کد خبر: ۲۷۶۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۴

حمایت یک کشور اروپایی عضو ناتو، از عملیات نظامی ترکیه

نمایندگی اسپانیا در ناتو ضمن اعلام حمایت از عملیات نظامی آنکارا در سوریه، گفت این حمایت با هدف کاهش تنش‌ها در مرزهای جنوبی ترکیه است.

علی‌رغم مخالفت اتحادیه اروپا با هرگونه اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه، نمایندگی دائم اسپانیا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» از عملیات احتمالی آنکارا حمایت کرد.

دفتر نمایندگی اسپانیا در ناتو طی بیانیه‌ای در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «آیا می‌دانید ناتو از ترکیه حمایت می‌کند؟ ارتش اسپانیا دائما در تلاش است تا [توافق] آدانا را حفظ کرده و ضمن اعلام همبستگی با ترکیه، تعهد خود [به حمایت از این کشور] را نشان می‌دهد».

نمایندگی اسپانیا در ناتو، در توئیت دیگری درباره دلیل حمایت از عملیات نظامی ترکیه در سوریه – علی‌رغم مخالفت اتحادیه اروپا – نوشت: «حمایت ناتو از ترکیه با هدف کمک به کاهش تنش مرزی این متحد ماست».

با توجه به این توئیت‌ها به نظر می‌رسد موضع ناتو درباره عملیات نظامی ترکیه در سوریه نیز حمایتی است، هرچند که بیانیه رسمی از سوی این سازمان یا ریاست آن منتشر نشده است.

اسپانیا در حالی فعلا تنها کشور اروپایی حمایت‌کننده از عملیات نظامی تجاوزکارانه ترکیه در سوریه است که پیشتر اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس نیز ضمن مخالفت با هر گونه اقدام نظامی جدید آنکارا، از این کشور خواسته بود که هیچ حرکتی در این زمینه انجام ندهد.

از طرفی ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل این سازمان،‌ روز جمعه این هفته برای دیدار با مقامات ارشد ترکیه به آنکارا سفر می‌کند. جزئیات این سفر و دیدارهای وی متعاقبا اعلام می‌شود.

ساعت‌های پایانی شامگاه دوشنبه گزارش‌هایی نیز از حمله جنگنده‌های ترکیه به منطقه‌ای در مرز عراق و سوریه منتشر شد که ارتش ترکیه ضمن تایید این خبر اعلام کرد اقدام مذکور برای ممانعت از ایجاد مسیر ارتباطی ی.پ.گ با شبه‌نظامیان کُرد در منطقه کردستان عراق بود.

کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب رؤسای جمهور ترکیه و ایالات متحده، بیانیه‌ای مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه صادر کرد که تحلیلگران آن را به عنوان «چراغ سبز آمریکا به ترکیه» برای انجام عملیات نظامی علیه عناصر کُرد در شمال سوریه تعبیر کردند.

در این بیانیه آمده است: «ترکیه بزودی عملیات خود را که مدت‌ها است برای آن برنامه‌ریزی کرده است، در شمال سوریه پیش می‌برد. نیروهای مسلح آمریکا نه از این عملیات حمایت می‌کنند و نه در آن مشارکت می‌کنند. نیروهای آمریکایی "خلافت" داعش را شکست داده‌اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود».

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه با هشدار به آمریکا مبنی بر اینکه زمان حرف زدن گذشته، تهدید کرده بود ارتش ترکیه به زودی در شرق فرات عملیات چند جانبه‌ای را آغاز می‌کند.

منبع:فارس