کد خبر: ۲۷۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۵۰

پنتاگون: ریاض بگوید حمله از کجا آغاز شده است

سخنگوی پنتاگون پنجشنبه از گفتن اینکه ایران مبدأ حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی بوده خودداری کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «جاناتان هافمن»، سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حمله به «آرامکو» از ایران انجام شده گفت: «ما می‌خواهیم سعودی‌ها اعلام کنند که این حملات از کجا انجام شده‌اند.» هافمن گفت دولت آمریکا نمی‌خواهد قبل از تحقیقات سعودی‌ها در این باره اظهارنظر کند.

هافمن علی‌رغم این، در ادامه گفت: «همه شواهد حاکی از آن هستند که ایران به نوعی [در حمله به آرامکو] نقش داشته است.»

سخنگوی پنتاگون در بخش دیگری از ادعاهای خود گفت هدف سیاست‌های امریکا جلوگیری از درگیری در خاورمیانه (غرب آسیا) و بازگرداندن این کشور به «نظم قاعده‌مدار بین‌المللی» است.

پنتاگون گفت ارتش آمریکا در حال رایزنی با عربستان سعودی جهت یافتن راه‌هایی با هدف کاستن از تهدیدها علیه این کشور از مرزهای شمالی است.

شنبه هفته پیش (۲۳ شهریورماه) «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه هرگونه سندی مدعی شد که این ایران و نه یمنی‌ها بوده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داده‌اند. او دیروز (چهارشنبه) وارد شهر جده، واقع در غرب عربستان سعودی شد و مورد استقبال «ابراهیم العساف»، همتای سعودی‌اش قرار گرفت. پامپئو در این سفر با «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد و وزیر دفاع سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

با اینحال مقامات ایران هرگونه مشارکت در این عملیات پهپادی را رد کرده‌اند. «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه) درباره اتهامات مقامات آمریکایی درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان گفت: «۵ سال است یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها با پشتوانه کشورهای غربی مرتکب جنایات جنگی بسیاری در یمن شدند و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی یمن برای متوقف کردن این جنایات واکنش داشته باشند»./فارس