کد خبر: ۲۷۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۱

هشدار جانسون: حمله ترکیه به سوریه باعث فاجعه انسانی در منطقه می شود

نخست‌وزیر بریتانیا طی یک تماس تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا ضمن ابراز نگرانی از اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه هشدار داد که ممکن است این عملیات به فاجعه انسانی در منطقه منجر شود. «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه (۱۷ مهرماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد.

 یکی از نمایندگان رسمی دفتر نخست‌وزیری انگلیس در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته (چهارشنبه) در یک تماس تلفنی، موضع بریتانیا در خصوص اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه را به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیان کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، این مقام دفتر نخست‌وزیری انگلیس تصریح کرد که جانسون و ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی خود تأکید کردند که اقدامات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه می‌تواند به فاجعه انسانی منتهی شود.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه (۱۷ مهرماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

از طرف دیگر، وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه‌‌ای بامداد پنجشنبه (۱۸ مهرماه) مدعی شد ۱۸۱ موضع را در شمال سوریه مورد حمله قرار داده است.

طبق این گزارش، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز روز گذشته هشدار داد که عملیات ترکیه در شمال شرقی سوریه خطر بی‌ثبات کردن منطقه غرب آسیا را به همراه دارد.

بنا به گزارش ریانووستی، گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه و بین‌المللی انجام گرفت.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری انگلیس در خصوص این گفت‌وگوی تلفنی آمده است: «رهبران (انگلیس و آمریکا) در خصوص حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه و احتمال فاجعه انسانی در منطقه ابراز نگرانی کردند».

بعد از آنکه روز یکشنبه هفته جاری، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از حمله قریب‌الوقوع به کردهای شمال سوریه خبر داد، ترامپ ضمن تأکید بر عدم مشارکت در این اقدام نظامی، نیروهای آمریکایی را از شمال شرقی سوریه خارج کرد که برخی از تحلیلگران این اقدام واشنگتن را چراغ سبزی برای ترکیه به منظور آغاز عملیات نظامی در سوریه تلقی کردند.

با اینحال، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا «مایک پامپئو»، بامداد پنجشنبه (۱۸ مهرماه) مدعی شد این کشور به ترکیه برای حمله به سوریه چراغ سبز نشان نداده است.

طبق بیانیه دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، جانسون و ترامپ در خصوص موضوعات تجاری نیز گفت‌وگوهایی با یکدیگر انجام دادند و «نخست‌وزیر (انگلیس) گفت که از اظهارات آمریکا درباره تعیین تعرفه‌ بر واردات بریتانیا و اتحادیه اروپا در نتیجه جدال در خصوص بوئینگ و ایرباس ناامید شده است و این (اقدامات) به بسیاری از صنایع لطمه وارد می‌کند».

از سال ۲۰۰۴ تاکنون، تنش‌های تجاری بین بروکسل و واشنگتن بر سر ادعاهای دو طرفه در خصوص کمک‌های غیرقانونی به دو شرکت بزرگ هواپیمایی بوئینگ و ایرباس، تشدید شده است.