کد خبر: ۲۷۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۵

سازمان ملل: بن‌سلمان باید عذرخواهی کند

گزارشگر سازمان ملل تأکید کرد که مسئولیت پذیری باید به صورت پذیرش رسمی قتل، تقدیم عذرخواهی و ایجاد اطمینان جهت عدم تکراری این حادثه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی به اظهارات «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی مبنی بر اینکه خود را مسئول قتل «جمال خاشقجی» روزنامه عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول دانسته است، واکنش نشان داد.

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی با انتشار پیامی به اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مبنی بر اینکه خود را مسئول قتل جمال خاشقجی دانسته است، واکنش نشان داد.

کالامارد در این پیام که به مناسبت نخستین سالگرد قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و ستون نویس واشنگتن پست در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول منتشر کرد، در اعتراض به اظهارات ملک بن سلمان مبنی بر اینکه دستور قتل خاشقجی را نداده اما به عنوان ولیعهد کشورش خود را مسئول می داند، گفت :این اظهارات نشان می دهد این قتل مذکور به عنوان قتل دولتی به رسمیت شناخته شده است. این قتل تحت نظارت یک مسئول دولتی صورت گرفته است. ولیعهد عربستان سعودی برای اینکه قتل مذکور را از خود دور نگه دارد، رنج‌های بزرگی می کشد. تا کنون دولت عربستان سعودی نیز برداشت‌های من مبنی بر مسئول بودن دولت این کشور در قتل خاشقجی و وقوع اعدام فراقضایی را رد کرده بودند.

وی همچنین با ابراز ناراحتی خود ناشی از اظهارات مذکور ملک بن سلمان، گفت: مسئولیت پذیری باید به صورت پذیرش رسمی قتل، تقدیم عذرخواهی و ایجاد اطمینان جهت عدم تکراری این حادثه باشد. کاری که یک رئیس دولت باید انجام دهد، این است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین تاکید کرد: هر چند که بن سلمان قبول ندارد میان طراحان و عاملان این قتل ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با برنامه «60 دقیقه» شبکه تلویزیونی پی.بی.اس آمریکا که هفته گذشته ضبط شده و دیروز منتشر شد، در ارتباط با قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و ستون نویس واشنگتن پست در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول گفته بود دستور قتل خاشقجی را نداده اما به عنوان ولیعهد کشورش خود را مسئول می داند.

بنبراین گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌ پست دوم ماه اکتبر 2018 به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد.

ریاض در تاریخ 20 اکتبر قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تأیید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر در داخل کنسولگری «فوت» کرده و 18 شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

دادستانی کل استانبول ترکیه 31 اکتبر سال گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ قبلی خفه و کشته شده است./جماران