کد خبر: ۲۷۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۰

مقام سابق کاخ سفید: عربستان ضعیف‌تر از آن است که وارد جنگ با ایران شود/ وقت آن رسیده که اطرافیان ترامپ از مقام خود کناره‌گیری کنند/ تصاویری که از حمله آرامکو دیدم حیرت‌انگیز است

گری سیک، مقام سابق کاخ سفید با تاکید بر اینکه عربستان و آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند، تصمیمات ترامپ را عامل تنش‌های کنونی دانست و گفت: وقت آن رسیده است که اطرافیان ترامپ که در مورد برجام به وی مشاوره می‌دادند و مدام به او گفتند که ایران در حال نقض برجام است و عامل خروج از برجام بودند، از مقام خود کناره‌گیری کنند.
گری سیک (Gary Sick) تحلیل‌گر آمریکایی در حوزه مسائل خاورمیانه و استاد دانشگاه کلمبیا است. گری سیک در دوره ریاست جمهوری فورد ، کارتر و ریگان به عنوان کارمندان شورای امنیت آمریکا مشغول خدمت بود. وی در دوران انقلاب ایران و بحران گروگانگیری اصلی‌ترین دستیار کاخ سفید در امور ایران بود و نویسنده دو کتاب در مورد روابط آمریکا و ایران است. سیک کاپیتان (بازنشسته) در نیروی دریایی ایالات متحده است، وی از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ معاون امور بین‌الملل در بنیاد فورد بود. سیک دارای مدرک دکترای علوم سیاسی در دانشگاه کلمبیا است. وی مدیر اجرایی یک پروژه تحقیقاتی بین‌المللی در مورد تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در خلیج فارس است که با پشتیبانی تعدادی از بنیادهای اصلی در دانشگاه کلمبیا در حال انجام است. وی همزمان تدوین پنج کتاب در مورد خلیج فارس که توسط این پروژه منتشر شده است را بر عهده داشته است.

وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌های اخیر و حمله به تاسیسات آرامکو بیان کرده است.

درگیری نظامی با ایران منطقی نیست

عربستان هم خواهان درگیری نظامی با ایران نیست

گری سیک در ابتدا با اشاره به فشار حداکثری آمریکا علیه ایران و ادعای مقام‌های کاخ سفید درباره حمله به آرامکو گفت: اگرچه که ترامپ با انتقادهای زیادی روبه‌‌رو شده است به این دلیل که برای اقدام نظامی منتظر اجازه عربستان است. اما من معتقدم که این تصمیم درستی است؛ چراکه ترامپ دنبال حمله نیست. عربستان نیز خواهان درگیری نظامی با ایران نیست؛ چراکه درگیری نظامی با ایران منطقی نیست. امارات متحده هم متوجه قدرت ایران شده است؛ برای همین هم از روند درگیری نظامی با ایران خارج شد و گفت‌و‌گو با ایران را شروع کرد همچنین امارات از یمن خارج شد تا در درگیری با ایران نباشد.

حملات اخیر ضعف سعودی‌ها را آشکار کرد

عربستان ضعیف‌تر از آن است که با ایران و یا متحدان آن وارد جنگ شود

وی در ادامه تاکید کرد: عربستان حامی افزایش فشار اقتصادی بر ایران است اما نمی‌خواهد در یک درگیری نظامی با ایران وارد شود. حملات اخیر به آرامکو نشان داد که عربستان بسیار آسیب‌پذیر است و توان درگیری و ورود به یک درگیری نظامی با ایران را ندارد، عربستان ضعیف‌تر از آن است که با ایران و یا نیروهای وابسته به ایران وارد درگیری شود. چنین درگیری‌هایی توانایی‌ها و تاسیسات عربستان را نابود می‌کند.

عربستان باید بداند اگر با آمریکا برای حمله به ایران همراه شود، اولین اتفاقی که رخ می دهد این است که ایران به صنایع نفتی عربستان حمله می‌کند و این تاسیسات نابود می‌شود. مقام‌های عربستانی نمی‌خواهند که در مقابل ایران ضعیف باشند اما این را هم می‌دانند که در صورتی که از موضع قدرت با ایران برخورد کنند، در روزهای آینده به مفهوم واقعی ضعیف خواهند شد.

اطلاعات ما در مورد عامل اصلی حمله به تاسیسات آرامکو کامل نیست

توانایی‌های دشمنان عربستان را خیلی دست کم  گرفته بودیم

وی در مورد با توجه به اعلام انصارالله که مسئولیت این حمله بر عهده گرفته است، به نظر شما چه کسی این حملات را علیه آرامکو انجام داده است، گفت: ما نمی‌دانیم چه کسی این اقدام را صورت داده است اطلاعات ما کامل نیست. اما تصاویری که دیدم حیرت‌انگیز است سلاح‌های پیشرفته‌ای در این حمله به کار گرفته شده است. چیزی که مشخص است این است که ما تا کنون توانایی‌های دشمنان عربستان را خیلی دست کم  گرفته بودیم.

سیک در ادامه گفت: آمریکا می‌تواند ایران را مورد حمله قرار دهد اما عواقب چنین حمله‌ای گریبان کشورهای متحد آمریکا مانند عربستان و امارات را خواهد گرفت. این کشورها که از خروج ترامپ از برجام خوشحال بودند، باید از خودشان بپرسند آیا ترامپ کسی است که از آنها در درگیری با ایران حمایت کند؟ حداقل واکنش ترامپ در حمله به پهپاد که این را نشان نمی‌داد و به نظر نمی‌رسد ترامپ قابل اعتماد باشد.

مشاوران ترامپ هم از پیش‌بینی‌ناپذیری او خسته شده‌اند

ترامپ در ماه‌های قبل از انتخابات درگیر جنگ با ایران نمی‌شود

سیاست ترامپ باعث کاهش تعهدات برجامی ایران شده است

وی در ادامه به تناقض‌های ترامپ در سیاستش در مورد ایران پرداخت و گفت: ترامپ قابل پیش‌بینی نیست اما در ماه‌های قبل از انتخابات خواهان ورود به جنگی دیگر نیست. این تناقض‌ها در مورد ایران وجود دارد معلوم نیست که او خواهان تداوم فشار بر ایران است و یا خواهان تعامل با ایران است. این نوع سیاست باعث شده است که ایران تعهدات برجامی خود را کاهش دهد. ترامپ واقعا غیرقابل پیش‌بینی است حتی عواقب تصمیم‌های خود در مورد ایران را هم نمی‌داند همچنین مشاوران او نیز از پیش‌بینی‌ناپذیری ترامپ خسته شده اند او عادت کرده بحرانی ایجاد کند و بقیه آن را حل کنند.

تنش‌های کنونی حاصل خروج از برجام است

این مقام سابق کاخ سفید همچنین در مورد برجام گفت: به نظر تنش‌های کنونی نتیجه خروج از برجام است و الان وقت آن رسیده است که اطرافیان ترامپ که در مورد برجام به وی مشاوره می‌دادند و مدام به او گفتند که ایران در حال نقض برجام است و عامل خروج از برجام بودند، از مقام خود کناره‌گیری کنند