کد خبر: ۲۷۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۷

اتحادیه عرب حمله ترکیه به سوریه را محکوم کرد/ ترکیه نیروهای خود را از تمام خاک سوریه خارج کند/ ممکن است داعش بخشی از قدرت خود را بازیابد

اتحادیه عرب اعلام احتمال حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرد و هشدار داد این حمله باعث وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و انسانی در شمال شرق سوریه می‌شود.
اتحادیه عرب روز چهارشنبه عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده ترکیه برای شمال شرقی سوریه را محکوم و تاکید کرد این عملیات زمینه وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و انسانی در سوریه را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش وبگاه خبری «اسکای نیوز»، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب از برنامه‌ها و آمادگی‌های اعلام شده ترکیه برای یک عملیات نظامی در عمق سوریه ابراز نگرانی کرد.

یک مقام رسمی در دبیرخانه اتحادیه عرب گفته است که این عملیات برنامه ریزی شده توسط آنکارا نشان دهنده نقض آشکار حاکمیت سوریه است و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کند و باعث وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و انسانی در سوریه می‌شود.

وی افزود: حمله ترکیه به خاک سوریه تهدیدی برای تشدید درگیری‌ها در شرق و شمال سوریه است و ممکن است به داعش اجازه دهد بخشی از قدرت خود را بازیابد.

مقام اتحادیه عرب مداخلات خارجی در سوری از سوی هر طرفی را محکوم کرد و گفت: آنچه اکنون لازم است این است که پس از تشکیل کمیته قانون اساسی روند سیاسی حل بحران سوریه تقویت شود، نه اینکه این کشور درگیر حملات نظامی بیش‌تری شود.

این منبع افزود: شورای وزیران اتحادیه عرب در آخرین جلسه خود در ماه گذشته ضمن محکوم کردن مداخلات خارجی در سراسر سوریه از ترکیه خواست تا نیروهای خود را از تمام خاک سوریه خارج کند.

شورای وزیران اتحادیه عرب همچنین بار دیگر بر رد هرگونه ترتیباتی تاکید کرد که ممکن است واقعیت جدیدی را در خاک سوریه به شکلی مغایر با توافق نامه ها و قوانین بین المللی ، به ویژه درخصوص روابط با کشورهای همسایه ایجاد کند.

ترکیه از چند روز پیش اعلام کرده است که قصد دارد در منطقه شرق رود فرات که تحت تصرف شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار دارد، عملیات نظامی را آغاز کند. کاخ سفید روز دوشنبه گذشته، در بیانیه‌ای از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خبر داد و گفت، نمی‌تواند در مقابل حمله ترکیه از شبه‌نظامیان کرد، دفاع کند.

نهاد موسوم به «خودمختاری» کُردها در شمال و شرق سوریه امروز چهارشنبه در پی تهدیدهای ترکیه برای آغاز عملیات نظامی در این مناطق، بسیج عمومی اعلام کرده است.

منبع:فارس