کد خبر: ۲۷۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۳۱

ترامپ زیر میز مذاکره زد/ آیا آمریکا منتظر دستور سعودی برای حمله به ایران است؟

درحالی که تحولات ماه اخیر امیدواری‌ها را نسبت به احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بیشتر کرده بود، یک مقام دولت ایالات متحده مدعی شد رییس جمهور این کشور معتقد است ایران مقصر اصلی حمله به تاسیسات نفتی عربستان است. این ادعا در حالی مطرح شده که ترامپ پیش از آن گفته بود آماده دستور عربستان برای حمله به مسبب حادثه تاسیسات نفتی است.
درحالی که تحولات ماه اخیر امیدواری‌ها را نسبت به احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بیشتر کرده بود، یک مقام دولت ایالات متحده مدعی شد رییس جمهور این کشور معتقد است ایران مقصر اصلی حمله به تاسیسات نفتی عربستان است. این ادعا در حالی مطرح شده که ترامپ پیش از آن گفته بود آماده دستور عربستان برای حمله به مسبب حادثه تاسیسات نفتی است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در حالی که تحولات ماه گذشته بسیاری از کارشناسان و مقامات را به سمت احتمال مذاکره مستقیم سران دو کشور آمریکاو ایران در حاشیه نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سوق داده بود، دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده شب گذشته در توییتر خود اظهارات پیشینش درباره تمایل به مذاکره بدون پیش شرط با ایران را پس گرفت و از احتمال حمله به ایران در صورت درخواست عربستان خبر داد!

اظهار نظر توئیتری ترامپ در حالی منتشر شده که هفته گذشته جان بولتون به دلیل اختلاف نظر‌هایی که با رییس جمهور آمریکا در امور ایران داشت، اخراج شد.
 
ترامپ درباره اخراج بولتون گفت: با او دربارۀ بسیاری از مسائل از جمله ایران و کره شمالی اختلاف نظر داشتم؛ از جان خواستم استعفا بدهد و او هم این کار را کرد.
 
جان بولتون مشاور امنیت ملی ضد ایران ترامپ بود که بسیاری از سیاست‌های دولت علیه ایران را هدایت میکرد. اخراج او از منظر بسیاری از رسانه ها، به منزله تلاش آمریکا برای قانع کردن حسن روحانی جهت نشستن پشت میز مذاکره با آمریکا تلقی شده بود.
 
تحولات یک ماه گذشته از سفر غیرمنتظره ظریف وزیر خارجه ایران به فرانسه همزمان با نشست گروه هفت در این کشور آغاز شد و با اظهارنظر های ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه، ترازوی ظن احتمال مذاکره ایران و امریکا را به سمت یقین سنگین تر کرد. مکرون در جریان این کنفرانس خبری نسبت به مذاکره قریب الوقوع میان سران کشورهای ایران-فرانسه-آمریکا ابراز امیدواری کرده بود ترامپ نیز بر این امیدواری صحه گذاشته بود.

تغییر لحن ناگهانی ترامپ


رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه ۲۵ شهریور توئیتی منتشر کرد که به‌نظر می‌رسد آن‌چه در ماه‌های اخیر در مورد تمایل به انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط با رهبران ایران منتشر شده است را رد می‌کند یا نادرست می‌داند.

دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: «[رسانه‌های]اخبار جعلی می‌گویند که من تمایل دارم با ایران "بدون پیش‌شرط" دیدار کنم. این یک شرح غلط است (مثل همیشه!)».
 
او در اولین واکنش رسانه ای خود به حمله پهپادی حوثی ها به عربستان نیز به طور ضمنی مدعی شد مقصد این حادثه را میشناسد و منتظر  درخواست کمک عربستان برای حمله متقابل به مقصر حادثه است.
 
سوال اینجاست که چه تحولی در این فاصله رخ داده است؟
 
حمله پهپادی روز شنبه حوثی‌های یمن به دو تاسیسات کلیدی نفتی در عربستان سعودی منجر به نابودی تاسیساتی شده که بیشترین تولید نفت جهان را برعهده دارد. حوثی‌ها مسئولیت این حمله را برعهده گرفته اند، اما پیکان اتهامات آمریکا به سمت ایران نشانه رفته است.
 
مایک پمپئو روز گذشته در توییتر خود ایران را متهم کرد که در حملات اخیر دست داشته است.
 
او گفته بود: شاهدی دال بر اینکه این پهپاد‌ها و حملات از سوی یمن انجام گرفته شده باشد وجود ندارد.
یکی از مقامات دولت ترامپ به‌ای بی سی نیوز گفته ایران تعداد قابل توجهی موشک کروز و بیش از ۲۰ پهپاد را از سرزمین خودش به سمت تاسیسات کلیدی نفتی عربستان نشانه رفته است.
 
این مقام دولت ترامپ پا را از ادعا‌های پمپئو هم فراتر گذاشته و گفته اینکه حوثی‌ها مسئولیت حمله را بر عهده گرفته اند دروغ است. این حملات کار ایران بوده. حوثی‌ها مسئولیت کاری را برعهده گرفته اند که نکردند.
 
ترامپ در توییتر خود با اشاره به حمله به تاسیسات نفتی عربستان نوشت: خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته. دلایلی برای این باور هست که می‌دانیم کار چه کسی بوده، ما بسته به تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آن‌ها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!
 
این مقام دولت ترامپ به‌ای بی سی گفته: رییس جمهور کاملا میداند که ایران مقصر حادثه بوده، اما میخواهد سعودی‌ها اعلام کنند آیا به کمک آمریکا نیاز دارند یا خیر؟
 
منتقدان این تهدید ترامپ را مورد اعتراض قرار داده اند. جاستین آماس نماینده ایالت میشیگان در توییتر خود نوشت: در قانون اساسی ما قدرت اعلان جنگ با کنگره است نه رییس جمهور و به ویژه نه عربستان سعودی! ما به دستور قدرت‌های خارجی وارد جنگ نمی‌شویم.
 
کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی نیز در باره این تهدید رییس جمهور استدلال‌هایی را در رابطه با ادعای آمریکا درباره بمباران ایران به بهانه حمله حوثی‌ها به عربستان مطرح کرد.
 
در یک رشته توییت اطلاعاتی را درباره درگیری‌های یمن منتشر کرد و نوشت: درگیری بین عربستان و یمن به سال ۱۹۳۲ و زمانی که شاه تازه کار سعودی سرزمین یمن را در جنگی که بر اثر اختلافات مرزی رخ داده بود گرفت بر میگردد. سعودی‌ها سعی کرده اند در همه این مدت در امور داخلی یمن نفوذ داشته باشند.
 
او در ادامه نوشت: حوثی‌ها قبیله‌ای شیعه در شمال یمن هستند که مذهب زیدی دارند. در دهه ۱۹۸۰ سعودی‌ها در اقدامی سعی کردند وهابیت سنی را وارد منطقه حوثی‌ها کنند و به این ترتیب جناح بندی‌هایی در جامعه حوثی‌ها شکل بدهند... حوثی‌ها مقاومت کردند... در دهه ۲۰۰۰ میلادی دولت‌های مورد حمایت عربستان در یمن ۶ جنگ را علیه شورشی‌های حوثی کلید زدند. بوش با بیشتر این جنگ‌ها مخالف بود و معتقد بود کمپین‌های ضد حوثی بیشتر آسیب زننده اند به ویزه اینکه ایران کمک به حوثی‌ها را شروع کرده بود.
 
مورفی در ادامه نوشت: در این جنگ‌ها قدرت نظامی حوثی‌ها رشد کرد... در سال ۲۰۱۵ حوثی‌ها صنعا را گرفتند و عربستان و امارات جنگ تمام عیار علیه حوثی‌ها را به راه انداختند. از سال ۲۰۱۵ تا کنون درگیری‌های این دو طرف تلفات قابل توجهی به جای گذاشته و فاجعه‌ای بشری با ۱۰۰ هزار کودکی که از گرسنگی و بیماری کشته اند را به بار اورده است.
 
او در ادامه نوشت: در این مدت حوثی‌ها به سمت ایران گرایش پیدا کردند. ایرانی‌ها هیچ روابطی شبیه به کنترل و فرماندهی حوثی‌ها ندارند بلکه نفوذشان هر روز با ادامه این جنگ بر حوثی‌ها بیشتر شده است. شاید پهپاد‌های حوثی‌ها از ایران امده باشد. در طول زمان سعودی‌ها تعداد زیادی از شهروندان غیر نظامی حوثی را کشته اند و بنابراین حوثی‌ها هم حملاتی را علیه عربستان انجام دادند.
 
مورفی با نادیده گرفتن حمایت‌های آمریکا از عربستان در جنگ علیه یمن در پایان مدعی شد: سعودی‌ها از دهه ۸۰ حوثی‌ها را به حاشیه رانده اند و از دهه ۲۰۰۰ با آن‌ها جنگیده اند. شاید دست ایرانی‌ها و حوثی‌ها به خون آلوده باشد، اما آمریکا نباید بخشی از این فاجعه بشود.