کد خبر: ۲۷۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۱

۱۶درصد بارداری‌ها، بالای ۳۵ سال اتفاق می‌افتد

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت در خصوص وضعیت فرزندآوری در کشور، گفت: در بین سال‌های 60 تا 70 به طور متوسط دو میلیون نوزاد به دنیا آمد که این رقم در سال 94 یک میلیون و 600 هزار نوزاد بود که برای جبران این کمبود باید ازدواج‌های کشور 10 درصد افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سید حامد برکاتی در همایش آموزشی توجیهی همکاری بین دستگاهی در مشاوره های هنگام ازدواج با اشاره به دغدغه‌ حوزه سلامت در خصوص جمعیت، با اشاره به اینکه جمعیت کشور به شدت رو به پیری است، افزود: با توجه به آمارها، متوسط رشد جمعیت سالانه کشور از حدود 2.46 درصد در سال 65 به 1.24 درصد در سال 95 کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که شاخص باروری TFI که بیانگر حفظ ترکیب جمعیت است در کشور ما کمتر از 1.9 درصد است، اظهار کرد: این میزان می‌نمایاند که برای حفظ ترکیب جمعیت کشور، باید بطور متوسط هر زن در سن باروری حداقل دو فرزند به دنیا بیاورد.

وی افزود: جمعیت کودکان کشور نیز کاهش یافته اما جمعیت سالمند در طی سال‌های اخیر رشد 20 درصدی داشته و 9.2 درصد از جمعیت کشور بالای 65 سال هستند.

برکاتی با اشاره به وضعیت مطلوب کشور در خصوص جمعیت سنین کار، اظهار کرد: 69.5 درصد کل جمعیت کشور در سن اشتغال هستند که یک موهبت برای کشور محسوب می‌شود اما برای این قشر باید شغلی ایجاد کرد تا ظرفیت‌هایشان مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده توسط سازمان WHO در حوزه جمعیت، بیان کرد: ژاپن تنها کشوری است که در سال 2015 دارای جمعیت سالمند بالای 30 درصد بوده و بر اساس این بررسی‌ها، جمعیت سالمند ایران نیز کمتر از 10 درصد کل جمعیت است اما طبق پیش بینی‌های انجام شده توسط این سازمان، در سال 2050، 30 درصد جمعیت ایران سالمند می‌شوند.

وی درخصوص روند ازدواج در کشور، اظهار کرد: آمار ازدواج‌ها در سال‌های 86 تا 97 روند کاهش داشته این درحالیست که طلاق با افزایش روبه رو بوده است، سن ازدواج در پسران حدود 28 سال و در دختران 24 سال است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در این خصوص تشریح کرد: به طور متوسط اولین فرزند بعد از 4.4 سال بعد از ازدواج و فرزند دوم نیز 5.5 سال بعد از فرزند اول به دنیا می‌آید و 16 درصد بارداری‌ها نیز در کشور بالای 35 سال اتفاق می‌افتد./ایسنا