کد خبر: ۲۷۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۷

درگیری‌های قومی در سودان جنوبی ۱۱ کشته داشت

خبرگزای "دِپِ آ"ی آلمان روز یکشنبه از جوبا گزارش داد که درگیری های قومی طی شب گذشته در جنوب سودان جنوبی 11 کشته 14 زخمی برجای گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ یک مقام امنیتی سودان جنوبی اعلام کرد که با بالا گرفتن اختلافاتی که به تازگی بین ساکنان دو قبیله بزرگ این منطقه بر سر زمین های زراعی حائل دو قبیله، طی چند روز اخیر نزاع سختگی میان آنها در گرفت که در اخرین این منازعات شب گذشته 11 تن کشته و 14 نفر نیز زخمی شدند.

جان مَلیث تیوُپ" کمیساریای امنیتی منطقه "نیانگ" در جنوب این کشور در یک گفت وگوی تلفنی به این خبرگزاری، از احتمال افزایش تعداد تلفات از میان مجروحانی خبر داد که گرچه به بیمارستان منتقل شدند، اما پیش بینی می شود شدت جراحات حاصله موجب شود چند تن از آنها نیز زنده نمانند.

اختلافات قومی در این کشور تازه جدا شده از سودان واحد به قدری زیاد است که وضعیت اجتماعی و سیاسی و در واقع انسانی را در این کشور تازه تاسیس بسیار شکننده کرده است.

در واقع پس از آنکه "سالوا کی یر میاردیت" رئیس جمهوری سودان جنوبی که از قبیله "دینکا" معاون خود "ریک ماشار" از قوم "فنوئر" را از دولت اخراج کرد، دوران جدیدی از خشونت ها در این کشور آغاز شد.

این کشور از دو سال پس از استقلال از سودان درگیر جنگ قومیتی است، جنگ و درگیری هایی که تجاوز به عنف در آنها یک پدیده عادی و یک سلاح جنگی معمولی به حساب می آید.

اولین درگیری های جنگ داخلی در سودان جنوبی در سال 2013 آغاز شد و این کشور در عین حال با بحران دیگری به نام "قحطی و بحران انسانی" نیز روبرو است، چون تعداد کثیری از جمعیت این کشور خسته از این درگیری ها و قحطی ها با سختی زیاد راهی کشورهای دیگر می شوند.

پناهجویان اهل سودان جنوبی بعد از سفری سخت و گذر از مسیرهای صعب‌العبور وارد دیگر کشورهای جنگ‌زده و فقیرآفریقا می‌شوند تا شاید سرانجام بعد از گذر از دریای مدیترانه بتوانند به اروپا برسند.

یکی از این کشورهای سر راه این مهاجران جمهوری آفریقای مرکزی است که خودش سال‌هاست دستخوش مبارزه گروه‌های مسلح برای به دست آوردن کنترل این کشور است. نیمی از جمعیت این کشور تنها با کمک‌های بشر دوستانه روزگار می‌گذرانند.

فقط شهر "ابو" در جنوب شرقی جمهوری آفریقای مرکزی میزبان حدود ۲۰۰۰ پناهجوی سودان جنوبی است که در اردوگاه‌های پناهجویان سازمان ملل متحد اسکان دارند./ایرنا