کد خبر: ۲۷۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۵

انتقاد بازیگر «ستایش» از کپی‌برداری از سریال‌های ترکیه‌ای

روزنامه جوان نوشت: بازیگر پیشکسوت با اشاره به تأثیرپذیری بیش از حد برخی سریال‌ها از آثار ماهواره‌ای گفت: متأسفانه برخی از تهیه‌کننده‌های ما دنبال کپی‌کاری از سریال‌هایی هستند که آن طرف آب پخش می‌شوند.

قربان نجفی بازیگر پیشکسوت با اشاره به تأثیرپذیری بیش از حد برخی سریال‌ها از آثار ماهواره‌ای گفت: این کپی‌کاری‌ها از الگوهای داستان‌پردازی سریال‌های اروپایی و امریکایی نیست که اگر این طور بود یقیناً کیفیت نگارش متن‌ها رشد می‌کرد.

نجفی ادامه داد: برخی در تقلید به سمت ساده‌ترین نوع سریال‌سازی که سریال‌های ترک است رفته‌اند، یعنی داستان‌پردازی را فاکتور گرفته‌اند و با یک خرده‌پیرنگ استارت تولید را می‌زنند و به جایش تا می‌توانند بر گریم‌های گل‌درشت و موسیقی اغراق‌آمیز تمرکز می‌کنند. بازیگر «مزرعه پدری» و «تنگه ابوقریب» با اشاره به معضل کپی‌کاری از سریال‌های ترک در شبکه خانگی گفت: تهیه‌کنندگان شبکه خانگی تصور می‌کنند، چون مردم سریال‌های ترک بنجل می‌بینند، آن‌ها هم بنجل‌ترش را بسازند و این صحیح نیست، چون ادبیاتی داریم که تصویرسازی نعل به نعل آن هم صددرجه بهتر از کپی‌کاری از سریال‌های ترک است.

نجفی خاطرنشان ساخت: اینکه چرا یک مغازه بدنام شده دلایل مختلف دارد، شاید فروشنده‌اش بداخلاق است و مشتری‌ها به آن اعتماد ندارند یا شاید در برهه‌ای کم‌فروشی کرده یا شاید زمانی که باید، کنار مردم نایستاده است، دلیلش هر چه باشد باید شناسایی شود و از طریق یک برنامه زمانی بلندمدت ایرادات رفع شود.

بازیگر سریال‌های «ستایش» و «نفس» تأکید کرد: خیلی پتانسیل این را داریم که برنامه‌های خوب بسازیم و محتواهای به‌روز تولید کنیم. اگر بیننده احترام ببیند، صددرصد مخاطب پر و پا قرص تلویزیون خواهد بود و فی‌الفور قید ماهواره و رسانه‌های رقیب را خواهد زد.

قربان نجفی ابراز امیدواری کرد: تنها راه بازگشت مخاطب به سریال‌های داخلی فقط و فقط بالا بردن کیفیت است. اگر در دهه ۷۰ سریال الف داشتیم حالا باید دو پله بالاتر از آن سریال‌ها را تولید می‌کردیم و اگر زمانی با حداقل امکانات، محتوا تولید می‌کردیم، حالا هم باید با بهره بردن مناسب از امکانات شکوفایی سریال‌ها را شاهد باشیم. هم تلویزیون و هم شبکه خانگی به سریال‌هایی نیاز دارند که مخاطبان آن‌ها رشد کیفی‌شان را مشاهده کنند وگرنه کپی‌کاری از ماهواره، عاقبتی ندارد جز دور شدن از مخاطب.