کد خبر: ۲۷۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۷

پنجمین جلسه دادگاه پرونده گروه عظام/ قاضی صلواتی: متهمان از ایروانی نترسند

رییس دادگاه گفت: شما مدیر شرکت بودید. فیلم بازجویی هست. ما نگران نیستیم. مشت نمونه خروار است. ۳ کارمند گمرک اینجا هستند که اخذ رشوه داشته‌اند. کار شما یا جعل بوده یا رشوه. آقای روغنی‌ها نترس. از خدا بترس. درست است که ایروانی هزینه وکلای شما و هزینه‌های آنچنانی را داده، ولی هرجا که از فیلم بازجویی را خواستید ماحاضریم در دادگاه پخش کنیم.

پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «گروه عظام» به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو ظهر امروز (سه شنبه) ۱۶ مهرماه در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی از مرتضی روغنی‌ها متهم ردیف سوم پرونده خواست در جایگاه قرار گیرد.

قاصی صلواتی خطاب به روغنی‌ها گفت: تمام جلسات بازجویی فیلم برداری و ضبط شده و اگر لازم باشد فیلم‌ها در دادگاه پخش می‌شود.

رییس دادگاه خطاب به روغنی‌ها گفت: به شما نصیحت می‌کنم که ترس و واهمه‌ای از آقای ایروانی -متهم ردیف اول پرونده- نداشته باشید و خیالت از این بابت راحت باشد.

در ادامه جلسه دادگاه متهم روغنی‌ها به ادامه دفاعیاتش پرداخت.

متهم روغنی‌ها در ادامه دفاعیاتش گفت: همه مجوز‌ها که عنوان شده بخاطر عدم توقف خط تولید بوده نه جهت منفعت شرکت. فشاری که به ترخیص کاران بوده برای این بوده که از توقف خطوط تولیدی جلوگیری کنند.

قاضی صلواتی گفت: ۲۰۰ صفحه اقاریر شما موجود است. مگر می‌شود ضابط به شما دیکته کند؟ همه صادقانه بوده است. یک چیزی بگو که در ذهن بگنجد.

متهم روغنی‌ها گفت: من ۳۷ الی ۳۸ بار بازجویی شدم. من گفتم ارتباطی نداشتم و مطالب را نمی‌دانم و در مورد تسهیلات بانکی حرف‌هایی را که زدم بر اساس شنیده‌ها بوده است.

رییس دادگاه گفت: شما مدیر شرکت بودید. فیلم بازجویی هست. ما نگران نیستیم. مشت نمونه خروار است. ۳ کارمند گمرک اینجا هستند که اخذ رشوه داشته‌اند. کار شما یا جعل بوده یا رشوه. آقای روغنی‌ها نترس. از خدا بترس. درست است که ایروانی هزینه وکلای شما و هزینه‌های آنچنانی را داده، ولی هرجا که از فیلم بازجویی را خواستید ماحاضریم در دادگاه پخش کنیم.

قاضی صلواتی ادامه داد: شما گفتید که مدیر شرکت باید به رییس گروه هشدار می‌داده که ۱۸ درصد قطعات گازسوز است و بقیه بنزین سوز و فردا گمرک با ما برخورد می‌کند. راجع به این موضوع صحبت کنید.

متهم روغنی‌ها گفت: وقتی قطعات وارد می‌شود ما نمی‌دانیم چه بخشی از سوی ایران خودرو تبدیل به بنزین سوز و چه بخشی تبدیل به گازسوز می‌شود. انچه که عنوان شده ۱۰۰ درصد قطعات گازسوز است و اشتباه فاحش بوده است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف سوم مرتضی روغنی‌ها گفت: بر اساس اقاریر شما مدیران گروه عظام آقایان ایروانی، مرتضوی و رفیعی از ماه‌ها پیش نگران اسناد تحقیقات خاتمی پور بودند و از شما خواستند تا از خاتمی پور بخواهید اسناد شرکت را امضا کند.

متهم روغنی‌ها گفت: پیش از سال ۹۵ من در شرکت حضور نداشتم، اما تیمی در آنجا بودند که فردی در میان آن‌ها صلاحیت لازم را نداشت و به همین دلیل من از خاتمی پور درخواست کردم اسناد را بررسی کند تا متوجه شود آیا مشکلی داشته یا خیر که نهایتاً این اتفاق افتاد و خاتمی پور گفت: مشکلی وجود نداشته است.

قاضی صلواتی پرسید: پس دستور امحا داده اید؟

متهم ردیف سوم پاسخ داد: خیر دستور بررسی دادم.

قاضی صلواتی ادامه داد: مرتضوی گفته که شما به خاتمی پور گفتید که اسناد را امحا کند، زیرا نماینده گمرک برای بازرسی می‌آید.

متهم ردیف سوم پرونده گفت: من گفتم که اسناد را بررسی کند، زیرا برای تهیه گزارش می‌آیند.

قاضی صلواتی گفت: در اظهارات خود گفته اید که مدیران ارشد خواستند که اسناد جابجا شود. این اظهارات شما است.

متهم روغنی‌ها گفت: من بسیاری از صحبت‌ها را چند مرتبه تکرار کردم. فقط اظهارات درباره شرکت سازه پویش را قبول دارم.

قاضی صلواتی تصریح کرد: درباره دلایل خروج حسن شیرزاد که از یکی از شرکت‌های ترخیص کار با دستور عباس ایروانی انجام شده، توضیح بدهید.

متهم روغنی‌ها گفت: گفتند که این آقا به دستور ایروانی از کشور خارج شده، اما به این صورت نیست، زیرا او سال پیش هم از کشور خارج شده بود.

قاضی صلواتی گفت: بیان شد که واحد لجستیک سازه پویش با هماهنگی مدیر وقت تنظیم شده، این اظهارات شماست. از ایروانی نترس، زیرا پرونده او هم در همین دادگاه مطرح شده است.

متهم روغنی‌ها گفت: من تخصصی در گمرک نداشتم و از سال ۹۴ در جریان نیستم. من فقط اعلام کردم اسنادی که برای ترخیص کاران است و متعلق به زمان حضور من در شرکت بوده را نشان دهند.

قاضی صلواتی گفت: تهیه و تنظیم اسناد از سال ۹۰ تاکنون به منظور بهره‌مندی بیشتر و به دستور ایروانی صورت می‌گرفته است.

متهم ردیف سوم پاسخ داد: آنچه که اعلام شد این بود که همیشه از تعرفه ترجیحی پایین‌ترین حالت ممکن اخذ گواهی کالا استفاده کنیم. آنچه رخ داده است دستور من نبوده بلکه همیشه انجام می‌شده و می‌گفتند پایین‌ترین تعرفه باید انجام شود. هر محموله‌ای که می‌خواست از گمرک خارج شود با حضور نمایندگان ایران خودرو بود.

قاضی صلواتی تصریح کرد: این‌ها همه عوامل آقای ایروانی بودند، معمولاً قطعه‌سازان از خودروسازان طلب دارند، اما درباره آقای ایروانی این موضوع برعکس است.

متهم ردیف سوم گفت: به جای تبصره ۶ از تبصره ۹ استفاده می‌شد.

قاضی صلواتی بیان کرد: هنگامی که از تبصره ۶ و ۹ صحبت می‌کنیم مراقب پا‌های خود باشید.

متهم روغنی‌ها گفت: در تبصره ۶ و ۹ هم خود شرکت نفوذ کرد.

قاضی صلواتی تصریح کرد: من توضیحات شما را می‌خوانم، اما چیز دیگری می‌گویید. اگر اظهارات خود را قبول ندارید، مشکلی ندارد، آن‌ها را در همین جلسه پخش می‌کنیم.