کد خبر: ۲۷۵۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۶

از دستور ویژه دکتر حسین زاده برای حل مشکلات اقتصادی تا پرداخت حقوق کارگران هپکو در بسته خبری بانک ملی ایران

از دستور ویژه دکتر حسین زاده برای حل مشکلات اقتصادی تا پرداخت حقوق کارگران هپکو در بسته خبری بانک ملی ایران در هفته ای که گذشت، مدیرعامل بانک ملی ایران برای حل مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی، دستور ویژه صادر کرد. همچنین مقرر شد بانک ملی ایران برای پرداخت حقوق معوقه کارگران هپکو، 150 میلیارد ریال به این شرکت تزریق کند.

دستور ویژه مدیرعامل بانک ملی ایران برای حل مشکلات فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر محمدرضا حسین زاده که امروز در جمع صنعت گران، استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی این استان حضور داشت با بیان این که خراسان رضوی یکی از استان های پیشرو در حوزه تولید است، گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری فرمودند و ما باید از همه ظرفیت های برای تحقق این شعار استفاده کنیم.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک این استان در کشور و منطقه، خاطرنشان کرد: خوشبختانه فعالان اقتصادی خراسان رضوی تعامل خوبی با بانک ملی ایران دارند و میزان معوقات بانکی ما در این استان بسیار پایین است که این نشان دهنده خوش حسابی مردم این استان است.

حسین زاده این روند را باعث دلگرمی کارکنان بانک ملی ایران خواند و تأکید کرد؛ چنین فرایندی به پرداخت تسهیلات بیشتر به فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه ها در راستای رونق تولید خواهد انجامید.

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به این که نظام بانکی به ویژه بانک ملی ایران همواره حامی تولید، ایجاد اشتغال و صادرات کشور است، اظهار کرد: طبیعی است که در این مسیر ممکن است مشکلاتی هم بروز کند، اما من برای حل مشکلات فعالان اقتصادی استان دستور ویژه صادر کرده ام.

حسین زاده همچنین با تقدیر از خدمات کارکنان اداره امور شعب استان خراسان رضوی تأکید کرد: نوع خدمت رسانی بانک ملی ایران در استان باعث رضایت فعالان اقتصادی شده و از این رو اختیارات بیشتری به مدیران استان تفویض خواهد شد تا پروژه های این استان با سرعت بیشتری پیش بروند.

در این جلسه، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از حضور مدیران ارشد بانک ملی ایران در استان خراسان رضوی، به افزایش نرخ بیکاری در این استان اشاره کرد و گفت: قطعاً حل این مسئله به همکاری بانک ها نیاز دارد. وی افزود، با توجه به حضور بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) در مشهد و حضور زائران فراوان در این استان، خدمت به مشهد، خدمت به همه ایران است.

 سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که در جلسه با مدیرعامل و مدیران ارشد بانک ملی ایران، تصمیمات خوبی برای کمک به رونق اقتصادی استان اتخاذ شد، ابراز امیدواری کرد که با تفویض اختیارات بیشتر به استان، رونق تولید در این استان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

فعالان اقتصادی، اعضای اتاق بازرگانی و کارشناسان حوزه های استارت آپی نیز در این جلسه ضمن بیان دغدغه های و مشکلات خود، بر لزوم حمایت نظام بانکی از اقدامات توسعه محور تأکید کردند.

مدیرعامل بانک ملی ایران همچنین در نشست دیگری که با حضور جمعی از اصناف و بازاریان استان خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن استماع صحبت ها و مشکلات حاضران، بر حمایت هر چه بیشتر از اصناف و بازاریان این استان تأکید کرد و به مسائل مطرح شده آنها پاسخ داد.

در این نشست ها که عیسی زاده مدیر امور حوزه مدیریت و روابط عمومی، یزدان پناه مدیر امور مجلس، معقول مدیر امور شعب منطقه ۲ و واقفی رئیس اداره کل تحقیقات بانک نیز در آن حضور داشتند، محمود شایان عضو هیأت مدیره، محسن امین زارع معاون امور ارزی و بین الملل، علی موسوی زاده مدیر امور اعتباری و حسن مونسان رئیس اداره امور شعب خراسان رضوی بانک ملی ایران؛ پس از ارایه مطالبی، به سوالات و مسائل حاضران پاسخ دادند.

 


167 هزار گره گشایی در بانک کارگشایی فقط در 5 ماه ابتدای سال

بانک کارگشایی به منظور رفع نیازهای فوری و ضروری متقاضیان، بیش از یک هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه در پنج ماه ابتدای سال جاری پرداخت کرده است.

بانک کارگشایی از واحدهای تابعه این بانک می باشد که جهت نیازهای ضروری متقاضیان در ازای ترهین طلاآلات، تسهیلات قرض الحسنه اعطا می کند.

این بانک در مدت مذکور تعداد 167 هزار و 990 فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بالغ بر یک هزار و 721 میلیارد ریال به متقاضیان تخصیص داده است.

همچنین تعداد 27 هزار و 566 فقره تسهیلات جعاله به ارزش دو هزار و 293 میلیارد ریال پرداخت شده است.

بانک کارگشایی در سال گذشته نیز تعداد 507 هزار و 636 فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بیش از پنج هزار و 173 میلیارد ریال و تعداد 66 هزار و 871 فقره تسهیلات جعاله به ارزش پنج هزار و 453 میلیارد ریال پرداخت کرده است.

میزان تسهیلات قرض الحسنه برای هر نفر حداکثر یک فقره سند 20 میلیون ریالی در ازای ترهین 100 گرم طلا در هر قرارداد و تسهیلات جعاله تا سقف 100 میلیون ریال در ازای ترهین 143 گرم طلا است.

مدت زمان باز پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و جعاله کارگشایی در یک قسط و حداکثر تا یک سال است.

شعبه مرکزی بانک کارگشایی در میدان محمدیه تهران قرار دارد. برای اطلاع از آدرس شعب این بانک می توانید به سایت بانک ملی ایران مراجعه کنید.

 


اقدامات بانک ملی ایران برای توسعه خیر جمعی در جامعه

اگر می خواهید کار خیری انجام دهید و به دنبال روشی مطمئن و بی دردسر هستید، می توانید نیت خیر خود را با اپلیکیشن بله، سامانه بام و اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی ایران عملیاتی کنید.

توسعه خیر جمعی و دست گیری از نیازمندان همواره یکی از دغدغه های مهم مدیران ارشد بانک ملی ایران بوده و به همین منظور نیز علاوه بر عمل به رسالت های خویش در مسئولیت های اجتماعی، به دنبال راهکاری برای برقراری ارتباطی امن و مطمئن با نیازمندان و همچنین سهولت خیرین بوده اند.

به همین منظور نیز شرایطی فراهم شد تا بانک به عنوان رابط میان خیرین و نیازمندان قرار گرفته و بدین ترتیب کمک های صورت گرفته در مسیر درست و به جا صرف شوند.

یکی از این روش ها سامانه «بام» است که با آن خیرین می توانند محل هزینه کرد مبالغ پرداختی را خودشان تعیین کنند.

در این روش، کاربر «بام» با استفاده از منوی «نیکوکاری» می تواند از میان 18 سازمان، یکی را برای واریز وجه در نظر بگیرد. از سوی دیگر، برخی سازمان ها مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) این امکان را فراهم کرده اند که خیرین حتی محل دقیق مصرف مبلغ به همراه استان مورد نظرشان را نیز انتخاب کنند.

در روش های سنتی پرداخت صدقات یا مبالغی که به منظور مصرف در امور خیریه در نظر گرفته شده است، خیرین مبلغ مد نظر را به صندوق یا مراکز مشخص ارائه کرده و محل مصرف آن را به نهاد مربوطه واگذار می کنند. با این حال سامانه «بام» امکان تازه ای را برای مشتریان بانک ملی ایران فراهم کرده است که از محل دقیق هزینه کرد کمک های خود مطلع شوند.

روش دیگری که بانک ملی ایران برای خیرین فراهم کرده پیام رسان «بله» است تا کاربران بتوانند در کمترین زمان و کاملا با انتخاب خود نیت خیرخواهانه شان را عملیاتی کنند.

در این پیام رسان یک بازو (ربات) طراحی شده که در آن کاربر می تواند به سادگی و فقط با چند کلیک، مقصد کار خیر خود را مشخص و وجه آن را به صورت آنلاین واریز کند.

کاربر ابتدا مقصد مورد نظر برای واریز وجه شامل پرداخت صدقه، اکرام ایتام در طرح محسنین، جشن رمضان، جشن عاطفه ها، جشن نیکوکاری، نذر، قربانی، اطعام و افطاری به نیازمندان، کمک به معیشت نیازمندان، کمک به جهیزیه و ازدواج نیازمندان، کمک به درمان نیازمندان، کمک به ساخت و تعمیر مسکن نیازمندان، کمک به اشتغال نیازمندان یا کمک به تحصیل نیازمندان را انتخاب می کند.

بازو سپس از کاربر می خواهد استان مورد نظر خود را تعیین کند. در این بخش کاربر می تواند یک استان را به منظور صرف مبلغ واریزی مشخص کرده و یا این موضوع را به سامانه واگذار کند. در ادامه این امکان وجود دارد که ترتیب زمانی واریز وجه به صورت فقط یک بار، روزانه، هفتگی یا ماهانه انتخاب شود.

مرحله نهایی نیز تعیین مبلغ است. پس از اتمام این مراحل، یک پیام پرداخت وجه برای کاربر ارسال می شود که با کلیک بر روی آن، امکان برداشت وجه از حساب تعریف شده در پیام رسان «بله» وجود خواهد داشت.

روش دیگر برای خیران، استفاده از اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با توجه به نیاز جوانان به خرید خانه است.

بانک ملی ایران این امکان را فراهم کرده که مشتریان با مشارکت در طرح ویژه مسکن، از تسهیلات خرید یا ساخت خانه استفاده کنند. این طرح بستر مناسبی برای بهره مندی خیرین از خدمات بانک است.

در این روش، خیرین می توانند با مشارکت در طرح ویژه مسکن، افتتاح سپرده کرده و از سود 10 درصدی آن استفاده کنند، اما پس از مدتی، اوراق حق تقدمی را که به حساب آنها تعلق گرفته به منظور حمایت از نیازمندان استفاده کنند.

این اوراق می تواند توسط خیرین در اختیار افراد نیازمند به تسهیلات مسکن قرار بگیرد و یا بانک ملی ایران آن را در اختیار نهادهای مرتبط قرار دهد. خیرین با این روش علاوه بر دریافت سود مادی، اجر معنوی بزرگی دریافت خواهند کرد، چرا که هر کدام از اوراق حق تقدم اهدایی می تواند در خرید خانه یک نیازمند مصرف شود.

 


آغاز فروش اوراق گواهی سپرده یک ساله در بانک ملی ایران

فروش اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری (عام) از فردا در شعب بانک ملی ایران آغاز می شود.

اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری (عام) الکترونیکی یک ساله مرحله دوم سال جاری از روز دوشنبه مورخ 98/7/8 به مدت پنج روز کاری تا پایان روز یکشنبه 98/7/14  در شعب بانک ملی ایران آغاز  خواهد شد.

گفتنی است این اوراق با نرخ سود علی الحساب 18 درصد سالانه و معاف از مالیات در شعب این  بانک فروخته می شود.

این اوراق قابل انتقال به غیر است و نرخ بازخرید، قبل از سررسید آن توسط بانک 10 درصد سالانه تعیین شده است.

فروش اوراق ضریبی از مبلغ یک میلیون ریال و تاریخ پرداخت سود آن آخرین روز هر ماه است که به صورت سیستمی به حساب معرفی شده از سوی مشتری واریز می گردد.

همچنین گواهی سپرده به صورت الکترونیکی است و برگه سپرده به مشتری تحویل نخواهد شد، لذا حفظ و نگهداری رسید گواهی صادره توسط مشتریان ضروری است.

 


تداوم سیاست حمایت از ازدواج جوانان در بانک ملی ایران

بانک ملی ایران در راستای حمایت از سیاست های دولت و تسهیل امر ازدواج جوانان، بیش از 127 هزار فقره وام قرض الحسنه ازدواج در شش ماه ابتدای امسال به متقاضیان پرداخت کرده است.

بر این اساس از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه تعداد 127 هزار و 555 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تخصیص یافته است که ارزش ریالی این تسهیلات به 40 هزار و 85 میلیارد و 472 میلیون ریال بالغ می شود.

در سال گذشته نیز بانک ملی ایران حدود 265 هزار فقره وام قرض الحسنه ازدواج به ارزش ریالی 41 هزار و 492 میلیارد و 768 میلیون ریال تخصیص داده است.

اکنون سقف وام قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین 30 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 60 ماه و نرخ چهار درصد کارمزد است.

متقاضیان به مدت دو سال (24 ماه) از تاریخ عقد، می توانند برای دریافت وام مذکور اقدام کنند و به هر یک از متقاضیان نیز صرفا یک مرتبه وام قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد.

 


وزارت اقتصاد تلاش می کند بنگاه‌های اقتصادی از نظر تامین مالی دچار مشکل نشوند

وزارت اقتصاد تلاش می کند بنگاه‌های اقتصادی از نظر تامین مالی دچار مشکل نشوندوزیر امور اقتصادی و دارایی درباره وضعیت رسیدگی به کالاهای رسوب شده در گمرکات با تاکید بر اینکه کالاهایی که در گمرکات هستند و اظهارنامه گمرکی ندارند، "رسوب" تلقی نمی‌شوند، خاطر نشان کرد: درباره کالاهایی که اظهارنامه گمرکی برای آنها پر شده باشد، به آن معنا، رسوبی در گمرکات وجود ندارد.

دکتر فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در زمینه حمایت از بنگاه های اقتصادی اظهار داشت: مجموعه تلاش‌های این وزارتخانه به این سمت می رود که بنگاه‌های اقتصادی از نظر تامین مالی دچار مشکل نشوند؛ در این زمینه وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس مجمع بانک‌ها، مقرر کرده تا همه طرح هایی که در آستانه بهره برداری قرار دارند، برای اعطای تسهیلات تکمیلی در اولویت قرار گیرند.

وی با تاکید بر اهمیت تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی گفت: در بازار بورس در حال روان‌سازی و تسهیل قوانین و مقررات به گونه‌ای هستیم تا بنگاه‌های بیشتری برای تامین مالی از ظرفیت این بازار استفاده کنند و از این طریق از نظر تامین مالی به بنگاه‌های تولیدی کمک شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت رسیدگی به کالاهای رسوب شده در گمرکات، خاطر نشان کرد: درباره کالاهایی که اظهارنامه گمرکی برای آنها پر شده باشد، به آن معنا، رسوبی در گمرکات وجود ندارد.

وی افزود: بحثی که امروز وجود دارد درباره واردکنندگانی است که در مهلت مقرر کار ترخیص کالاهای خود را انجام نداده اند و این کالاها شامل حدود یک هزار خودرو می‌شود.

دژپسند گفت: از نظر قانون و مقررات مقصر باقی ماندن بیش از یک‌هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور، واردکنندگان آنها هستند که در مهلت پیش بینی شده، اقدام به ترخیص نکرده‌اند و از جانب نهادهای حکومتی نیست و ترخیص برخی کالاهای دیگر نیز نیازمند دستور قضایی است.

وزیر امور اقتصادی و دارائی همچنین درباره کالاهایی که اظهارنامه گمرکی ندارند، گفت: کالاهای گروه چهار که واردات آنها ممنوع بوده، کالاهایی که ثبت سفارش نشده و همچنین کالاهایی که منشاء ارزی آنها تامین نشده است از جمله کالاهایی هستند که همچنان در پایانه های باری و گمرکات قرار دارند؛ بنابراین اظهارنامه گمرکی برای آنها پر نشده و بر این اساس کلمه رسوب به آنها اطلاق نمی‌شود.

 


برگزاری جشنواره ویژه پذیرندگان شرکت پرداخت الکترونیک سداد

برگزاری جشنواره ویژه پذیرندگان شرکت پرداخت الکترونیک سدادجشنواره ویژه پذیرندگان شرکت پرداخت الکترونیک سداد از اول مهر ماه آغاز شد.

در این جشنواره شرکت پرداخت الکترونیک سداد که از ابتدای مهر ماه با شعار «این پوز، پز دادن داره» آغاز شده است  و تا پایان سال جاری ادامه دارد،تمامی پذیرندگان می توانند از طریق کارتخوان یا اپلیکیشن پالس شرکت کرده و با کسب امتیاز از جوایز ویژه ی آن بهره مند شوند.

حضور پذیرندگان در این جشنواره منوط به ارسال درخواست از طریق کارتخوان یا اپلیکیشن پالس می باشد .

پذیرندگان با زدن دکمه F1 دستگاه کارتخوان (پوز) وارد جشنواره می‌شوند. در این جشنواره هر تراکنش 1 امتیاز و هر یک میلیون کارکرد 2 امتیاز دارد.

پذیرندگان سداد می‌توانند با ارسال عدد 5 به 2000444 لینک دانلود پالس را دریافت کنند و از خدمات منحصربه فرد آن در مدیریت کسب و کار خود بهره‌مند شوند.

گفتنی است اطلاعات این جشنوارده در اینستاگرام شرکت پرداخت الکترونیک سداد درج می گردد و دارندگان کارتخوان بانک ملی ایران می‌توانند مراسم‌ قرعه‌کشی و آخرین اخبار جشنواره را در این صفحه دنبال کنند .

همچنین در هر ماه نتایج قرعه‌کشی به تفکیک استان ها و با اعلام نام پذیرنده و جایزه در وبلاگ سداد در بخش «جشنواره‌ها»  در دسترس است.

 


معاونت نظارت مالی و خزانه داری وزارت امور اقتصادی و دارایی از پرداخت 91 درصد اعتبارات عمرانی دولت در چهار ماهه نخست امسال خبر داد

گزارش معاونت نظارت مالی و خزانه داری وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اهم دستاوردهای یک ساله (شهریور 1397 تا مرداد 1398):پرداخت 91 درصد اعتبارات عمرانی در چهار ماهه ابتدای سال 1398 /ثبت 67 هزار و 450 فقره ملک و زمین دولتی در راستای اجرای پروژه مدیریت دارایی های دولت/کاهش دو هزار و 589 دستگاه خودروی دولتی به منظور صرفه جویی و کاهش هزینه های دولت/ انتشار 310 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی با هدف تسویه بدهی دولت به پیمانکاران طرف قرارداد دستگاه های اجرایی /افزایش هفت برابری میزان تسویه بدهی ها و مطالبات دولت در پایان مرداد سال

 معاونت نظارت مالی و خزانه داری وزارت امور اقتصادی و دارایی از پرداخت 91 درصد اعتبارات عمرانی دولت در چهار ماهه نخست امسال خبر داد.

معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، طی گزارشی در تشریح اهم دستآوردهای یک ساله وزارت امور اقتصادی و دارایی از شهریور 1397 تا مرداد 1398، با اعلام این خبر، همچنین از ثبت 418 هزار فقره اموال غیر منقول دولتی (زمین و ملک) در راستای اجرای پروژه مدیریت دارایی های دولت از سال 1394 تا کنون خبر داد که 67 هزار و 450 فقره آن طی یک سال اخیر صورت گرفته است.

 این گزارش، کاهش دو هزار و 589 دستگاه خودروی دولتی در راستای اجرای پروژه مدیریت دارایی های دولت را یکی دیگر از دستآوردهای یک ساله وزارت امور اقتصادی و دارایی عنوان کرده است.

 این گزارش با اشاره به انتشار معادل 193 هزار و 273 میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در سال 1397 از  انتشار 310 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی توسط معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور با هدف تسویه بدهی دولت به پیمانکاران طرف قرارداد دستگاه های اجرایی در سال 1398 خبر میدهد.

 گزارش معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، رقم تسویه بدهی ها و مطالبات دولت در پایان مرداد سال 1397 را معادل 50 هزار میلیارد ریال عنوان می کند که در راستای بهبود و رونق اقتصادی، با رشدی هفت برابری، در سال جاری به 354 هزار و 438 میلیارد ریال افزایش یافته است.

 این گزارش با تاکید بر اینکه، انتشار اوراق مالی اسلامی موجب اجرای سریع تر طرح های عمرانی، تعمیق بازار بدهی ها و تنوع ابزار های تامین مالی دولت به عنوان مهم ترین دستاوردهای این حوزه است، اعلام میدارد: در سال 1397 مجموعا معادل 384 هزار و 340 میلیارد ریال اوراق اسلامی مشتمل بر 30 هزار میلیارد ریال اوراق نقدی و 354 هزار و 340 میلیارد ریال اوراق غیر نقدی منتشر شده است.

 این گزارش، با تشریح اقدامات انجام گرفته در راستای نظام مند نمودن مدیریت بدهی های دولت، مواردی چون "احصاء و گزارش ارقام بدهی ها و مطالبات بخش عمومی"، "ثبت رویدادهای مالی که توسط دستگاه های اجرایی خاصی ثبت و گزارش نمی شوند"، "تهاتر بدهی ها و مطالبات دولت با صدور اوراق تسویه خزانه"، "انتشار اوراق بهادار اسلامی و تسویه بموقع تعهدات دولت بابت اصل و سود اوراق در سر رسید بدون یک روز تاخیر"،  و "راهبری اجرای حسابداری تعهدی" را به عنوان بخشی از دستاوردهای معاونت مذکور در این ارتباط، ذکر کرده است.

 گزارش با اشاره به اقدام معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در خصوص "تهیه صورت مالی تلفیقی دولت به استناد بند ب ماده (8) قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تهیه صورت های مالی تلفیقی در سطح بخش عمومی" به عنوان یکی دیگر از اقدامات خود در راستای نظام مند نمودن مدیریت بدهی های دولت، تصریح کرده است: این امر برای اولین بار دولت را قادر ساخته است تا گزارشی حاوی تراز نامه یا وضعیت مالی دولت (شامل دارایی ها، بدهی ها و ارزش خالص) و همچنین تغییر در وضعیت مالی خود ارائه کند.

 گفتنی است، بنا بر این گزارش، "توسعه سامانه تخصیص اعتبارات (سناب)"، "طراحی و اجرای سامانه جامع حسابداری خزانه"، "طراحی و پیاده سازی سامانه درخواست وجه الکترونیکی دستگاه های اجرایی"، "سامانه مدیریت حساب های بانکی برای انجام عملیات حساب های بانکی بدون مراجعه حضوری" و انتقال 22 هزار حساب بانکی به بانک مرکزی در راستای مدیریت نقدینگی" و"پرداخت حقوق کارکنان دولت با یکپارچه سازی نرم افزار حقوق و مزایای کارکنان" از جمله دیگر دستاوردهای معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در چارچوب پروژه هوشمند سازی عملیات مالی دولت (خزانه داری الکترونیکی) بوده است.

 


91 سال پرافتخار/گام های بلند بانک ملی ایران در راستای توسعه صنایع موادغذایی کشور

بانک ملی ایران همواره طی سال های گذشته در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و افزایش رونق تولید، گام های حمایتی بسیار بزرگ و مهمی در حوزه توسعه و رشد صنایع مختلف کشور از جمله صنایع مواد غذایی برداشته است.

با فعالیت شرکت خوشگوار به عنوان یکی از صنایع کلیدی و بزرگ در حوزه صنایع مواد غذایی کشور در استان خراسان رضوی و تامین مالی این واحد صنعتی توسط بانک ملی ایران، نیمی از نیاز آبمیوه، ماء الشعیر، نوشابه و آب آشامیدنی کشور تامین می شود.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تقویت توان اقتصاد شرکت های دانش بنیان و تکیه بر تولید صنعتگران داخل همواره مورد حمایت بانک ملی ایران بوده است تا زمینه خودکفایی، اشتغالزایی، افزایش تولید ناخالص ملی و جهش و شکوفایی اقتصاد کشورمان فراهم شود.

این واحد صنعتی با حمایت های بانک ملی ایران و با تکیه بر صنعتگران ماهر و متخصصان داخلی با دستیابی به دانش فنی، تکنولوژی پیشرفته، استاندارد های روز دنیا و تلاش و پشتکار موفق شده، خط تولید کارخانه را از 2 خط به 7 خط تولید برساند و زمینه اشتغال 500 نفر به صورت مستقیم و  سه هزار نفر را نیز به صورت غیرمستقیم فراهم کند.

با حمایت های به عمل آمده، ظرفیت تولیدی این کارخانه به دو میلیون بطری انواع محصولات در روز رسیده است که در حال حاضر هم این واحد تولیدی در صدد تنوع محصولات است.

با راه اندازی تولیدات جدید در این کارخانه، ضمن تکمیل زنجیره تولید و رفع کامل نیاز داخل، امکان صادرات و دستیابی به بازارهای منطقه نیز میسر شده است.

علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی بانک ملی ایران با بیان این که بانک ملی ایران رکود دار پرداخت تسهیلات به واحد های صنعتی و تولیدی جهت رونق تولید و اشتغالزایی در کشور است، اعلام کرد: با حمایت بانک‌ ملی ایران هیچ دغدغه‌ای برای تامین منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و زیر ساخت های اساسی در استان نداریم.

وی تاکید کرد: بر این اساس تاکنون چند هزار میلیارد ریال از سوی بانک‌ ملی ایران به  شرکت های دانش بنیان مستقر در استان اعطا شده که این میزان در سال‌های گذشته محدود بوده است اما با حمایت‌های انجام شده میزان پرداختی‌ها سال به سال در حال افزایش است.

بانک ملی ایران از جمله بانک‌هایی است که در هموارسازی تامین مالی صنایع کلیدی و زیر ساخت های اساسی در کشور، قدم‌های مناسبی را برداشته است. تامین سرمایه شرکت خوشگوار، از جمله نمونه‌های بارزی است که نقش سرمایه بانک ملی ایران در آن به این دلیل حائز اهمیت است که این شرکت در حوزه صنایع موادغذایی و آشامیدنی کشور را از واردات این محصولات بی نیاز کرده است.

بانک ملی ایران نقش چشمگیری در حمایت و تامین مالی طرح های مهم صنعتی کشور از جمله این شرکت طی سال های گذشته داشته است.

 


جلوه ای از عملکرد «ویژه و ممتاز» بانک ملی ایران در بازار ارز

بانک ملی ایران در کمک به تثبیت بازار ارز اقدامات ویژه ای انجام داده است، به طوری که این فعالیت ها توسط معاون نظارت بانک مرکزی در مجمع عمومی عادی سالانه بانک «ویژه و ممتاز» ارزیابی شد.

 این بانک تا کنون تلاش کرده از حداکثر توان خود برای جذب منابع سرگردان ارزی مردم استفاده و از سفته بازی های آسیب زا علیه منافع ملی جلوگیری کند.

اثر این فعالیت های را می توان در میزان جذب سپرده های ارزی بانک ملی ایران دید.

آن طور که اطلاعات موجود نشان می دهد، میزان جذب سپرده ارزی اشخاص در بانک ملی ایران طی سال گذشته به نسبت سال قبل آن صد در صد افزایش یافته است.

همچنین میزان سپرده های ارزی بانک ها نزد بانک ملی ایران در سال 1397 نسبت به سال قبل آن 62 درصد بیشتر شده است.

سپرده ارزی، روشی مطمئن برای مصون ماندن از نوسانات بازار ارز محسوب می شود. سپرده گذاران ارزی می توانند هر زمان که بخواهند اصل و سود سپرده خود را به همان اسکناس تودیعی دریافت کنند.

سپرده گذاری ارزی در بانک ملی ایران برای مقاطع زمانی یک ماهه، دو ماهه، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یک ساله ممکن است. حداقل مبلغ برای سپرده مدت دار ارزی معادل یک هزار دلار بوده و شرایط عمومی برای این حساب ها همانند افتتاح حساب ریالی است.

 


«پادکست» های بانک ملی ایران، پنجره ای نو به سوی مخاطبان

هشتم مهر ماه روز جهانی «پادکست» نامیده شده است؛ روزی که یکی از دستاوردهای بزرگ بشر پر مشغله امروز، گرامی داشته می شود.

 پس از آن که انسان ترجیح داد به جای استفاده از روزنامه، اخبار را از شبکه های اجتماعی دنبال کند و به جای خواندن کتاب کاغذی، فایل های متنی را روی صفحه تلفن همراه و تبلت ببیند، راهکار ساده تری هم برای مطالعه پیدا شد؛ مطالعه از راه «گوش»!

این روش جدید مطالعه را «پادکست» به انسان مدرن هدیه داد. گرچه از سالها پیش، شنیدن کتاب یا خبر توسط رادیو یا کتاب های صوتی ضبط شده در نوارهای کاست و سی دی ها رایج بود، اما با تولید گوشی های هوشمند و فراگیر شدن اینترنت، «پادکست» به یک راهکار رایج برای تولید و انتشار محتوا تبدیل شد.

اکنون کمتر سازمان بزرگی است که از این روش برای ارائه مطلب مد نظرش به مخاطب استفاده نکند.

بانک ملی ایران نیز به تازگی پادکست های تولیدی خود را در اختیار مخاطبانش قرار داده تا از این طریق آنها را به دنیای جدیدی وارد کند.

این «پادکست» ها در دو قالب «موج ملی» و «کافه داستان» منتشر می شوند.

«موج ملی» هر دو هفته یک بار به مرور سر خط خبرهای اقتصادی و بانکی، معرفی خدمات بانک، برگزاری مسابقه از میان خدمات بانک، بیان نکات جذاب و اتفاقات جالب حوزه بانکی و ... می پردازد .

قالب دوم «پادکست» های بانک ملی ایران با عنوان «کافه داستان»، روایت دنباله داری از خاطره خوانی یک نوه و پدربزرگ است؛ پدربزرگی که سال ها کارمند این بانک بوده و اکنون خاطراتش از زبان نوه اش خوانده می شود. این مجموعه داستان دنباله دار را به یاد قصه های دوست داشتنی و خاطره انگیز "ظهر جمعه"، در روزهای جمعه هر هفته از وبسایت بانک ملی ایران بشنوید.

 


بانک ملی ایران، ناجی کارگران هپکو

بانک ملی ایران برای پرداخت حقوق معوقه کارگران هپکو، 150 میلیارد ریال به این شرکت تزریق می کند.

 در پی بروز مشکلاتی در پرداخت حقوق کارکنان شرکت مهندسی راهسازی هپکو و تصمیم های اخذ شده در سطوح ارشد، مصوب شده است این بانک تسهیلاتی به ارزش 150 میلیارد ریال در اختیار شرکت قرار دهد.

این تسهیلات پس از دریافت وثیقه های لازم از قبیل سهام شرکت پرداخت خواهد شد. رقم در نظر گرفته شده معادل میزان نیاز اعلامی از طریق مدیران شرکت هپکو بوده است.

 


تاکید عضو هیات مدیره بانک ملی ایران بر رعایت الزامات ابلاغی بانک مرکزی

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران بر لزوم رعایت الزامات ابلاغی بانک مرکزی و نیز جلب رضایت مشتریان در شعب تاکید کرد.

ناصر شاهباز که در شعبه مستقل کاخ دادگستری حضور یافته بود، با بیان این که نرخ های اعلام شده توسط بانک مرکزی باید به دقت رعایت شود، ادامه داد: نباید جذب منابع به قیمت عدول از الزامات نهادهای بالادستی اتفاق بیفتد.

به گفته وی، ترازنامه شعب باید متعادل باشد، به طوری که امکان بهره مندی از خدمات بانکی برای همه مشتریان فراهم شود.

عضو هیات مدیره بانک ملی ایران همچنین لزوم احترام به مشتریان برای جلب رضایت حداکثری را یادآور شد و خاطرنشان کرد: مشتری، سرمایه ای اساسی برای بانک است و همه تلاش کارکنان باید این باشد که هیچ مشتری ناراضی از شعبه خارج نشود.

شاهباز همچنین ضمن حضور در بخش های مختلف این شعبه، از نزدیک در جریان فعالیت کارکنان قرار گرفت.

رئیس شعبه مستقل کاخ دادگستری نیز در جریان این بازدید، گزارشی از عملکرد شعبه ارائه کرد.

 


معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد خبرداد: صدور بیش از 30 هزار مجوز پس از راه اندازی کامل درگاه ملی

معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد خبرداد: صدور بیش از 30 هزار مجوز پس از راه اندازی کامل درگاه ملیمعاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد از صدور بیش از 30 هزار مجوز پس از راه اندازی کامل درگاه ملی مجوز های کشور طی مرداد سال 1397 تا مرداد ماه سالجاری خبر داد/ سهولت دریافت مجوز ها با حذف مجوز های کاغذی و حذف یا ادغام بیش از 600 عنوان مجوز توسط هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز ها/رتبه ایران در گزارش سال 2019 فضای کسب و کار به دلیل توسعه پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک، 45 پله ارتقاء یافته است/ ارتقای 29 پله ای رتبه ایران در نماگر ورشکستگی و پرداخت دیون به دلیل تصحیح اطلاعات بانک جهانی در خصوص مولفه نرخ بازستانی از جمله دیگر دستآوردهای یک ساله وزارت امور اقتصادی و دارایی از شهریور 1397 تا مرداد 1398 است.

معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد از صدور بیش از 30 هزار مجوز پس از راه اندازی کامل درگاه ملی مجوز های کشور طی مرداد سال 1397 تا مرداد ماه سالجاری خبر داد.

معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد طی گزارشی در تشریح اهم دستآوردهای یک ساله وزارت امور اقتصادی و دارایی از شهریور ماه  1397 تا مرداد 1398، به سهولت دریافت مجوز ها با حذف مجوز های کاغذی و حذف یا ادغام بیش از 600 عنوان مجوز توسط هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز ها اشاره نموده است.

این گزارش با تشریح محورهای نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار، "مقررات زدایی" و "ساماندهی نظام مجوز دهی کشور" را  به عنوان دو محور مهم در این خصوص معرفی و در همین راستا، کاهش مجوز های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به 15 عنوان، کاهش مجوز های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به 31 عنوان و تعیین کارمزد ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت بر مبنای قیمت تمام شده خدمات را از جمله نتایج اقدامات انجام شده در این خصوص عنوان کرده است.

بر این اساس، تسهیل فرآیند پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی املاک، ملغی نمودن بخشنامه های محدود کننده فعالیت فروشگاه های چند منظوره و زنجیره ای و صدور تمامی پروانه های کسب موضوع قانون صنفی از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت از جمله دیگر دستآوردهای فعالیت های انجام گرفته از سوی معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد در خصوص "مقررات زدایی" و "ساماندهی نظام مجوز دهی کشور" طی یک سال اخیر محسوب می شود.

به گزارش معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد، "برنامه ریزی به منظور ارتقای امتیاز کشور در شاخص جهانی"، "سهولت کسب و کار"، "ایجاد پنجره های واحد استانی کسب و کار" و "توانمند سازی بخش خصوصی" را به عنوان دیگر محورهای نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار کشور معرفی کرده است.

این گزارش با اشاره به تدوین بسته رونق تولید از سوی معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد، محورهای اصلی این بسته را شامل "توسعه بازارهای صادراتی"، "سیاست های ارزی برای رونق تولید"، "اصلاحات کوتاه مدت نظام بانکی و تقویت رویکرد بانکداری توسعه ای"، "توسعه بازار بدهی" و "شناسایی و رفع موانع کلیدی مخل کسب و کار" اظهار نموده است.

بر این اساس، ارتقای 45 پله ای رتبه ایران در گزارش سال 2019 فضای کسب و کار به دلیل توسعه پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک و ارتقای 29 پله ای رتبه ایران در نماگر ورشکستگی و پرداخت دیون به دلیل تصحیح اطلاعات بانک جهانی در خصوص مولفه نرخ بازستانی از جمله دیگر دستآوردهای یک ساله وزارت امور اقتصادی و دارایی از شهریور 1397 تا مرداد 1398 محسوب می شود.

 


معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تقدیم "برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی از سوی وزیر اقتصاد" به رییس جمهور خبر داد

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تقدیم "برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی از سوی وزیر اقتصاد" به رییس جمهور خبر دادمعاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تقدیم "برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی از سوی وزیر اقتصاد" به رییس جمهور خبر داد

 معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اعلام خبر تقدیم "برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی از سوی وزیر اقتصاد" به رییس جمهور، اظهار داشت: در این طرح، چالش های نظام بانکی در سه حوزه "مالی"، "ساختار" و "قوانین" مورد شناسایی قرار گرفته و متناسب با هر کدام، راهکارهایی برای حل آنها پیشنهاد شده است.

عباس معمار نژاد با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران  گفت: بانک ها در حوزه مالی مواجه با ناترازی های مختلف هستند که این امر نهایتا منتج به این شده که آنها مالک یکسری دارایی های مازاد، موهوم و منجمد باشند.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای پیشنهادی برای رفع این معضل، فروش اموال و دارایی ها و شرکت های زیر مجموعه بانک ها است، افزود: برای امسال برنامه ریزی شده است که بانک ها 60 هزار میلیارد تومان از این اموال را بفروشند از جمله بخشی از سهام شرکت گروه سرمایه گذاری امید به ارزش 22 هزار میلیارد تومان که از 22 مهر ماه در بورس عرضه خواهد شد.

معمارنژاد با یادآوری برخی واگذاری های انجام شده تا کنون در این حوزه اعلام کرد: از ابتدای سال 1397 تا کنون حدود 14 هزار میلیارد تومان از اموال بانک ها فروخته شده است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه بانک ها، در ابتدا، برای واگذاری اموال مازاد خود با مشکل فقدان چارچوب قانونی مواجه بودند گفت: برای حل این مشکل ما چارچوب لازم را تنظیم و مصوبه آن را هم از هیات دولت گرفتیم که بانک ها بتوانند از دستورالعمل های اجرایی پیش بینی شده در قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی برای قیمت گذاری، اخذ وجه، تقسیط وجوه و ... در واگذاری اموال خود استفاده کنند.

وی یکی دیگر از وجوه طرح پیشنهادی از سوی وزارت اقتصاد به رییس جمهور را کاهش و ادغام شعب زیانده  بانک ها به عنوان بخشی از دارایی های مالی منجمد آنها عنوان کرد و گفت: بر اساس برآورد ما، حدود 10 هزار شعبه بانکی مازاد در کشور وجود دارد که، با توجه به ملاحظات منطقه ای و اجتماعی، باید برای آنها تصمیم گیری شود و پیش بینی می کنیم از این محل 80 هزار میلیارد تومان دارایی بانک ها آزاد شود.

معمار نژاد یکی دیگر از موضوعات مطروحه در طرح پیشنهادی دکتر دژپسند به رییس جمهور را تعیین تکلیف بدهی دولت به بانک های دولتی خواند که در ستاد اقتصادی دولت مطرح و در صورت تصویب، از ظرفیت های بودجه سال 1398 و از طریق تبدیل بدهی ها به اوراق، بخشی از آنها پرداخت شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران، رقم بدهی دولت به بانک ها تا پایان سال 1397 را بر اساس آنچه سازمان  حسابرسی بررسی کرده، 107 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در ادامه، "اصلاح نرخ کارمزد خدمات بانکی" را با توجه به عدم تغییر نرخ آن طی چند سال گذشته، یکی دیگر از محورهای برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی عنوان کرد و ادامه داد: همچنین، بحث افزایش سرمایه بانک ها با توجه به ظرفیت های قانون بودجه و نیز بکارگیری روش هایی چون انتشار اوراق بهادار، از جمله دیگر موضوعات مطرح شده در برنامه مذکور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، "عدم تحقق حاکمیت شرکتی"، "غیر متمرکز بودن سیستم های بانک ها"، "اعتبار سنجی نامناسب مشتریان"، "بانکداری بنگاه ها"، "عدم پیاده سازی بانکداری دیجیتال"، "وجود قوانین و مقررات متعارض در حوزه بانکی" و ... را از جمله چالش های احصا شده در خصوص نظام بانکی کشور در برنامه تقدیمی از سوی وزیر اقتصاد به رییس جمهور عنوان و تاکید کرد: نباید هر سال تکالیف جدیدی برای بانک ها در نظر گرفت و در این شرایط، بار را بر دوش آنها سنگین تر کرد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد با اعلام اینکه در چهار ماهه ابتدای امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، مبلغ تسهیلات پرداختی بانک ها معادل 25 درصد افزایش یافته است، سهم سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از این تسهیلات را دارای افزایش 61 درصدی عنوان کرد.

معمار نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص گرفتن سود در ابتدای شروع اقساط بازپرداخت، از زوج های دریافت کننده وام ازدواج توسط برخی بانک ها، تاکید کرد: این کار در صورت وجود شواهد و مدارک، قطعا تخلف بوده و باید به آن رسیدگی شود.

معمار نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، میزان حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور در سال 1397 را 52 هزار میلیارد تومان و ضریب نفوذ آن را 2.4 درصد عنوان کرد و گفت: یگانه راه حل قطعی برخی تخلفات در صنعت بیمه کشور، حرکت به سمت پیاده سازی بیمه الکترونیکی و دیجیتال است و اینکه باید ارتباط میان  دستگاه های ذی مدخل در امر بیمه نیز به صورت الکترونیکی انجام گیرد.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به اینکه بودجه شرکت های دولتی باید یک ماه زودتر از تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس در تاریخ 15 آبان ماه، بسته شود اظهار داشت: یکی از تکالیفی که هیات مدیره بانک ها، بیمه ها و شرکت های دولتی در مجامع سالیانه خود به آن مکلف شده اند، تنظیم بودجه خود تا پایان مهر ماه و ارائه آن، جهت جمع بندی توسط سازمان برنامه و بودجه است.

وی با بیان اینکه بحث های "اطلاعاتی" در بودجه شرکت های دولتی، گسترده تر از قبل شده است، اظهار داشت: روز یکشنبه (فردا) جلسه ای داریم که آیتم های "اطلاعاتی" جدید تدوین شده از سوی سازمان برنامه و بودجه را به شرکت های دولتی ابلاغ خواهیم کرد.

معمار نژاد تعداد شرکت های مادر تخصصی کشور را بیش از 70 شرکت با حدود 370 شرکت زیر مجموعه عنوان کرد که دولت از زیر پنج درصد تا بالای 50 درصد در آنها دارای سهم است و بخش عمده آنها نیز زیانده هستند.

وی گفت: البته بخشی از دلایل زیانده بودن این شرکت ها به دلیل کارکرد آنها است؛ مثلا "شرکت بازرگانی دولتی" گندم را به نرخ بالاتر میخرد و آرد را با قیمت پایین تر به نانوایان میفروشد، بدیهی است که این شرکت، سود ده نخواهد بود.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی دلیل افزایش تعداد شرکت های زیانده دولتی در قانون بودجه کشور را شفاف تر شدن قوانین عنوان کرد و گفت: با رویه دولت مبنی بر شفاف تر شدن قانون بودجه، تعداد این شرکت ها در بودجه سال آینده، بیشتر هم خواهد شد.

معمار نژاد با اعلام اینکه حدود 600 شرکت دولتی، مشمول واگذاری هستند، در خصوص برخی شرکت های دولتی هنوز واگذار نشده اظهار داشت: در خصوص تعدادی از این شرکت ها، برخی دستگاه های دولتی عقیده دارند که چون در حال انجام وظایف حاکمیتی هستند، نباید واگذار شوند.

وی افزود: در این ارتباط ما کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دستگاه متولی شرکت، تشکیل داده ایم که پرونده این گونه شرکت ها را به لحاظ اینکه در حال انجام کارهای تصدی گری یا حاکمیتی هستند را بررسی کرده و اگر تشخیص داد که فعالیت های آنها از جنس حاکمیتی نیست، باید واگذار شوند.

 


خدمت رسانی کیفی با وجود کاهش کمی نیروی انسانی بانک ملی ایران

تعداد نیروی انسانی بانک ملی ایران با شیب ملایمی در حال کاهش است، اما این کاهش ناشی از چیست و چه اثری بر کارکرد بانک دارد؟

آن طور که صورت های مالی سال 1397 این بانک نشان می دهداد، تعداد کارکنان بانک از 34 هزار و 76 نفر در پایان سال 1396 به 32 هزار و 470 نفر در پایان سال گذشته رسیده است.

کاهش 4.71 درصدی کارکنان بانک ملی ایران را می توان ناشی از توسعه کم سابقه بانکداری الکترونیکی طی سال های اخیر دانست.

بانک ملی ایران علاوه بر توسعه ابزارهای فیزیکی بانکداری الکترونیک مانند دستگاه های خودپرداز، CSR، Cashless و ...، ابزارهایی مانند «بام» و «بله» را نیز به صورت نرم افزاری ایجاد و تقویت کرده است، به طوری که اکنون بسیاری از امور بانکی مشتریان از روش های غیرحضوری قابل انجام است.

گرچه کاهش تعداد نیروی انسانی ناشی از بازنشستگی کارکنان دارای سابقه کار طولانی است و از طریق بانکداری الکترونیک نیز بخشی از امور مرتبط با این افراد انجام می شود، اما با این حال تزریق نیروی کار جوان به واحدهایی که نیازمند تخصص و توان تازه اند، از نظر مدیران این بانک دور نمانده است. به همین دلیل بود که به تازگی تعدادی نیروی تازه نفس در قالب آزمون استخدامی به بخش های مختلف بانک اضافه شد.

روند تعدیل نیروی انسانی در بانک ملی ایران طی سال های اخیر نشان داده که همزمان با خروج نیروهای قدیمی و ورود نیروهای جدید، میزان کارایی و بهره وری منابع انسانی افزایش یافته و از سوی دیگر رضایتمندی مشتریان نیز همزمان با توسعه ابزارهای جدید بانکی بیشتر شده است.

بانک ملی ایران همچنین بهبود وضعیت روحی کارکنان را همیشه در دستور کار داشته که از این دست به فراهم آوردن امکانات ورزشی و تفریحی از جمله بیست و ششمین المپیاد ورزشی کارکنان بانک می توان اشاره نمود.

این المپیاد ورزشی  از 4 تا 9  مهرماه با حضور 1200 نفر از کارکنان  از 31 استان کشور در شهر مشهد مقدس در حال برگزاری می باشد.

 


نمایش آثار خوشنویسی و معرق کاری استادان بزرگ کشور در موزه بانک ملی ایران

نمایشگاه آثار خوشنویسی و معرق کاری استادان به نام و هنرمند کشور، روز یکشنبه 14 مهرماه در موزه بانک ملی ایران افتتاح می شود.

در این نمایشگاه علاوه بر اشیا نفیس موزه بانک ملی ایران، 83 اثر از استادان بزرگ خوشنویسی کشور از جمله استادان امیرخانی، شیرازی، ملک زاده و بنی رضی به مدت ده روز از ساعت 10 صبح تا 18 عصر به نمایش در می آید.

همچنین به طور همزمان نمایشگاه آثار معرق کاری نیز از هنرمندان نامی این عرصه در موزه بانک برپا می شود و علاقه مندان می توانند از این آثار زیبا نیز بازدید کنند.

موزه بانک ملی ایران در خیابان فردوسی، بالاتر از خیابان سرهنگ سخایی واقع است و در آن مجموعه ای ارزشمند از سکه ها، تابلوهای نفیس خوشنویسی، فرش و مینیاتور، نقاشی های مدرن و کلاسیک، مسکوکات، اشیای قیمتی و کهن اهدا شده از طرف بانک ها و یا شخصیت های برجسته، آثار قلمزنی، ادوات و ابزارهای تاریخی و قدیمی بانکداری و نیز اسناد معاملات بزرگ به نمایش درآمده است.

 


اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای اصلاح نظام بانکی کشور

طراحی و تدوین سند تحول دیجیتال و ابلاغ آن به بانک ها، ادغام بانک های نظامی، تعدیل شعب بانکی و استقرار نظام حاکمیت شرکتی از جمله دستاوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای اصلاح نظام بانکی کشور است.

سند "بانکداری آینده و تحول دیجیتالی؛ رویکرد سیاستی و چارچوب استقرار بانکداری دیجیتال مبتنی بر پارادایم اقتصاد هوشمند" از سوی معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد تهیه و به بانک ها ابلاغ شده است که این سند می تواند دستاوردی مهم در راستای اصلاح نظام بانکی کشور باشد.

ادغام بانک های نظامی از دیگر رویکردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ساماندهی نظام بانکی کشور است که بدین ترتیب 4 بانک و یک موسسه اعتباری در بانک سپه ادغام شد تا بدین ترتیب بتوانیم شاهد بهبود شاخص های کلان در حوزه بانکداری باشیم.

از دیگر دستاوردهای وزارت اقتصاد می توان به تعدیل شعب بانکی اشاره کرد که در سال 97 تعداد 514 شعبه و در 5 ماه سال 98 تعداد 202 شعبه تعدیل شده اند.

همچنین با توجه به اهمیت کاهش بنگاه داری بانک ها، در سال 97 بالغ بر 69 هزار و 728 میلیارد ریال از موال مازاد بانک ها و در پنج ماه ابتدای امسال نیز 40 هزار و 755 میلیارد ریال از این اموال به فروش رسیده اند که این مهم نقش قابل توجهی در مولدسازی دارایی های نظام بانکی دارد.

بر این اساس از دی ماه سال 96 تا پایان مردادماه سال جاری 140 هزار میلیارد ریال از اموال مازاد بانک ها واگذار شده است.

تدوین دستورالعمل الزامات ناظر بر حاکمیت شرکتی در بانک های دولتی  نیز از جمله موضوعات مورد توجه و تاکید وزارت اقتصاد بوده است چرا که اثربخشی بهینه سیاست های تسهیل پولی و نیز سیاست های ارتقای توان تسهیلات دهی نظام بانکی که با هدف خروج غیر تورمی از رکود و تأمین سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی طراحی گردیده است، منوط به استقرار نظام حاکمیت شرکتی بانکی به عنوان پیش شرط است.

از سوی دیگر، در دو ماه نخست امسال 923 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک ها به بخش های تولیدی پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 34 درصدی را نشان می دهد و این آمار بر نقش پر رنگ بانک ها در رونق تولید کشور تاکید دارد.

 


تقدیر رییس جمهور از معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی به واسطه اقدامات انجام گرفته در راستای ارتقای نظام مدیریت مالی و ساماندهی بدهی های دولت؛

تقدیر رییس جمهور از معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی به واسطه اقدامات انجام گرفته در راستای ارتقای نظام مدیریت مالی و ساماندهی بدهی های دولت؛حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس محترم جمهور با صدور تقدیر نامه ای، از زحمات دکتر سید رحمت اله اکرمی معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص ارتقای نظام مدیریت مالی و ساماندهی بدهی های دولت تقدیر کرد.

در نامه دکتر روحانی خطاب به دکتر اکرمی می خوانیم:

بدینوسیله از اقدامات موثر و تلاش ارزشمند جناب عالی و همکاران محترم نظارت مالی و خزانه داری کل کشور برای ارتقای نظام مدیریت مالی و ساماندهی بدهی های دولت، تقدیر و تشکر می نمایم.

از خداوند متعال سلامتی، بهروزی و دوام توفیق شما و همکاران محترم را در خدمتگزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران خواستارم.

گفتنی است، معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در راستای ارتقای نظام مدیریت مالی و ساماندهی بدهی های دولت، اقداماتی چون "احصاء و گزارش اطلاعات بدهی ها و مطالبات دولت و شرکت های دولتی"، "انتشار و صدور انواع اوراق مالی اسلامی و اسناد تسویه خزانه" و "تحلیل پایداری بدهی و اجرای احکام مرتبط قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور" را به اجرا گذاشته است.

 


آغاز فروش ارز اربعین در شعب بانک ملی ایران

فروش ارز اربعین در شعب منتخب بانک ملی ایران آغاز شد.

فروش و پرداخت ارز اربعین، معادل یک صد دلار آمریکا، بر مبنای نرخ فروش ارز اسکناس در بازار ثانویه، صرفا در مقابل ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران و پس از احراز هویت امکان پذیر است.

فروش ارز اربعین به متقاضیان از امروز آغاز شده و تا 25 مهرماه ادامه خواهد داشت.



تلاش برای کاهش قیمت تمام شده پول؛ پیام مدیرعامل به کارکنان بانک ملی ایران در استان خراسان رضوی

مدیرعامل بانک ملی ایران کاهش قیمت تمام شده پول در این بانک را با تسریع در جذب منابع ارزان قیمت و دریافت کارمزدهای ابلاغی از سوی بانک مرکزی در ارائه خدمات به مشتریان خواستار شد.

 

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر محمدرضا حسین زاده که در جمع کارکنان اداره امور شعب استان خراسان رضوی سخن می گفت، با بیان این که امسال همه ارگان های کشور در راستای رونق تولید قدم بر می دارند، ادامه داد: نقش نظام بانکی در این حوزه بی بدیل است و بانک ملی ایران نیز باید در حمایت از تولید، مثل همیشه پیشتاز باشد.
وی با بیان این که جذب منابع ارزان قیمت به ویژه در بخش های قرض الحسنه پس انداز و جاری باید در اولویت باشد، ادامه داد: کاهش هزینه های بانک از طریق رعایت سود سپرده های ابلاغی همواره باید مدنظر همکاران باشد و نباید از نرخ های اعلامی شورای پول و اعتبار عدول کرد.
حسین زاده همچنین از همه کارکنان بانک خواست؛ افزایش صدور ضمانتنامه بانکی و اعتبار اسنادی داخلی و خارجی را به صورت ویژه پیگیری کنند و ادامه داد: توان واحدهای بانک ملی ایران در ارائه خدمات ارزی بسیار بالاست و از همین طریق می توان ارائه خدمات مطلوب در کنار دریافت کارمزدهای قابل توجه را دنبال کرد.
وی با تقدیر از کارکنان اداره امور شعب استان خراسان رضوی که به خوبی سیاست های کلی ابلاغی را اجرا کرده اند، خاطرنشان کرد: محصولات بانکداری دیجیتال بانک ملی ایران مانند بام و بله در کنار خدمات ویژه ای مانند بانک آفیسر، زمینه توسعه تعامل با مشتریان را بیش از پیش فراهم کرده و از همکاران انتظار می رود به منظور اثر بخشی بیشتر، نسبت به معرفی این سامانه ها به مشتریان گرامی اقدام نمایند.

محمود شایان عضو هیأت مدیره بانک ملی ایران نیز در این جلسه ضمن تقدیر از خدمات کارکنان، راهکارهایی را به منظور توسعه بخش اعتباری و نیز سودآوری واحدهای بانک ارائه کرد.

محسن امین زارع معاون امور ارزی و بین الملل بانک ملی ایران هم در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های ارزی بانک، گفت: حضور زوار خارجی در شهر مشهد مقدس، ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه فعالیت های ارزی و نیز راه اندازی خدمات تازه است.

بهرام واقفی رئیس اداره کل بازاریابی و امور مشتریان، ضمن اشاره به ویژگی های خاص سامانه سککوک که ویژه فعالان اقتصادی است، گفت: در آینده نزدیک نیز بانک ملی ایران از محصولاتی رونمایی خواهد کرد که آرامش و آسایش بیشتری را برای مشتریان به ارمغان می آورد.

در ادامه این جلسه، کارکنان بانک ملی ایران به طرح سوال و دیدگاه های خود پرداختند و مدیران ارشد حاضر در جلسه به مسائل و مشکلات آنها پاسخ دادند.



ارتباط ویژه زائران اربعین به صورت رایگان و بدون نیاز به اینترنت

سامانه اعلام وضعیت ویژه زائران اربعین برای ثبت و مشاهده وضعیت و ارتباطات زائرین بدون نیاز به اینترنت و به صورت رایگان ارائه شد.

 

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، یکی از مشکلات زائران ایرانی در سال‌های گذشته در ایام اربعین، برقراری ارتباط در کشور عراق با ایران یا داخل عراق بود. امسال اپلیکیشن بله با همکاری سامانه ستاره ۵۰۰ توانسته است این مشکل را حل کند و به صورت کاملا رایگان در اختیار عموم قرار دهد.

زائران اربعین می‌توانند با نصب یا بروزرسانی اپلیکیشن بله (از گوگل پلی یا کافه‌بازار) و بدون نیاز به خرید سیم‌کارت عراقی و از طریق سیم‌کارت‌های همراه اول و ایرانسل در ایران و عراق، وضعیت خود را ثبت و یا وضعیت عزیزان خود را مشاهده کنند.

بر این اساس، زائران ایرانی برای برقراری ارتباط با خانواده و آشنایان خود دیگر لازم نیست سیم‌کارت عراقی خریداری کنند و تنها از طریق سیم‌کارت‌های ایرانی خود می‌توانند به‌راحتی، به صورت کاملا رایگان و بدون نیاز به اینترنت (بر بستر USSD ) با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این ویژگی در صفحه ویترین اپلیکیشن بله در دسترس کاربران قرار دارد و زائران برای استفاده از آن باید آخرین نسخه این اپلیکیشن را از بازارهای معتبر اندرویدی نصب یا به‌روزرسانی کنند.