کد خبر: ۲۷۶۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۹

مبلغ پرداختی یارانه‌ها به مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی چقدر است؟

رئیس سازمان بهزیستی کشور سلامتی، صداقت و کارآمدی را سه معیار اصلی انتخاب مدیران شایسته برشمرد وگفت: در روزهای آتی سامانه دیده‌بان را مستقر می‌کنیم؛ بطوری که تمامی افراد در سراسر کشور هرگونه مسئله و مشکلی را در ۴۴ هزار مرکز تحت پوشش بهزیستی ببینند و این مهم نیاز به پیگیری داشته باشد در این سامانه ثبت‌ می‌کنند و پس از پیگیری نتیجه به آنها اعلام خواهد شد.

«وحید قبادی‌دانا» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل بهزیستی استان فارس ضمن قدردانی از اقدامات و همکاری‌های جهادی دکتر موسوی در ۵ سال تصدی اداره‌کل بهزیستی استان، گفت: ما مدیریت در محل خدمت را به یک دو امدادی تشبیه می‌کنیم. اکنون علی‌رغم اقدامات خوب و زحمات بسیار این چند ساله کار دکتر کشفی‌نژاد سخت است که امیدواریم با تکیه بر خدا و با بهره‌گیری از همه نیروهای توانمند بهزیستی در استان فارس این مسیر تسهیل شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور سلامتی، صداقت و کارآمدی را سه معیار اصلی انتخاب مدیران شایسته برشمرد و افزود: در گذشت ۳۹ سال از تاسیس و فعالیت سازمان بهزیستی کشور اقدامات بسیار بزرگی صورت گرفته است. در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب مستند اقدامات از زمان بنیانگذار شهید فیاض‌بخش تاکنون را احصاء کردیم و عملکرد این عزیزان را در این مدت می‌ستاییم

وی با بیان اشاره به شعار سال جاری «گام دوم؛ با شفافیت و توانمندسازی و ارتقاء سلامت اجتماعی»، تصریح کرد: چهل سال دوم پیش‌رو انقلاب اسلامی روشنگر راه ما بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است. در حال حاضر تاریخ شفاهی مدیریتی سازمان بهزیستی کشور توسط پژوهشگران در حال نگاشتن است و تمام مدیران ارشد بهزیستی، روسای سابق در این امر مشارکت دارند.

قبادی‌دانا با بیان اینکه در حوزه شفافیت، سامانه www.shafaf.behzisti.ir راه‌اندازی شد، ادامه داد: بطوری که ۲۲ هزار تفاهمنامه‌ها، قراردادها و توافقنامه‌های بهزیستی که در سراسر کشور شکل گرفته است، در حال حاضر در این سامانه بارگذاری شده است؛ همچنین مددجویان تمامی خدماتی را که از سال ۹۱ تاکنون دریافت کردند را به روز مشاهده می‌کنند. اطلاعات بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ ملک در سامانه در حال تکمیل است.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور از ابلاغ بخشنامه اجرایی منع پذیرش و یا قبول منافع متعارض در هفته جاری خبر داد و گفت: براین اساس تمامی مدیران اگر بخواهند ادامه فعالیت را در سازمان داشته باشند باید بین مدیر بهزیستی و مدیر مرکز یکی را انتخاب کنند بطوری که یا مرکز و خیریه را اداره و در آن سنگر خدمات ارائه دهند یا در سازمان مدیر باشند؛ لذا سه ماه فرصت انتخاب دارند.

وی با بیان اینکه پرداخت‌ها به سمت استقرار دولت الکترونیک متمرکز شده است، ادامه داد: تا چندی پیش اطلاعاتی از اینکه چه افرادی با چه کد ملی در مراکز شبانه‌روزی سراسر کشور اعم از سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولین ذهنی، معلولین جسمی_حرکتی نگهداری می‌شوند اما این امر ظرف یکماه محقق شد و اکنون آماری ۴۷ هزار نفری از این افراد احصاء شده است. این در حالی که برای ۳۹ هزار نفر از این افرد یارانه درنظر گرفته شده بود لذا با ارسال اطلاعات جدید و در پی درخواست یارانه مابقی تامین خواهد شد.

قبادی‌دانا، اذعان کرد: طبق مصوبه آبان ماه هیات وزیران در سال ۹۷، مبلغ پرداختی یارانه‌ها به مراکز نگهداری شبانه‌روزی ۶۴۰ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۷۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و امیدواریم با تامین اعتبار به ۹۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کند که این سرانه پایان هر ماه به کارت مدیرعامل یا مسئول خیریه شارژ می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به واریز مبالغی برای ۲۶ هزار فرزند بدسپرست و بی‌سرپرست که در مراکز و یا در خانواده‌های جایگزین نگهداری می‌شوند، افزود: ۲۶ هزار و ۶۶۱ نفر از افراد ضایعه نخاعی تحت پوشش از دریافت کمک هزینه حق پرستاری بهره‏‌مند هستند.

وی با بیان اینکه بهزیستی را به اتاق شیشه‌ای بدل خواهیم کرد، گفت: درصددیم همه مردم بر امور نظارت کنند و انشالله در روزهای آتی سامانه دیده‌بان را مستقر کنیم؛ این سامانه‌ای است که تمامی افراد در سراسر کشور هرگونه مسئله و مشکلی را در ۴۴ هزار مرکز تحت پوشش بهزیستی ببینند و این مهم نیاز به پیگیری داشته باشد در این سامانه ثبت‌ می‌کنند و پس از پیگیری نتیجه به آنها اعلام خواهد شد.

قبادی‌دانا، ادامه داد: در حوزه توانمندسازی بحث اشتغال، مسکن و آموزش برای ما بسیار مهم است. امروز ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد تحت پوشش در حوزه اجتماعی و توانبخشی اگر در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند تمامی شهریه تا پایان مقطع کارشناسی ارشد و در مقطع دکتری کمک هزینه ۴ میلیون تومانی پرداخت می‌شود و در صورتی که در دانشگاه پیام‌نور و علمی‌کاربردی ۶۰ درصد شهریه پرداخت می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور از پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش برای نخستین‌بار خبر داد و گفت: امسال افتخار میزبانی نفرات برتر کنکور سراسری بودیم که ۳۳ نفر از آنها رتبه‌های زیر هزار را کسب کردند که این افراد اسطوره اراده و تلاش و پشتکار هستند.

وی با بیان اینکه مسکن بخش عمده سبد هزینه خانوار تحت پوشش را تشکیل می‌دهد، گفت: بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه و ... که در این حوزه یاری‌رسان ما هستند و دست آنها را به گرمی می‌فشاریم. ما معتقدیم بدون خیرین سازمان بهزیستی کشور معنا و مفهومی ندارد و بدون خیر جمعی فعالیت‌ها رنگ و بویی ندارد که الحمدالله مجموعه‌های مختلف خیرین فعال و کمک‌رسان ما هستند بطوری که در طرح مشق مهر بالغ بر ۱۵۶ هزار بسته نوشت‌افزار با اعتبار ۱۸ میلیاردی تهیه و به فرزندان تحت پوشش رسیده است.

قبادی‌دانا با بیان اینکه ردیف حقوقی کارمندان بهزیستی در رتبه دوم از انتهای جدول حقوق و دستمزدهای کشور قرار  دارد، ادامه داد: امروز با امید به آینده، خیر جمعی و مشارکت همدیگر با تلاش شبانه‌روزی و میدان دادن به جوان‌ترها و احترام به بزرگترها می‌توانیم در یک مسیر موفق حرکت کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به استقرار دبیرخانه ملی سالمندان از ابلاغ سند ملی سالمندی خبر داد و گفت: رشد جمعیت ما امروز ۱.۳۴ درصد در حالی که رشد جمعیت سالمندی ۳.۶ درصد است یعنی سه برابر رشد جمعیت سالمندی را داریم و اگر امروز حدود ۱۰ درصد جمعیت سالمند باشد در سال ۱۴۳۰ این رقم به ۲۶ درصد جمعیت خواهد رسید که این نیازمند ارتقاء کیفیت زندگی، پیش‌بینی وضعیت مناسب‌سازی معابر و اماکن شهری، استقلال آنها و میزان مشارکت سالمندو حفظ کرامت و شان این عزیزان است.

وی با بیان اینکه بهزیستی براساس قانون برنامه ششم مکلف به ایجاد و احداث اورژانس اجتماعی در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت بوده است، ادامه داد: اگر شهری از این امکان بهره‌مند نیست در صورت اعلام نسبت به این مهم اقدام خواهیم کرد.

قبادی‌دانا با بیان اینکه موضوع مهدهای کودک، موضوع چالشی بین دستگاه‌هاست، اذعان کرد: اقدامی صورت گرفته است تا در مسیر مشارکت و تعامل مثبت با وزارت آموزش و پرورش و با تهیه سند ملی رشد و تکامل یکپارچه کودکان بتوانیم در شورای عالی انقلاب فرهنگی اختلافات و چالش‌های بین‌دستگاهی را مرتفع کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: برای اجرای قانون حمایت از معلولان براساس برآورد اولیه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال مورد نیاز بود این رقم در حال حاضر ۲۲ هزار میلیارد تومان است و آنچه در قانون پیش‌بینی شد بودجه به همان اندازه درنظر گرفته نشد و بودجه براساس لایحه یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است به عبارتی یک بیستم مبلغ که میزان تخصیصی این مقدار هم در واقع صفر ریال بوده است اما همکاران به مدد خلاقیت و زحمت و تلاش تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادند که گزارش این امر در اولین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت موجبات خرسندی معاون اول رئیس جمهور را به همراه داشت.

وی، ادامه داد: علاوه بر این در سال ۹۷ در سطح کشور هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مستمری به مددجویان پرداخت می‌شد که با پیگیری‌های صورت گرفته و علیرغم مشکلات اقتصادی این رقم امسال به عدد ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان رسید. ۱۷۸ هزار خانوار با سرپرستی معلول ۱۰۸ هزار تومان مستمری دریافت می‌کرد که از  دو ماه گذشته تمامی این خانوار به اندازه بعد خانوار مستمری دریافت می‌کنند و تاکنون سهم بهزیستی از محل هدفمندی یارانه‌ها از تبصره ۱۴، ۲۴ درصد بوده است و مابقی توسط سایر دستگاه‌ها جذب می‌شد که در سال جاری این به ۳۳ درصد رسید.

منبع:ایسنا