کد خبر: ۲۷۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۰

درد وحشتناکی که پوشیدن لباس تنگ به جان‌تان می‌اندازد

فرناز المعی نژاد، متخصص فیزیوتراپی درباره درد لگن هنگام راه رفتن اظهار کرد: این درد در هر سنی دیده می‌شود، دلایلی زیاد می‌توانند درد لگن در هنگام راه رفتن را ایجاد کنند که به محل درد و سایر نشانه‌های همراه آن بستگی دارد.

علل اولیه بروز درد در لگن هنگام راه رفتن
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ او بیان کرد: از علل اولیه بروز درد در لگن هنگام راه رفتن می‌توان به التهابات مفصلی اشاره کرد. انواع مختلف التهابات مفصلی در هر سنی می‌توانند مفصل لگن را درگیر کنند، آسیب‌های قدیمی مفصل لگن در ایجاد التهاب این مفصل در سنین بالاتر نقش دارند، ورزشکارانی که ورزش رزمی را به شکل حرفه‌ای انجام می‌دهند اغلب مستعد ابتلا به التهاب مفصل لگن و زانو هستند، در سنین میانسالی و سالمندی هم التهاب مفصل لگن در بروز درد در لگن هنگام راه رفتن یا دویدن نقش دارد.

این متخصص فیزیوتراپی افزود: از شایع‌ترین و مهم‌ترین التهاب‌های مفصلی که درد لگن هنگام راه رفتن را ایجاد می‌کند، می‌توان به روماتیسم مفصلی جوانان که در کودکان و نوجوانان بسیار شایع است، آرتروز که در سالمندان بسیار مشاهده و به علت ساییدگی و تخریب غضروف مفصلی ایجاد می‌شود، روماتیسم مفصلی که مفاصل مختلف را در بدن درگیر می‌کند، اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات، آرتریت پسوریاتیک که مفاصل و پوست را درگیر می‌کند و و آرتریت عفونی که التهاب همراه با عفونت در مفصل است، اشاره کرد.

او تأکید کرد: آسیب‌های مفصلی و ضربه‌ها هم از دیگر علل اولیه بروز درد در بدن هنگام راه رفتن یا دویدن هستند، آسیب مفصل لگن به دنبال ضربه یا استفاده زیاد از مفصل، با ایجاد التهاب در بافت‌های اطراف آن مانند استخوان‌ها، کپسول‌های مفصلی، رباط‌ها و تاندون‌ها درد در هنگام راه رفتن در لگن را ایجاد می‌کنند، استخوان‌های مفصل لگن به دلایل مختلف مانند پوکی استخوان، شکستگی، عفونت، سرطان مغز استخوان و تومور‌های استخوانی در هنگام راه رفتن دردناک می‌شوند.

این متخصص فیزیوتراپی تصریح کرد: گرفتاری اعصاب منطقه از دیگر علل اولیه بروز درد در لگن هنگام راه رفتن یا دویدن است، درگیری عصب سیاتیک در مبتلایان به کمر درد، گرفتاری عصب پوستی در قسمت خارجی ران بر اثر چاقی، محکم بستن کمربند، پوشیدن لباس‌های تنگ و ایستادن‌های طولانی مدت مواردی هستند که به علت گرفتاری اعصاب در هنگام راه رفتن مفصل لگن را دردناک می‌کنند.

المعی نژاد گفت: تغییر و به هم خوردن راستای طبیعی استخوان‌ها و مفاصل هم علت اولیه دیگر بروز درد در لگن هنگام راه رفتن یا دویدن است، این عارضه ضعف عضلات اطراف لگن، بد راه رفتن، صافی کف پا و مشکلات مفصل مچ پا و زانو با ایجاد فشار نا‌به‌جا در مفصل لگن یا به هم خوردن راستای طبیعی استخوان‌ها و مفاصل، فشار در مفصل لگن و درد در هنگام راه رفتن را به همراه دارند.

درمان درد لگن هنگام راه رفتن
او تصریح کرد: درمان با توجه به عامل ایجاد کننده درد در مفصل متفاوت است، در بسیاری از موارد فیزیوتراپی با کاهش درد و التهاب و تقویت عضلاات اطراف مفصل لگن، زانو و عضلات مرکزی ثبات دهنده به کاهش درد لگن هنگام راه رفتن کمک می‌کند.

این متخصص فیزیوتراپی بیان کرد: اگر درد لگن هنگام راه رفتن بیش از ۲ هفته طول بکشد، افراد باید به پزشک مراجعه کنند تا با معاینه مفصل، انجام رادیوگرافی و سایر تکنیک‌های تشخیصی عامل بروز درد شناسایی و درمان شود.

نکاتی که برای کاهش درد لگن هنگام راه رفتن باید به آنها توجه کنیم
المعی نژاد افزود: افراد باید برای کاهش درد لگن هنگام راه رفتن کفش راحت بپوشند که مفصل مچ پا را حمایت کنند، پوشیدن لباس راحت و گشاد به ویژه در ناحیه پایین تنه ضروری است، افرادی که در مفصل زانو یا مچ پا به ناراحتی دچار هستند، باید با مشورت پزشک یا فیزیوتراپیست خود از زانوبند یا مچ بند طبی سنتی استفاده، اشخاص باید از راه رفتن و ایستادن طولانی مدت روی سطوح سخت هم پرهیز کنند، کسانی که هنگام راه رفتن در لگن درد شدید دارند باید با مشورت پزشک یا فیزیوتراپیست از عصا استفاده کنند.

او افزود: افراد برای کاهش درد لگن هنگام راه رفتن باید ارتفاع میز مطالعه و کار خود را بالا بیاورند تا هنگام نشستن مجبور نشده روی لگن خود خم شوند، اشخاص باید تا زمانی که درد لگنشان به طور کامل بهبود پیدا نکرده است، از کوهنوردی یا بالا رفتن از پله خودداری کنند، افراد همچنین باید از نشستن روی سطوح سفت مانند صندلی‌های چوبی یا مبل‌های راحتی بسیار نرم پرهیز کنند، بنابراین افراد باید روی مبل یا صندلی بنشینند که بتوانند راحت در آن جابجا شوند و خیلی در آن فرو نروند.

ورزش‌های تقویتی و کششی مناسب برای درمان درد لگن هنگام راه رفتن یا دویدن
این متخصص فیزیوتراپی تأکید کرد: در تمرین نخست فرد باید یک پایش را به شکل ضربدری روی پای دیگر بیندازد و پای زیرین را در شکم جمع کند و به مدت ۱۰ ثانیه آن را در این وضعیت نگه دارد، این تمرین باید برای هر پا، سه بار تکرار شود.

او تصریح کرد: در تمرین دوم فرد باید مطابق تصویر کنار دیوار بایستد و پایی را که سمت دیوار است به پشت پای مقابل ببرد و لگن خود را به دیوار نزدیک کند و آن را ۱۰ ثانیه در این وضعیت نگه دارد، این تمرین باید سه بار تکرار شود.

این متخصص فیزیوتراپی گفت: در تمرین سوم شخص باید با پا‌های صاف به پهلو بخوابد به گونه‌ای که شانه، لگن و مچ پا در یک امتداد باشند سپس به آرامی پایش را با زانوی صاف بلند کند و تا ۳ شماره در این وضعیت نگه دارد، این حرکت باید برای هر پا، ۱۵ بار تکرار شود.

المعی نژاد ادامه داد: در تمرین چهارم فرد باید به پشت بخوابد و یک پایش را با زانوی صاف از زمین بلند کند و پس از سه شماره آن را پایین بیاورد، این حرکت باید برای هر پا، ۱۵ مرتبه تکرار شود.

او افزود: در تمرین پنجم فرد باید حرکت پل را انجام دهد به این صورت که در حالی که زانوهایش خم است به آرامی قسمت نشیمنگاه را از زمین بلند کند، پنج شماره آن را در این وضعیت نگه دارد سپس قسمت نشیمنگاه را روی زمین بگذارد، این تمرین باید پنج بار تکرار شود.

المعی نژاد یادآوری کرد: در تمرین ششم فرد باید در حالت ایستاده یک پایش را از زانو خم کند و از پشت مچ پایش را بگیرد و آن را به سمت بالا و عقب بکشد و ۱۰ شماره پایش را در این وضعیت نگه دارد، این تمرین باید برای هر پا، سه مرتبه تکرار شود./باشگاه خبرنگاران