کد خبر: ۲۷۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۱

عربستان از طریق چه کشورهایی پالس‌های مثبت برای مذاکره با ایران ارسال کرد؟/عربستان می داند سیاست تقابل با ایران کارساز نیست

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: عربستان در حال حاضر به سمت فضای تعاملی و خروج از فضای تقابل و جنگ با ایران حرکت می‌کند چرا که سعودی‌ها متوجه شدند که سیاست فشار حداکثری بر ایران کارساز نیست.

علی بختیار در خصوص سیگنال‌های مثبتی که از سوی عربستان سعودی در مورد ایران ارسال می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه سیاست عربستان از فضای تقابل به فضای تعامل تغییر کرده است و جمهوری اسلامی ایران همواره از این سیاست و سیاست مذاکره با کشورهای منطقه و از جمله عربستان استقبال کرده است. سعودی‌ها از طریق پاکستان و عراق پالس‌های مثبت برای مذاکره با ایران ارسال کردند.

وی افزود: این خبر خوشایندی برای منطقه است که کشورهای مسلمان به سمت دوستی و برادری با یکدیگر پیش بروند. توسعه و پیشرفت منطقه و به خصوص منطقه خلیج فارس در دوستی، تعامل و روابط صمیمانه میان کشورهای منطقه محقق می‌شود و امنیت خلیج فارس زمانی ایجاد می‌شود که دست دولت‌های خارجی که امنیت آن را دچار خدشه کرده‌اند کوتاه شود.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، گفت: خوشبختانه شرایط روبه تعامل و گفتگو است و جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که دوستی با همسایگان، سیاست خارجی‌اش است و مجلس هم از چنین رویه‌ای حمایت می‌کند.

بختیار با بیان اینکه صحبت‌های ولیعهد عربستان مبنی بر ترجیح دادن سیاست دیپلماسی با ایران به جای درگیری، فرستادن سیگنال مثبت است، تصریح کرد: در حال حاضر عربستان به سمت فضای تعاملی و خروج از فضای تقابل و جنگ حرکت می‌کند. البته در این خصوص عربستان باید خودش تصمیم بگیرد نه اینکه آمریکایی‌ها و کشورهای دیگر برای آن خط‌مشی تعیین کنند. اگر خود عربستان وارد فضای گفتگو شود قدم بلندی برای حل مناقشات و اختلافات با ایران برداشته است.

وی خاطرنشان کرد: تحولاتی که در منطقه و جهان رخ داده و مقاومت و ایستادگی جمهوری اسلامی در برابر آمریکا، عربستان را به این نتیجه رسانده است که سیاست تقابل و فشار حداکثری به ایران کارساز نیست. البته برای جمهوری اسلامی ایران دلیل تغییر سیاست عربستان مهم نیست و چیزی که مهم است تأمین منافع ملی از طریق روابط دوستانه با سایر کشورها است.

ریاض آماده مذاکره با تهران است

سیدمحمدجواد ابطحی، در رابطه با ابراز تمایل سعودی ها برای برقراری ارتباط مجدد با جمهوری اسلامی ایران، گفت: طبق گزارش های حاصله، عربستان بعد از موضوع گیری اماراتی ها برای برقراری ارتباط با کشورمان و همچنین پس از مسئله پیش آمده برای تاسیسات نفتی آرامکو تحت فشار قرار گرفته اند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در واقع سعودی ها دریافته اند تکیه بر دیوار پوشالی آمریکایی ها فایده ای ندارد و برای حفظ امنیت خلیج فارس بهتر است همکاری منطقه ای صورت بگیرد. بر این اساس می توان اذعان کرد پیغام هایی که از سوی پاکستانی ها، عراقی ها و عمانی ها ارسال شده، مورد تایید است؛ البته شاید سعودی ها این امر را تکذیب کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه گروه هایی مانند منافقین از موضع سعودی ها عصبانی هستند و تلاش می کنند در این زمینه سنگ اندازی کنند، اظهارکرد: آمادگی برای انجام مذاکره وجود دارد تا شاهد کاهش مشکلات باشیم و در این راستا دست کشورهای بیگانه همچون ایالات متحده  نیز از منطقه قطع شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: می توان گفت که هم اکنون نیز وزیر خارجه سعودی ها می تواند به تهران بیاید و گفت‌وگو صورت بگیرد اما نباید فراموش کنند که قرار نیست در ظاهر مذاکره شود اما در باطن رفتار دیگری انجام شود.