کد خبر: ۲۷۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۲

سفیر روسیه در لبنان: مذاکره ایران و عربستان ضروری است

سفیر روسیه در لبنان اعلام کرد، آمریکا با ایجاد بحران ارزی اخیر در لبنان دنبال ایجاد هرج و مرج با هدف ضربه به حزب‌الله و در پی آن «دشمنان آمریکا در منطقه» است.
«الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان در گفت‌وگویی با روزنامه «الاخبار» به بحران‌های منطقه و دیگر نقاط جهان و نقش آمریکا در آنها پرداخت و اعلام کرد، آمریکایی‌ها کاملا مخالف چشم‌انداز روسیه هستند، چشم‌اندازی که بر پایه احترام به حاکمیت کشورها و قانون بین‌المللی است.

زاسپکین بحران ارز در لبنان را «طرحی آمریکایی برای ایجاد آشوب و هرج و مرج در لبنان» توصیف کرد و گفت، هدف این آشوب، ضربه زدن حزب‌الله در لبنان و در پی آن دشمنان آمریکا در منطقه است.

این مقام روس سپس مثالی زد و گفت: کارگروه لبنان که متشکل از نمایندگان پنج قدرت اصلی است، همیشه در بند اول خود بر اصل حفاظت از ثبات داخلی و وضعیت امنیتی تأکید می‌کند اما آمریکایی‌ها به این بند توجهی ندارند و در نقشه خود که فروپاشی وضعیت اقتصادی و به جوش آمدن مردم را دنبال می‌کند، ثبات لبنان را در (چارچوب) جنگشان برای محاصره دشمنان آمریکا به جای حفاظت از این کشور تهدید می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منافع آمریکا در صورت فروپاشی لبنان تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد، گفت، در صورت فروپاشی اقتصادی و دولت لبنان تنها طرفی که انسجام خود را حفظ می‌کند «حزب‌الله» است اما پیش‌بینی می‌شود آمریکایی‌ها تا این حد دست به ماجراجویی نزنند و همچنان لبنان را تحت فشار و در بحران نگه دارند.

آمریکا اخیرا بانک لبنانی «جمال تراست» را به دلیل داشتن مناسبات مالی با حزب‌الله تحریم و اعلام کرد، هر سازمان مالی یا شخصی که به نوعی با حزب‌الله در تعامل است تحریم خواهد شد. این اقدامات باعث به راه افتادن بحران ارزی در لبنان شده است.

سفیر روسیه درباره نزاع در خلیج فارس گفت، احتمال بروز جنگ بعید است اما این نزاع هزینه سنگینی برای همه دارد.

وی گفت: موضع (برخی کشورهای) خلیج (فارس) که ایران را «شر مطلق» می‌دانند برای باز کردن باب گفت‌وگوی دو طرفه و صحبت درباره سازوکارهای کار مشترک به جای اتهام‌زنی و جنگ در صحنه‌های مختلف مفید نیست و حوادث کنونی، (آغاز) مذاکره ایرانی-سعودی بدون پیش زمینه را ضروری کرده است، آمریکایی‌ها از این نزاع برای تسلط بر اموال (کشورهای حوزه) خلیج (فارس) استفاده می‌کنند.

اوکراین

زاسپکین در ادامه به اوکراین پرداخت و گفت، پس از توافق میان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، بحران بار دیگر در هفته جاری تشدید و منطقه دونباس (شامل دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین) بمباران شد، همه اینها به دلیل فشار «نیروهای نازی» بر رئیس‌جمهور جدید اوکراین است، این نیروهای از سوی ناتو حمایت می‌شوند.

وی تصریح کرد، اوکراین نیز از گزینه‌های آمریکا برای تحریک علیه روسیه در اروپای شرقی و دیگر جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی مستثنی نیست؛ همزمان با استقرار موشک و تقویت پایگاه‌های نظامی ناتو، موج‌های دشمنی در لهستان و دیگر کشورهای همجوار تغدیه می‌شود.

ایران و سوریه

زاسپکین سپس اعلام کرد، روابط روسیه با سوریه و ایران نشان داد چگونه روس‌ها می‌توانند ائتلافات خود را حفظ کنند برعکس آمریکایی‌ها که برای منافع، متحدان خود را تنها می‌گذارند. مسکو علاوه بر روابط دوستانه و ائتلاف با سوریه و ایران توانسته با ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس رابطه و همکاری داشته باشد و اقتصاد روسیه علیرغم تحریم‌ها و جنگ اقتصادی آمریکا ثبات خود را حفظ کرده است.