از منکر بعنوان یک نهاد دینی کاست و آن را از بازداشت افراد منع کرد.

اقدامات این نهاد جدید تا کنون اعتراض بسیاری از مبلغان دینی سعودی را برانگیخته است. اقداماتی که اغلب برخلاف سنت و رسوم جامعه عربستان قلمداد می‌شود. برگزاری «دیسکو حلال» و دعوت از خواننده‌های غربی برای شرکت در کنسرت‌های موسیقی و برگزاری جشنواره «موسم جده» از جمله این اقدامات است./مهر