کد خبر: ۲۷۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۴

اختلاف در امید!/ درگیری فرهاد مجیدی و حمید استیلی از کجا آغاز شد؟

اختلاف فرهاد مجیدی و حمید استیلی باعث شد مجیدی علیه استیلی افشاگری کند و از نفوذ بی حد او در فدراسیون فوتبال و دخالت‌هایش سخن بگوید.

مصاحبه تند فرهاد مجیدی و افشاگری درباره نقش پر حاشیه حمید استیلی کافی بود تا به ناگاه حاشیه‌های ریز و درشت تیم ملی امید به بحث مهم ورزشی کشور تبدیل شود. شاید اگر موضوع ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای بازی ایران و کامبوج نبود، این اختلاف بسیار شدیدترین از این بازتاب پیدا می‌کرد. با این حال افشاگری آنقدر تند بود که احتمالا تا مدت‌ها درباره آن بحث خواهد شد.

تیم امید ایران بیش از چهاردهه است که به المپیک صعود نکرده و در دوره‌های گذشته هم چوب همین عدم برنامه‌ریزی را خورد و همیشه با کادر فنی ضعیف به مقدماتی بازی‌های المپیک پا گذاشت. خاکپور، مایلی‌کهن، فرکی، منصوریان و... هرکدام در دوره‌ای سکان هدایت تیم امید را در دست گرفتند، اما نتایج همیشه یکسان بود.

امید‌های ایران مسابقات مقدماتی المپیک توکیو را با زلاتکو کرانچار به عنوان سرمربی و حمید استیلی به عنوان سرپرست و مدیرفنی شروع کردند و این تیم با هزار اما و اگر به لطف تفاضل گل و به عنوان یکی از تیم‌های دوم به دور نهایی مقدماتی المپیک توکیو صعود کردِ صعودی که نه تنها دلچسب نبود بلکه کار ایران را هم بسیار سخت کرد. ایران در سید چهار قرعه کشی مسابقات قرار گرفت و همین موضوع باعث شد در یکی از سخت‌ترین گروه‌های ممکن قرار بگیرد. ایران با کره جنوبی، چین و ازبکستان هم‌گروه شد.

تیم امید ایران، اما انسجام خوبی نداشت و آب مدیر فنی تیم یعنی حمید استیلی با سرمربی وقت کرانچار در یک جوب نمی‌رفت. استیلی که به نظر می‌رسید از مدت‌ها پیش به دنبال برکناری کرانچار بود نتایج ضعیف او را در بازی‌های مقدماتی بهانه کرد و او را از سرمربی‌گری تیم ملی کنار گذاشت.

درست بعد از کنار رفتن کرانچار بود که صحبت از گزینه‌های مختلفی برای هدایت تیم ملی امید به میان آمد. گزینه‌هایی مثل جواد نکونام، افشین قطبی، یحی گل‌محمدی و مهدی مهدوی‌کیا. اما در نهایت فرهاد مجیدی به عنوان مربی تیم ملی امید انتخاب شد؛ این انتخاب از همان ابتدا با حواشی زیادی همراه بود.

بعد از انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی تیم ملی امید؛ کمیته ملی المپیک پایش را از ماجرا بیرون کشید و اعلام کرد انتصاب فرهاد مجیدی مورد تایید این سازمان نیست.

سعیدی سرپرست دبیرکلی کمیته ملی المپیک درباره این انتخاب گفت: «اصولا اساسا فرآیند انتخاب سرمربیان و کادر فنی در هر رشته ورزشی به عهده فدراسیون مربوطه است. فدراسیون‌ها ملاک‌هایی برای انتخاب کادر فنی دارند که حتماً مبنا قرار می‌گیرد، اما این موضوع که اعلام شده که ما تاکید می‌کنیم و مورد قبول ما نیست، ما در جریان این فرآیند قرار نداریم. بحث ما، بحث فرهاد مجیدی نیست. با همه احترامی که برای او قائل هستیم، در این مسئله مسیر خودش طی نشده است. ستاد عالی بازی‌ها که زیر نظر وزیر ورزش و همچنین دکتر صالحی امیری قرار دارد، باید در جریان این انتخاب قرار می‌گرفت. این بزرگواران باید این مسئله را در ستاد عالی بازی‌ها به تصویب می‌رساندند»

این مصاحبه و موضع‌گیری‌های بعدی کمیته ملی المپیک نشان داد این کمیته بنای حمایت از فرهاد مجیدی را ندارد و تلاش می‌کند در رابطه با تیم ملی امید موضعی خنثی بگیرد تا مبادا عدم صعود این تیم به المپیک توکیو (که با وضعیت بی‌ثبات تیم بسیار محتمل است) گردن این نهاد بیفتد. این در حالی است که کمیته ملی المپیک اصولاً حق ندارد در انتخاب سرمربی تیم‌ها دخالت کند.

سال‌ها پیش دادکان رئیس وفت فدراسیون فوتبال هم به این موضوع اشاره کرده بود که دخالت‌های این نهاد باعث اختلال در برنامه‌های فدراسیون فوتبال می‌شود.

بعد از مصاحبه سعیدی، نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران در مسابقات المپیک در جمع خبرنگاران گفت: «ما دخالتی در انتخاب سرمربی تیم امید فوتبال نداشتیم و فدراسیون باید پاسخگو باشد.» یک ساعت بعد مازیار ناظمی سخنگوی وزارت ورزش و جوانان این ویدئو را در صفحه توئیتر خود آپلود کرد تا نشان دهد وزارت ورزش هم با انتخاب مجیدی موافق نیست. تا به اینجای کار دو نهاد مهم یعنی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش با حضور فرهاد مجیدی مخالفت کردند.

سومین نهادی که با حضور مجیدی مخالف بود کمیته فنی فدراسیون فوتبال بود که مجیدی بعد‌ها در پست خداحافظی خود از تیم ملی امید رفتار آن‌ها را «شرم‌آور» توصیف کرد.

مجیدی بعد از استعفا از تیم ملی امید در مصاحبه تندی علیه برخی از اعضای این کمیته موضع گرفت: «به من می‌گویند جوان هستی و تجربه نداری. من از کمیته فنی چه چیزی باید یاد بگیرم؟ با چه رزومه‌ای در کمیته فنی هستند که من باید از آن‌ها یاد بگیرم؟ بهترین رزومه‌ای که آقایان در کمیته فنی دارند دعوت به جوانان تهران است که آنجا هم ذخیره بودند. به من می‌گویند برنامه هایت را به کمیته فنی بده. اصلا مگر کمیته فنی سواد این را دارد که برنامه‌های مرا بفهمد؟ منظورم دقیقا به اکبر محمدی است که با رزومه دعوت به جوانان تهران در کمیته فنی هست.»

نتایج نه چندان مطلوب تیم امید در بازی‌های دوستانه باعث شد فشار‌ها بر فرهاد مجیدی بیشتر شود. اختلاف مجیدی و استیلی بیشتر می‌شد و حمید استیلی نیز در این میان فضا را برای نقد بیشتر به مجیدی باز می‌کرد.

اکبر محمدی رییس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال در واکنش به صحبت‌های فرهاد مجیدی گفته «پیشنهاد فرهاد مجیدی برای مربیگری تیم امید، برادرش فرزاد بود. ما هر کسی را معرفی می‌کردیم می‌گفت: من قبول ندارم. این برای جامعه مربیگری ما با ۳۵ هزار مربی توهین‌آمیز بود. وقتی دیدم در هیچ فضایی نمی‌توانیم با فرهاد مجیدی برای رسیدن به تصمیم مشترک وارد شویم آقای معینی را به عنوان مشاور به وی معرفی کردم بدون هیچ اجباری. وقتی دیدم آقای معینی را هم قبول ندارد گفتم آقای محصص مشاور شما باشد که در استقلال با شما کار کرده است. مجیدی گفت: باعث افتخارم است، ولی از آن به عنوان دستاویز استفاده کرد. موضوع معرفی دستیار همین بود نه چیز دیگری.»

محمدی به ضعف‌های فنی مجیدی اشاره کرد و گفت: «مقابل ازبکستان فرهاد مجیدی پست بازیکن را نمی‌شناخت و از استیلی راهنمایی خواست که این چالش ایجاد شد. در جلسه آنالیز خود مجیدی درخواست کرد اگر امکانش هست استیلی جلسه آنالیز بگذارد. او موقعی که از طرف بازیکنان مورد سئوال قرار می‌گرفت جواب فنی نداشت.»

مجیدی مدعی بود استیلی در امور فنی تیم دخالت می‌کند. او در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «من نمی‌دانم این پست‌ها را در فدراسیون چه کسی تعریف می‌کند؟ چطور می‌شود که سرپرست خودش مدیر فنی می‌شود؟ حالا مدیر فنی می‌شود به کنار. چطور یک مدیر فنی لباس ورزشی می‌پوشد و وسط زمین می‌آید و مستقیم در تمرین دخالت می‌کند. قبل از این که مسئولت سرمربیگری تیم امید را بپذیرم اصلا نمی‌دانستم استیلی مدیر فنی هم هست. این موضوع را بعد از بازی اول تیم امید مقابل تیم بزرگسالان فهمیدم. آنجا استیلی برای بازیکنان صحبت کرد و برای من سوال پیش آمد که اکبر محمدی به من گفت استیلی مدیر فنی است.»

مجیدی در همان مصاحبه ادعا کرد که حتی اختیار انتخاب بازیکن را هم نداشته است: «دو هفته از لیگ گذشته بود و من بازی‌ها را دیده بودم. نام دو بازیکن را دادم. از فدراسیون به من گفتند این‌ها را نمی‌توانید به ازبکستان ببرید. دلیلش را پرسیدم. گفتند، چون برای آن‌ها ویزا صادر نشده. ویزا را روی لیست قبلی گرفتیم. پرسیدم لیست قبلی چیست؟ گفتند لیستی که استیلی داده!»

استیلی البته تمام این گفته‌ها را تکذیب کرد. اما پیش از این و در سال‌های گذشته هم شایعات زیادی درباره استیلی وجود داشت که سرمربی تیم‌هایی که در آن‌ها سمت‌های فنی دیگری داشته را با فشار و دخالت‌های خود برکنار کرده است. نقطه اوج این کشمکش و درگیری‌ها با افشین قطبی بود. استیلی که از دوستان نزدیک حبیب کاشانی مدیرعامل وقت پرسپولیس بود افشین قطبی را به پرسپولیس آورد. قطبی بعد‌ها با استیلی به مشکلات بسیاری خورد. اختلافاتی که پرسپولیس را برای چند سال دچار حاشیه کرد و استیلی هم نتوانست بعد از قطبی نتایج خوبی با پرسپولیس بگیرد. در نهایت کمیته فنی فدراسیون فوتبال دو راه پیش پای فرهاد مجیدی گذاشت یکی نظارت بیشتر این کمیته برکار‌های مجیدی و دیگری انتخاب یک مربی خارجی و دستیاری مجیدی در کنار این مربی.

این برخورد‌ها در نهایت باعث شد مجیدی از سمت سرمربیگری تیم امید استعفا کند تا حمید استیلی که عملاً همه کاره تیم و مورد وثوق مهدی تاج بود سکان هدایت تیم را به عهده بگیرد. برخورد تاج در این کشمکش‌ها برخوردی منفعلانه بود. تاج که قبل از قبول مسئولیت توسط مجیدی به او تضمین‌های لازم برای حمایت را داده بود در کشاکش این مجادلات پای خود را بیرون کشید و حتی با برخی از کارشکنی‌ها مثل دخالت برخی مدیران فدراسیون در دعوت از بازیکنان مجیدی را از تیم امید فراری داد. ماجرا به دعوت عارف آقاسی برمی‌گردد که ساکت معاون تاج در زمان حضور مجیدی مانع از بازگشت او به تیم ملی امید شد.

مجیدی درباره این اتفاق می‌گوید: «یک روز دیدم استیلی یک لیست جلوی من گذاشت که در آن نام امید نورافکن را در دفاع نوشته بود. به او گفتم من برنامه‌ای برای بازی دادن به نورافکن در دفاع ندارم و برنامه‌های دیگری برای استفاده از او دارم. بازیکنی که در خط دفاعی مد نظرم بود را نمی‌توانستم دعوت کنم، چون آقایان نمی‌خواستند. مثلا عارف آقاسی بازیکن تیم فولاد که در همه بازی‌های این تیم بازی کرده را نمی‌گذاشتند دعوت کنم. ساکت به من گفت او اردوی قبلی را ترک کرده و اجازه نمی‌دهم به اردوی جدید دعوت شود. من خودم قبل از سفر به ازبکستان شخصا به ساکت زنگ زدم و از ایشان خواهش کردم که این بازیکن بیاید عذر خواهی کند و دعوت شود و ساکت گفت هرگز. اما بعد از استعفای من این بازیکن به تیم ملی دعوت شد.»

وضعیت تیم امید وضعیت بسیار پیچیده‌ای است. هنوز تمرینات جدی آغاز نشده تنش‌ها در تیم بالا گرفته به شکلی که تیم امید هنوز نتوانسته آمادگی درستی برای مقابله با تیم‌های چین، کره جنوبی و ازبکستان پیدا کند. به نظر می‌رسد با این وضعیت از همین الان باید حسرت حضور در المپیک را نزدیک به نیم قرن بدانیم و امید چندانی نداشته باشیم که تیم امید ایران به المپیک توکیو صعود کند.

منبع:رویداد24