کد خبر: ۲۷۳۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۸

اف بی آی: فقط نام یک مقام سعودی مرتبط با حملات ۱۱سپتامبر را فاش می‌کنیم نه همه اطلاعات آن را

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا موافقت کرده است تا فقط نام یک مقام سعودی را که به عاملان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ کمک کرده بود، منتشر کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر در شکوائیه‌ای عربستان سعودی را متهم کرده‌اند که به هماهنگی آن حملات کمک کرده است. آن‌ها ماه‌هاست که دولت آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند اطلاعات موجود در این زمینه را منتشر کند.

این خانواده‌ها اخیرا در نامه‌ای به ترامپ نوشتند که انتشار این اطلاعات کمک می‌کند تا آن‌ها «سرانجام تمام حقیقت را بدانند و عربستان سعودی را پای میز عدالت بیاورند.»

«اداره تحقیقات فدرال» آمریکا (اف. بی. آی) گفت: با توجه به «ماهیت استثنایی این پرونده» صرفا نام یک مقام سعودی را که بیش از همه تحت تعقیب بوده است، منتشر می‌کند، اما سایر اطلاعات را انتشار نمی‌دهد.

حدود سه هزار نفر در حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی و پنتاگون کشته شدند. پانزده نفر از ۱۹ نفری که با ربودن هواپیما و کوبیدن آن به برج‌های سازمان تجارت جهانی و ساختمان پنتاگون این حملات را رقم زدند، سعودی بودند، اما عربستان مدعی است که در این اقدام تروریستی نقشی نداشته است.

اف. بی. آی پیشتر تحقیقاتی در خصوص سه فردی که در کالیفرنیا به دو نفر از هواپیماربایان و عاملان آن حملات به نام‌های «فهد التمیری» و «عمر البایومی» کمک کرده بودند، انجام داد. این سه فرد در یافتن خانه، گرفتن گواهینامه رانندگی و سایر موضوعات به این دو نفر کمک کرده بودند.

بنا به گزارش اف. بی. آی و اسنادی که در اختیار کنگره آمریکاست، التمیری و البایومی با دولت عربستان مرتبط بوده‌اند. التمیری در یک مرکز وابسته به عربستان در شهر «کولور» کالیفرنیا فعالیت می‌کرد. همچنین گفته می‌شود که البایومی نیز افسر اطلاعاتی سعودی‌هاست.

نام نفر سوم منتشر نشده، اما گفته می‌شود که وی به البایومی و التمیری دستور داده بود تا به هواپیماربایان کمک کنند.

پیشتر یک خلاصه چهار صفحه‌ای از گزارش اف. بی. آی منتشر شده بود، اما خانواده‌های قربانیان خواستار متن کامل این گزارش شده‌اند.

تصمیم تازه آمریکا در مورد انتشار نام یک مقام سعودی در حالی است که قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول بر روابط واشنگتن و ریاض سایه انداخته است.

خاشقچی ۵۹ ساله، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نشریه واشنگتن پست، دوم اکتبر سال گذشته (۱۰ مهرماه ۱۳۹۷) برای انجام امور اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما هرگز از آن خارج نشد.

خاشقچی از معروف‌ترین معارضان سعودی بود که بنا به گزارش‌های نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در قتل وی نقش مستقیم داشته است.

انتظار می‌رود با توجه به نزدیک بودن سالگرد قتل خاشقچی بار دیگر عربستان سعودی تحت فشار افکار عمومی جهانی قرار بگیرد.

پس از قتل خاشقچی بسیاری از مقام‌های اروپایی و آمریکایی مواضع تندی علیه عربستان اتخاذ کرده و خواستار اجرای اقداماتی از جمله تحریم فروش سلاح به ریاض شدند. جنگ علیه یمن نیز از جمله عواملی بود که باعث شدت یافتن فشار‌ها بر عربستان شد./ایرنا